Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49
28 besök idag (138280 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Monterade ABS givarna igår, med lite brickor så blev avståndet mot ABS kransen ca 1mm. Sedan funkade hastighetsignalen fint.

Med motorn igång och 2:ans växel i (på lyften) så provade jag elservot. Men det gjorde ingen skilland. elservot är vaket så fort wake-up ingången får +12V, det klickar till och drar ca 0.3A Och man ser i mxxecu att det skickar CAN signaler. Men ingen förändring sker i CAN signaler , och det reagerar inte heller när man vrider på ratsstångens inkoppling. Så det behövs flera signaler.

Jag reagerade på hur lättvridet den var. Det finns ju ingen olja som skall pressas runt intern. Bara elmotorn. Jag drar lätt det fram och tillbaka med handen på ingående axeln. kanske inte behövs servo verkan ? Skulle man demontera elmotorn skulle det blir ännu lättare att vrida och montera på plats.

Skulle vara kul att höra från er som monterat elservo från e90/e8x om ni kunde prova utan el anslutet hur tungt det blir.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Nya större vingens profil. Jag har läst på kring dessa "ebay vingar". Dom fungerar om man monterar dom vettigt och ställer in vinklarna, Men vingar i samma storlek och framtagna för racing på amatörnivå ger upp till dubbelt så mycket downforce just pga bättre utformning. Men förutsättningarna är samma. Man måste mäta/justera vingar. Att montera och tro fungerar (oftast) inte.

Jag kommer montera denna, men skall fixa bättre fästen så vingen kommer högre och längre bak. Även nya och mycket större endplates.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Provmonterade även nya huvudcylindern, satt på Z4. Passade fint, förutom nippeln till bakbromsen var M10 och gängan i HC M12. Nya till vänster med tryckgivare. Behållaren kan man flytta över om man vill.

I gamla satt det en backventil eller strypventil till bakbromsarna. Går ju flytta över.

Jag har nu en MK20 ABS. Har läst på och min nya HC är en från en MK60(e0) den första MK60 versionen som kom. Den har externa tryckgivare. MK60e1 har 1st intern tryckgivare, Mk60e5 har 5 men kräver mera komplicerade ABS hjulgivare. både e1 och e5 skickar ut bromstrycket på CAN bussen så det går fint att snappa upp det i maxxecu om man vill.

Jag hittade en Mk60e1 från en bmw e90 för 150 spänn på ebay så jag köpte den. Det är en helt annan kontakt än mk20 så man behöver flytta stiften + lite flera externa givare osv.

Nya huvudbromscylindern passade bra.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Idag kom en ABS pump som jag tror skall vara en MK60E1, den är från en E90 320d 2008. Detta exemplaret hade med orginalkontakstycket som jag har tänkt pinna om till min bil.

kontaktstycket är helt annorlunda på min mk20. Man får eventuellt kompletta med några gyro givare.

Sedan har jag byggt om fästen för nya större vingen. Nu är den i höjd med taket för att få ostörd luft och har justerbar vinkel. fästen gjorda i 3mm alu. Blev stadig. Jag skall snygga till spackla/måla fästerna så dom blir släta och förhoppnings lite snyggare.... Just nu ser det mest ut som från någon parodi. Men funktion är vad som gäller. Stora endplates skall också på...

Citera
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004

Re:

Benny Steen skrev:
Efter att beställt nya ABS givare så tog jag tag i något helt annat som jag haft delarna liggande ett tag. En rejäl splitter, endast tänkt vid banåkning. ca 20cm utstick framtill och möjlighet till framtida sideplates.
Gjord i 12mm plywood och med snabbfästen.

Hej

Vad kommer snabbfästena ifrån ? / Toffe

Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Toffe skrev:
Vad kommer snabbfästena ifrån ? / Toffe

köpt på ebay.de för ca 60 euro för något år sedan. sök på quick release splitter mount
https://www.ebay.de/itm/285643688570

Citera 1
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Köpte ett vattenpass med digital display för enkelt kunna ställa in vingarna. 300:- på motonet här i Umeå.

Mk60E1 ABS pumpen har jag märkt upp anslutningarna på och försökt få att visa sig på CAN bussen. Inget liv ännu. Det finns massor av felaktiga bilder och listor på hur anslutningarna, folk blandar ihop dom olika versioner av mk60 som finns. man får kolla anslutningar och färgkodningarna på sladdarn

Har även beställt en yaw / longitud sensor, den mäter hur fordonet vrider sig samt rörelser i längsled och sidledes, monteras centralt i bilen. Pratar på egen F-CAN buss direkt ABS pumpen. En tvinnad tvåtråd bara. kostade 150sek på ebay. värt prova hur det påverkar bilen vid inbromsning. Somliga rapporterar trailbraking in i kurvorna förbättras.

Citera 1
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
jag fick liv i abs pumpen, det var en wake-up ingång som behövde spänningsättas. nu dök det upp en jäkla massa nya CAN id.
någonstans finns massor av information om bromstryck, rörelser från yaw sensorn.
nu behöver jag inte tolka allt, ABS pumpen fungerar helt stand alone, behöver bara signal från abs givare och ev. brytaren på bromspedalen.

Skall snacka med maxxecu om att få in bromsdata i loggarna.

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Snyggt jobbat.

Tänk på att bromspedalen ska vara NC mot jord. Skickar in lite om bromstryck via can

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Snyggt jobbat. Tänk på att bromspedalen ska vara NC mot jord. Skickar in lite om bromstryck via can

Intressant att du får CAN data på ID 0x153. Den syns inte alls i min mk60e1. Däremot i min gamla mk20 på bilen.

Det verkar som just Z4 fick en "special" tidig Mk60e5 . Där både givare, flashning och CAN data skiljer mot senare mk60e5. En av dom mera vettiga trådarna i ämnet. klicka på "se more" för hela inlägget och senare inlägg av trådstartaren.
https://www.lotustalk.com/threads/continental-bmw-mk60-mk60e1-mk60e5-abs-swap-thread.551646/

Jag hittade en bugg i Mtune också som är inrapporterad/bekräftad, fix kommer i nästa Mtune. Bra att veta för er som mekar CAN på maxxcecu , när man högerklicka för att filtrerar bort CAN id och tabellen blir tom går det inte sedan reseta filtret för att återställa. Man kan då välja läsa både inkommande/utgående så går det reseta filtret.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Det gick fint koppla in ABS pumpens CAN sladdar fristående till min diagnos dator och välja e90 som plattform.

Då fick jag upp möjligheten för kolla status på ingångar och lufta osv. En förutsättning för kunna kolla att allting funkar.

Citera 1
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Det går inte bara flytta över stiften från MK20 till Mk60 kontakten pga dom är olika. Så det blir skarva i sladdarna eller hellre beställa nya Mk60 stift och pressa. Mk60 till vänster.

Den nya MK60 (till höger) är mycket mindre. Så fästet undertill blir för lågt. Behövs bocka till något eller hitta från en senare e46a.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49
28 besök idag (138280 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande