Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Garagebelysning , Hexagon eller inte?
67 besök senaste veckan (649 totalt)
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Då garageprojektet börjar va i slutfasen , dvs lite el, belysning, ventilation osv kvar , så kom tanken på att montera upp såna flashiga hexagon led lampor. Belysningen ska primärt vara över min bilplats , garaget är 8x10m ungefär med 3,5m takhöjd. Resten av garaget har jag redan armaturer till.

Internet säger att det 50/50 mellan bra / anus på dom. Jag har stackat upp på ett 6pack av dom billigaste lysrörsarmaturerna jag kunde hitta, kvaliten är därefter , så innan jag drar all el o monterar dom så tänkte jag forska i om man ska lyxa till det

Är det nån som har erfarenhet av sån hexagon lampor , jag tänker i så fall inte köpa på Temu eller billigast möjligt.

BMW 520xD
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ingen egen erfarenhet, men det verkar fokusera mycket på att hexagonmönstret ska reflekteras i blanka ytor.
Passar dödsskönt i bilhallen men jag gissar skulle vara enerverande (för mig) som arbetsljus.
Indirekt ljus utan (alltför skarpa) skuggor håller jag högt i kurs.
Har du högt i tak så har "ufo-paneler" (runda/ovala industri-LED) fått mycket bra kritik.

Men det är svårt med bra ljus om det är lågt i tak, långa paneler (som enkelrör) längs taklist (eller lite utanför skåp/hyllkant) ger mycket ljus och inte så mycket skuggor.

Men dessa hexagonenheter kopplar väl mot varandra, så det behövs väl inte alltför avancerat kabeldragande för dem? Nån/några extra lamputtag längs taklist kan du väl planera in (du måste ju kunna koppla in julstjärnorna ändå )?

gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
En polare snackade om att det var helt okej i deras rejsgarage, dom skruvar dragracebil, men då var det Temu paneler.

Tippar på att mina armaturer med dubbla 22w rör kommer vara alldeles utmärkt, men skadar inte att ta en funderar till innan man skruvar upp allt.

Just kabeldragning är väl det enkla, har monterat kabelstege och ett gäng dubbeluttag runtom i garaget

Har du nått bra exmpel på sån 'ufo panel' ?

BMW 520xD
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Vad kostar såna där hexagon grejer? Jämfört med tex Julas 44w (som ger ett väldigt bra ljus) för 300 kr.

Jag har också antagit att hexagon lysena är för "bilputsare" som vill se reflektioner i lacken enklare.

Jag tänker också att det bör vara enkelt, och möjligt, att byta ut delar när de går sönder om ett par år.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Betydligt dyrare än jula/biltema osv. Tror jag gav 250-300:- för mina armaturer med dubbla lysrör. 216w totalt för 1800:- ungefär, tar man ett set Dr Dirt hex system för 3x6m , 528w, så kostar det 7500:- ungefär.

Priset är inte jätteviktigt om det är klart bättre ljus tänker jag. Det finns en aspekt i montering oxo, mina budget armaturer är misär att montera.

Såna ufo lampor verkar vilja hänga mycket högre än mitt tak om jag fattat det rätt.

BMW 520xD
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Nu tillhör jag Lumen-Gestapo, men finns inget värre än att ha kass belysning när man skruvar. Jag har två stycken https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/utomhusbelysnin . . . . i taket som är riktade nedåt, och sedan runt tio https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/inomhusbelysnin . . . . på väggarna runtom samt två stycken utfällda över arbetsbänken. Är av devisen att man typ aldrig kan ha för mycket ljus (men var noggrann med att sätta dem strategiskt så att jag inte blev bländad om man står under motorrummet när den är på pelarlyften och tittar uppåt).

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

gluffis skrev:
ett set Dr Dirt hex system för 3x6m , 528w, så kostar det 7500:- ungefär.

Väldigt många LED-watt per kvadratmeter. Det är som 12 st 44w amaturer på den begränsade ytan.
Bör ju bli väldigt bra belysning!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har sådana Jula Led armaturer i mitt garage och jag tycker de lyser mycket bra sålänge man har tillräckligt många.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/inomhusbelysnin . . . .
Ingen har slutat funka hittils och jag har haft de i några år. Man bör ha en lampa ovanför där man är och nästa rad 1-2m länge bort så att det inte blir skuggor. Viktigt är att placera armaturer nära väggen om man har en arbetsbänk som står nära väggen. Jag har små batteridrivna arbetslampor på 10w som jag ställer upp vid behov, mest om man ska göra nått under bilen. De var billiga och gör ett hyggligt jobb, även om sådana med magnetfot är bättre. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/arbetsbelysning . . . .
Skulle de vara 20w Led och ladda lite snabbare hade de varit bra.

Hexagon är trevligt, vinsten är väl mest eventuellt djämnare belysning. Sätta upp armaturer blir ju punkter nedanför varje armatur med högst ljusintensitet. Man jag tror det mest är bra för om man ska polera bil. För meck behöver man ändå ljus från sidorna eller under bilen. Brukar bli bra om man har minst två ljuskällor ifrån olika håll som lyser upp området där man jobbar.

Har även två stycken sådana 300w armaturer för utomhus bruk. De lyser massor så risken är att man blir bländad om man råkar titta mot den eller att man inte ser bra om man skuggar den. Tanken är att ha dom som arbetsbelysning utomhus vid behov.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/utomhusbelysnin . . . .

Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021

Re:

OscWan skrev:
Nu tillhör jag Lumen-Gestapo, men finns inget värre än att ha kass belysning när man skruvar. Jag har två stycken https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/utomhusbelysnin . . . . i taket som är riktade nedåt, och sedan runt tio https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/inomhusbelysnin . . . . på väggarna runtom samt två stycken utfällda över arbetsbänken. Är av devisen att man typ aldrig kan ha för mycket ljus (men var noggrann med att sätta dem strategiskt så att jag inte blev bländad om man står under motorrummet när den är på pelarlyften och tittar uppåt).

Vilken takhöjd har du i garaget, om du kan använda strålkastare?

gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jämnt ljus med bra temperatur känns som en helt okej grej att lägga lite pengar på, eller så försöker jag motivera för mig själv att köpa dyra lampor

Nu polerar jag kanske inte så mycket och lyften kommer bli en saxlyft eftersom det är för lågt i tak för en 2 pelare. Tänker att man kan montera lite lampor på lyften eller så för att få bra ljus underifrån.

Bifogar en snart ett år gammal bild på hur det ser ut. De tre befintliga armaturerna fick jag av el-firman som installerade elen. Dom duger rent krass till hela garaget som det är nu.

BMW 520xD
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Re:

Jk95 skrev:
OscWan skrev:

Vilken takhöjd har du i garaget, om du kan använda strålkastare?

Minns inte exakt, men runt fem meter tror jag.

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

skaffa tre till å sätt på andra sidan, mer behöver du nog ej

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Re:

Jovani skrev:
skaffa tre till å sätt på andra sidan, mer behöver du nog ej

...och skaffa några pannlampor så det alltid finns en laddad när den du använder slocknar.

Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ja det hade såklart vart ett alternativ med 3 lika till, dock verkar dom utgått från leverantören så det är helt omöjligt o få tag på. Plus jag vill ha lösa rör så jag kan byta vartefter dom går sönder, jag är inte helt övertygad om att LED överlever i en evighet

Får kanske bara googla fram lite kvalitets armaturer o montera.

BMW 520xD
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003

Re:

gluffis skrev:
Ja det hade såklart vart ett alternativ med 3 lika till, dock verkar dom utgått från leverantören så det är helt omöjligt o få tag på. Plus jag vill ha lösa rör så jag kan byta vartefter dom går sönder, jag är inte helt övertygad om att LED överlever i en evighet

Får kanske bara googla fram lite kvalitets armaturer o montera.

Har konverterat mina gamla kvalitets armaturer till led rör. På mina armaturer var det bara att sätta i ledrören och byta ut glimtändaren till do som kom med rören, mer och bättre ljus till få watt

Fixhult
Här sen Apr 2004

Tden när man kunde hänga upp armaturer för dubbla lysrör och bara byta rör de kommande 70 åren är över.
Oavsett vilken armatur du monterar idag så finns de (eller reservdelar) inte att få tag på när nåt går sönder 10 år senare.
Så ett alltför snyggt montage (infällda paneler eller dyligt) får man vara beredd på att göra om. Så även om det inte är det snyggaste så kan eldragning via uttag/sladd vara framtidssäkring (om man tänker bo kvar så länge).

gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jo sä har jag gjort förut Nu har jag dock inget och man får leta lite efter kvalitets armaturer. Philips verkar ha några med lösa rör i alla fall

BMW 520xD
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Nu när man snurrat in i belysningsträsket så hamnar man lätt på fullspektrum lampor osv. Känns som det kommer bli ganska dyrt ändå

BMW 520xD
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

gluffis skrev:
Nu när man snurrat in i belysningsträsket så hamnar man lätt på fullspektrum lampor osv. Känns som det kommer bli ganska dyrt ändå

Jag köpte en låda med 50 st 120 cm led-armaturer från Aliexpress för typ 700-800 kr inkl frakt häromåret. De lyser bra även om det inte är industrikvalitet.

Enda pilliga var att anslutningssladdarna var bara 0,75 kvmm.

gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det är väl säkert samma kvalisort som dom budget armaturerna jag köpt.

Nu lutar det åt 4 Philips Ledinaire 150cm för 2 rör plus CRI95+ lampor Asmetec i Tyskland. Dyrt och förhoppningsvis bättre än lite sketchy hexagon lampor som man kanske kan tag på delar till om 5 år

BMW 520xD
Citera
Skruva banåkabil
67 besök senaste veckan (649 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande