| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tomgångsvarvtal besiktning
|
25 besök senaste veckan (828 totalt) |
|
Hej, Ponera att man försöker besikta en bil från början av 90-talet med väldigt vassa kammar, lätt svänghjul och separata spjäll. Det kan vara väldigt knepigt att få till stabil tomgång och bra lambdavärden om man inte höjer tomgångsvarvtalet för att tända katalysatorn och få stabil lambda 1.0. Jag har lusläst Transportstyrelsens TSFS 2011:40 för att utröna vad "tomgångsvarvtalet" egentligen är och inte hittat något mer indikation av vad defineras som "tomgång" mer än "Bilens motor ska vara driftvarm och ha normalt tomgångsvarv". Vet någon vad det är som gäller? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Nånstans under 8krmp borde väl vara lagom?
Det finns väl nåt värde som ska mätas vid 2500 så det rimliga vore väl under det med marginal? 1200 är väl där de kan börja knorra antar jag, vad är det på en spårthoj? Hittar inget värde i https://www.transportstyrelsen.se/TS |
||||
|
Förhöjd tomgång är iaf. definerad som >2000 varv så det fattar jag. Men skulle jag kunna besikta med tomgång på 1700 varv?
"MÄTNING VID FÖRHÖJT TOMGÅNGSVARVTAL Halten kolmonoxid i avgaserna och lambdavärdet vid förhöjt tomgångsvarvtal, lägst 2 000 varv per minut, ska inte överstiga nedan angivna värden i enlighet med direktiv 2009/40/EG och direktiv 2000/30/EG. Fordonskategori Kolmonoxid (volymprocent) Lambdavärde Personbilar/ lätta lastbilar 0,2 1,00 +/- 0,03a)" _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Det finns anekdotsbevis på "2or" för över 1000 men vad som tillämpas idag vette katten (fråga och du får ett dumt svar).
|
||||
|
Formellt sett skulle jag säga att tomgångsvarvtalen är det (intervall) som angivits vid fordonets typgodkännande.
När vi fick krav på "avgasrening" i Sverige, 1976, så kom väl ett krav på en "avgasdekal" som anger sånt;
Om det kravet finns kvar vet jag faktiskt inte och det är ju ingen kontrollpunkt vid besiktning att dekalen finns kvar. I praktiken skulle jag säga att lite högre än normalt knappast ställer till problem (dvs bilen ovan går säkert igenom på 1000 rpm). 1700 låter dock som väl högt... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Finns det nått krav på att man skall ha en fungerande varvräknare ? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Re: Tomgångsvarvtal besiktning
Du skriver 90 talet, början eller slutet? Vi är väll uppe på 1996 års bilar nu och de skall väll bara uppfylla Co krav på max 4%? Andra värden mäter de väll inte längre då bilen blir "30+ åring"?? Min mb 190e 1992 provade jag förra året att besiktiga utan katt... gick helt felfritt igenom avgasvärdena då insprutningen funkar som den ska, Å ja, katten sattes tillbaka efteråt och sitter där än
Var bara intressant å se vilka siffror maskinen angav, CO 0,56%, HC 60.. Men en tomgång på max 1000-1200 är väll rekommenderbart? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re: Tomgångsvarvtal besiktning
Bilen är från 1990, så 36 år gammal nu. Den har katalysator, lambdasond, sluten vevhusventilation och kolkanister enligt alla regler. Men det sitter väldigt vassa kammar och einzeldrossel i så den gillar inte tomgång. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Då blir det jäkligt jobbigt att besikta vääääldigt många bilar...
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
|
Nu blir jag lite förvirrad, är det bara CO på 4.5% som gäller för veteranbilar (30 år och äldre)??
För var det så att från och med 1990 var katalysatorn tvungen att vara på och fungera, men tydligen är det nya EU regler där det räcker att bilen som är 1992 eller äldre har CO-värde under 4.5%?? Och jag som har hållit på som tusan med katalysator, bredbandslambda...HC ligger under 5 trotts all trim. Nu kan jag alltså ta bort allt och låta den gå som skördetröska på 1000 varv så länge CO är under 4.5? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Typ så ja
Tror de är omöjligt att ens nå 4% med en fungerande motor från 90tal... OM den inte är sjukt sunkig å slut i alla kolvringar mm. Meddela gärna vad de har för åsikter om plenum/trottlar dock. Har bytt varje år INNAN bilen blev 30år, då gillade inte besiktningen detta, FAST värden (alla!) var inom reglerna. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Nej, stopp, det stämmer inte att det finns en 30-årsregel som ger enklare utsläppskrav.
Det är årsmodellbundet, och för ett antal år sedan gjordes en förenkling vid kontrollbesiktning så mäter man numera bara CO (max 4,5%) på årsmodell 1992 och äldre. 1993-2001 är det CO (0,5%), HC (200) och lambda (1,00 +/- 0,03), 2002 och framåt samma mätningar mem max 0,2% CO. Att man inte mäter lambda och HC betyder INTE att man får ändra avgasreningen 1992 och äldre, det ska fortfarande finnas katalysator, lambdasond osv. men man kontrollerar inte om de fungerar. Befintligheten ryms under 30.1.2, 30.1.3 i kontrollprogrammet. Allt går att läsa på https://www.transportstyrelsen.se/TS _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Så det som förr gällde 1975 och äldre gäller nu 1992 och äldre (4,5% CO).
Underlättar lite om man nu hade haft youngtimer. |
||||
|
Re:
Utläppsmässigt ja, men skillnaden är att 1976 och nyare ska vara i avgascertifierat utförande dvs inga modifieringar tillåts egentligen. 1975 och äldre är det ju i grunden OK att till exempel byta förgasare på. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
mycket bra förtydligande _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re:
Stämmer det ovan. Beror på årsmodell på karossen. Min bil som är 1988 års modell hade först 1988 års krav för katalysator. Sen byttes motorn till 2004 års modell och fick då kraven som donatorbilen hade. Sen ändrade Eu reglerna och nu har jag 4.5 i CO som enda krav. Men bilen ska fortfarande ha katalysator och fungerande lambda reglering. Även om den inte underkänns på besiktning sålänge HC är under 4.5 vilket det kommer vara även utan fungerande lambdareglering sålänge katalysatorn har nån form av funktion. Blev skillnad på bilar mellan 1988 och 1992 som hade katalysator från fabrik men som numera har krav som bilar innan 1987. Dvs man kommer igenom besiktningen enkelt på avgaskraven. Äldre än 30 år är bara besiktning varannat år och ingen vägskatt _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Nu nämner både CO och HC. Det är CO som ska vara under 4.5% och man behöver ingen fungerande katalysator för att komma under det. Från min erfarenhet, enda som krävs för CO <4.5% är att bilen tänder på alla cylindrar och inte går fett. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Det är CO som är kravet, korrekt. Men det gäller som sagt att skilja på utsläppsmätning, och krav på vilket utrustning som ska finnas på bilen. Även om utsläppsmätningen kan klaras utan att katalysatorn fungerar, så ska den sitta på bilen - förutsatt att det antingen är en bil som hade katalysator original, eller att det är en bil 1976 och nyare där man bytt till motor med katalysator. Det är samma princip som att till exempel kontrollera att en EGR-ventil finns kvar, men utan krav på att kontrollera funktionen. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Tack...så blir det. Katalysatorn och lambdasonden kommer att sitta kvar. Jag har spenderat alldeles för mycket tid på att uppnå bra avgasvärden för riva det igen... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
25 besök senaste veckan (828 totalt) |