| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Lagra drivmedel? Bensin och Diesel
|
249 besök senaste veckan (552 totalt) |
|
Någon som vet om det går att lagra bensin eller diesel i mycket mer än 1-2 år? Det är väl mystisk skit i båda drivmedlen nu för tiden? Så det går inte, eller? När jag gjorde lumpen i Flygvapnet 93/94 så kunde vi tanka bilarna ute på flygbas med (blyad) bensin som förvarades i bergrum. Någon som har koll på hur länge den bensinen höll sig? Vad gäller diesel, går det bättre att lagra blankdiesel? Vad gäller bensin, går det bättre om man "tvättar" bensinen med vatten? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
|
Jag googlade och det är säkert fel men första svaret gav 6 månader till ett år kan bensin och diesel lagras.
Jag tar det som ett tecken på att såfport gatorna är sopade så ska jag ta ut sjuan och köra slut på bensinen så fort det bara går så jag kan fylla på med ny fräsch bensin.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
|
Alkylatbensin och HVO100 är ju syntetiskt framställda och borde ha lagringsstabilitet, långt över häxblandningen bensin och mixdiesel.
Blankdiesel kanske, men det är ju inte riktigt samma som gammal svaveldiesel (som var giftig för allt)? |
|
Flera hobbybilar jag haft stående över vintern med full tank har jag upplevt gå klart bättre såfort dom tankats med ny bensin efter påställning. Varit 90-talsmotorer med knackreglering men också upplevt det i min seven med stenålderssprut från MBE och ingen knackreglering.
Inget vetanskapligt svar alls, jag vet, men det har hänt såpass många år att jag nu varje vår tänker på det. Bensinen har ju inte varit dålig bara gjort så bilarna gått sämre. Känts mindre pigga helt enkelt _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
![]() |
Andra projekttrådar
|
249 besök senaste veckan (552 totalt) |