| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
|
53 besök idag (23449 totalt) |
|
Re:
Stämmer, det är dock samma storlek på generatorns trissa mellan de två motorer som vevens olika hjul kommer ifrån. Jag testar och ser vad jag får för spänning vid tomgång först! Örat kan jag slipa ned tillräckligt om jag vill behålla hjulen jag har nu. |
||
|
Den startar! (på första försöket också
)
Och ang. generatorhjulet så låg batterispänningen på 14.3V under provstarten |
||
|
Re:
Tack! Bränslepumpen (walbro 392) har en ljuv stämma. Den hänger odämpat på chassit till höger om motorn och resonerar nog rätt fint ut i ramen. Framtida åtgärd. |
||
|
Nu lät bilen ju lite trevligt på tomgång utan ljuddämpare, men jag hade gärna haft hörselkåpor när jag testade att varva lite. Därav börjar jag nu med avgassystemet. Likt resten av bygget är detta inte något jag gjort förr och söker därför råd.
Jag slängde ihop detta nu ikväll men är dels missnöjd över spaghettin innan ljuddämparen, och lite fundersam över hur bilen kommer låta när rören inte korsar varandra (mer än att de är perforerade inuti dämparen). Det verkar populärt att av detta skäl ha någon form av x-pipe till V-motorer, jag vet dock inte var jag ska klämma in detta. Alternativet som jag ser det är att sammanfoga rören åt ena sidan och röra sig i någon form av serpentin med en eller två runda ljuddämpare i utrymmet bakom ramen innan "kofångaren".
Det är tänkt att bli en liten 100mm flexbit på vardera sida i den raka sektionen. Och så behöve jag få till någon lagom elegant upphängning av ljuddämparen. Kul grej är att jag beställde 3d-printade rostfria rörstumpar för att lösa den knepiga geometriändringen och tighta böjen från turboflänsarna. Tyckte de vart balla!
|
||
|
Är det korsade rör inuti ljuddämparen
För är det raka rör så kommer det bli rejäl strypning när avgaserna från var sida går in i varandra och sedan måste leta sig igenom all ull för att komma ut i dom två andra rören = blir nog bra ljuddämpning men stryper effekten och ger högt motstånd. När jag byggde mitt så läste jag att X-pipe osv. fungerar bäst på sugmotorer, på turbo motorer ger det istället motstånd så jag skippade det. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Tack! Det där blev en pinsam tankevurpa, rören är inte korsade i ljuddämparen. Flyttar ena sidan och återkommer.
|
||
|
|
||
|
Ojoj, nu blev det ändring igen.
Först avgassystemet. Som påpekat här i tråden (tack igen!) så hade jag otur när jag (inte) tänkte, och avgassystemet planeras nu såhär istället:
Det blir lägre tyngdpunkt, färre elaka böjar och mer ljuddämpning (2st 220/140/250) istället för en 185/115/320). Samt att jag får möjlighet att slå ihop bankarna och följa internets råd om att ha någon form av X-pipe för ljudupplevelsens skull. Själva korset ska jag rita så avgaserna kommer in lite mer parallellt, det lär vara begränsande om luften ska "krocka" som det gör i skissen ovan. Fortsatt publicerades denna trevliga läsning här om dagen, och jag har bestämt mig för en framvinge. Jag lutar även mot att fimpa framrutan, och med det faller min nuvarande gräsliga (jag vet någon som jublar) intercooler-lösning då ett roofscoop inte blir vidare effektivt. Plan A är nu åter igen att köra luft-vatten men med vattenkylaren fram vid motorkylaren. Detta medför att min glasfibernos inte längre fungerar, men vad är väl det i det stora hela. Vi är alltså tillbaka på den tidigare publicerade lösningen med cylindriska vatten-luft laddluftkylare på var sida om motorn.
Med detta blir det ett gäng nya bitar att 3d-printa i aluminium, bland annat de ljusblå styckena vid spjället. |
||
|
|
||
|
Variant gjord på krökar istället för raka rör i krysset.
Blev av med lite skarpa kanter invändigt och tvärsnittet där rören möts är större än med raka rör.
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
|
53 besök idag (23449 totalt) |