| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
478 besök senaste veckan (54958 totalt) |
|
Turbo med olje och vattenrör på plats. Downpipe lindad och anpassad med V-band och avgassystem klart!
Monterade jordpunkter till växellådan och motorn samt flyttade ABS kablage och lite annat som kommer bli utsatt från en glödande turbo.
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Många "lådor" blir det
Klurade ett tag på hur allt skulle monteras på enklaste/bästa sätt och så här blev det tillslut. Klippte till en bit aluminium plåt, lackade den svart och monterade allt på en rad.
Spaken på plats och dess härva, dags att ta sig ann resten
||||
|
Jag fixade lite med kylningen idag. Reglementet tillåter endast original intercooler lösning så jag köpte en sådan kylare tillsammans med en ny kylare till motorn.
Bendt bil hjälpte mig med plastramen runt kylarna från en G20 så allt kunde monteras på ett bra sätt. Jag visste att cellpaketen skulle passa mellan rambenen men resten var en ren chansning. Efter lite trixande och två nya fästen så är det så bra att G20 kylare inkl plastram passar i en E8X/9X front Nästa steg är att mäta upp och beställa två oljekylare, en till motorn och en till växellådan samt att montera tillbaks kylfläkt på insidan och dra oljeslangar. Vatten anslutningarna får jag klura vidare på, inte helt självklart än eftersom jag tagit bort en del grejer längst vägen inklusive "heat management modulen".
||||
|
Re:
Tack Lasse! Precis, kopplingspedal har jag tagit bort, den borde jag klara mig utan. Till att börja med blir det ingen möjlighet att ändra program, tänker mig att det finns ett och det är "race mode"
Hur stor oljekyl satte du till lådan.? Det finns begränsad yta tyvärr så jag får prioritera motor vs växellåda. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Angående oljekyl till växelådan. Lådan har arbetstemperatur kring 80 grader och trivs inget vidare under ca 45 grader. Så det är mera en oljevärmare än oljekyl man behöver.
Jag använder orginal värmeväxlare kopplat till kylvatten utgången av bakanten av motorn. Jag har även tagit bort värmeväxlarens inbyggda termostat som annats bypass av kylvatten för snabbare uppvärmning av växellådan. Motorn och lådan skall hålla ungefär samma termperatur. Min tanke var att det är enklare uppgradera motorns vatten kylsystem om det blir för varmt. Men det har inte ännu varit något problem. Som varmast har lådan var 105grader efter 30 minuters trackday i 20 gradig utetemp.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re:
Hej. Jag har en liten 19 raders , 255mm Hurricane kylare från Speeding, och oljetrrmostat även den från Speeding. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
478 besök senaste veckan (54958 totalt) |