| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Audi Rs6 -03 glassätarbil
|
784 besök senaste veckan (9975 totalt) |
|
Re:
Så är det ju, lite vikt bygger det. Men platsen bekymrar mig inte så mycket, lite därför jag nöjde mig med 1 bas för att inte få för stor låda. Original ryms nog minst 4 medvetslösa eller döda öststatsgangsters i bagaget, jobbar inte så mycket i den svängen så att jag bara kommer få plats med 2-3 kroppar är acceptabelt. Sedan några små reflektioner från mina första inlägg. Byte av dryckeshållare för baksätet kan ju på ett sätt kännas onödigt i backspegeln, har åkt en person i baksätet en gång och utan dryck. Åh andra sidan känns det väldigt bra, jag vet att det fungerar som det ska. Skrev nog aldrig att jag rev isär hela torkararrangemanget, putsade bort lite korrision och fasttorkade fettrester från axlarna, smorde in med nytt fett och återmonterade allting. Och torkarna går fortfarande lätt och fint. Kommit så långt att jag skruvat isär allt jag byggt, putsat till lite mått här och där samt limmat och skruvat ihop.
Ordentligt med lim, och utstryket som en fog på insidan. Målat områden som jag inte kommer komma åt att måla när basreflexporten monterats.
Blev en färgomgång till innan hemgång för dagen. Kanske inte min mest produktiva helg, men nu de sista måtten bestämda och det finns marginal att få dit alla saker. _________________ Roland Johansson |
||||
A.I ??? Nej, riktig snö. Pappa ville låna sitt garage jag hyr så bilen fick vara ute en vecka. Och då kunde man även prova att bilen fungerar runt kvarteret och blåsa bort lite snö. Men det hindrar ju inte att man bygger vidare på lådan under tiden.
Insidan målad. Finns lite flammighet etc men vill bara inte det är några ljusa delar som syns genom port eller plexiglas senare.
Baksida låda, med flammighet och rinningar men det gör ju ingenting. Om någon undrar hur många gånger jag sågat fel etc så kan jag inte räkna så högt, men med tanke på att de enda synliga delarna av lådan kommer vara två heltäckande skivor en framåt och en bakåt så är det bara min självkänsla som får en liten nästäppa.
Behöver en tredje skiva tjockt där basen ska sitta, för att få den tillräckligt långt ifrån ryggstöd så den inte slår i.
Skruvat dit baffelskivan, tagit upp hål för porten och ritat ut var basen kommer ungefär.
Min fästplatta för slutsteg saknade lite material på ett ställe för att det skulle bli bra, så nu snickras version 3 fram i plast istället denna gång. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Inte alltid man hinner så mycket på kvällar, men lite framåt.
Glömde bort min kondensator ska monteras någonstans. Den är precis för hög för att få plats framför batteriet i lådan, svårt att få dit den på snedden på ett bra sätt. Men det fanns ju nästan plats under slutstegen, om jag inte satt de för lågt. Men det ordnar sig nu.
Och med nya monteringsplattan på plats i sidofacket, första prov så jag får ner allting då luckan är mindre... Det var den produktiva biten, sedan lite förberedande. Pappa fick hjälpa mig tillverka ett kompletterande verktyg, så nu har jag en passare så jag kan skära runda fina hål.
Och gamla monteringsplattan fick agera testbit om jag kan fräsa fina runda hål
Så i helgen hoppas jag kunna få dit basen på sin plats, kanske hinna börja klä lådan etc. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Nästan
Nästan är ordet. Nu har jag inte överansträngt mig, drabbades av lite morgontrötthet i lördags så kom nog inte igång förrän vid tre på eftermiddagen.
Men ibland behövs lite vila. En del har hunnits med, jobbat på två fronter dessutom.
Saknar några skruvar för att fästa bassteget på baksidan, men det passar i alla fall. Och syns typ inte. Denna gång kommer inte skruven som håller hela fästplattan mitt under en kontakt in i steget utan mellan kontakter. Små förbättringar
Kände mig tvungen att provmontera lite ledslinga.
Så, lite cirklar utskurna.
En stund senare kan man ana att det kommer gå. Behöver lite justering av mått, saknar fästelement för basen än.
Och mer tvångsmässigt beteende.
Avslutade med lite infärgning, alla ytor som inte kommer kläs målas så det inte ska suga vatten som en gammal vettextrasa i diskhon. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Bara en helg senare... Men så är det med hobbymek, har för länge sedan bestämt mig för att det ska vara roligt. Inget tvång. Så är jag inte helt taggad en planerad dag låter jag bli, eller gör något litet enkelt.
Ledlist limmad runtomkring.
Plattan mot ryggstöd klädd, säkrade med att skjuta fast clips att hålla i mattan. Tror inte det egentligt hade behövts, men under torkning lär det inte skada.
Nu har basen skruvats fast. Och lite skumplast för att täta basporten och hindra täckplattan från att vibrera. Påbörjat kabeltattning i lådan.
Och som det kommer se ut bakom ryggstöden. I alla fall till en början. Tror jag har för lite mellanrum mellan högtalarens yttre upphängning och min täckskiva för att det ska lysa ut lite svagt rött ljus, får fasa baksidan på täckskivan mer i så fall. _________________ Roland Johansson |
||||
Påbörjat kabeltattning i lådan.
Min bäste vän när vanliga kontakter ska crimpas.
Och avslutning med lite krympslang.
Blir en PA-kontakt om jag vill plocka ut lådan.
Säkrat kabeln med lite smältlim. Som avslutning lyckades jag ha sönder en skiva på lådan, ibland är man dum i huvudet. Så det är bara bryta ihop och demontera och såga till en ny skiva. Tur att jag köpte två stora skivor så det finns material kvar... Orkade inte ta någon bild på eländet.
Och så har jag börjat konfigurera dsp/slutsteg innan jag kabeltattar det
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Tatta
Tatta kabel. Blev att lägga en stund servicetid på skitpassaten.
Hade kanske inte behövt köpa röd (orange) kabel för plus och svart för minus, med tanke på hur mycket av kabeln som syns. Lite kul att audi använt likadan strumpa på pluskabeln till batteriet
||||
|
Fortsatt tattandet.
Men nu känns det som det går lite framåt. Tror allting utom till lösa kontaktstycken är gjort nu, så plankan borde snart kunna monteras på plats. Smältlimmat fast ledlisten, säkrat med tesa vävtejp. Kanske inte behöver skyddstrumpa på minuskabel men det ser ju bättre ut
||||
|
Snyggt!
En litet tips på vägen, kolla den närmaste tiden om du har läckström i kondingen? Det ska ju inte kunna ske, men min erfarenhet säger iaf att kvalitutan varierar mycket även bland de mest renommerade märkena. Hur mäta? Kolla spänningen på batteriet. När bilen stått oanvänd någon/några dagar, vad är spänningen nu? _________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
Tack för tipset. Både batterier och kondingar tappar ju, så väl värt att kolla så man inte fått ett ruttet exemplar. Skarvat in mig på sladdarna till original belysning i bagage, dragit kabel vidare och sedan börjat återmontera inredning.
Kanske inte stora steg men varje liten del är en bit närmare fungerande bil. Slutstegsplattan nedställd på sin plats, inkopplad belysning.
Finns några sladdar kvar att koppla... _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
Audi Rs6 -03 glassätarbil
|
784 besök senaste veckan (9975 totalt) |