Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48
17 besök idag (148612 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Att ha "offermaterial" har ungefär samma effekt som att reservdelar med sig. Om det finns så kommer det inte nyttjas

Utan tvekan en beprövad metod och en bekräftad sanning. thumbs up

Vid närmare eftertanke ska jag undersöka om det går att göra tvärt-om, dvs: fästa bilens air-dam fast i nosen och med svag koppling (plastnit) till själva splittern. Det är en balansgång mellan vad som håller och är funktionellt och vad som går sönder på rätt plats vid rätt tillfälle.

Siktar på att provköra i april.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Och nu..... ska det handla om Fårrden. Läser ni inläggen om Fårrden, eller skrollar ni bara förbi i jakt på mer Westfield-material? Skriv gärna en kommentar!

Som jag tidigare predikat: Allt hör ihop. Det är ett system. En symbios. Alla delar och varelser, prylar, fordon och maskiner hör liksom ihop, likt en ohelig familj av misfits och syndare där alla har en uppgift och alla behövs - I Vår Herre Odens namn - skål! och så vidare. Jag övervägde lite kort om det var dags att byta ut Fårrden, t ex mot en lätt lastbil med täckt flak och bakgavellyft, som vissa i Clubman-ligan kör med. Men..... Fårrden är gruvligt mångsidigt användbar på ett sätt som är svårslaget. Så Fårrden fick vara kvar och fick därmed hela mega-hüper-spa-behandligen jag skrev om tidigare.

Och strax därefter.... pajade Fårrden.

Det var elfel, alltså min minst favorita (nytt ord) typ av fel någonsin. Fårrden har två solenoider med olika uppgifter på dieselpumpen och en var tydligt trasig. Sedan var båda trasiga. Sedan insåg jag att en inte var trasig, utan bara hade brutalt utslitna och nakna kablar. En ny solenoid kostade (jag skojar inte) 12 000kr och en ny pump gick på en mindre förmögenhet. Dessutom måste elektroniken i ECUn känna igen pumpens elektronik, som del av Fårrdens stöldskydd.

Jag köpte en begagnad pump för att sno solenoiden från. Men multimetern avslöjade direkt att den solenoid som satt i pumpen också var trasig, så pumpen skickades tillbaka. Nästa begagnade pump dök upp helt utan solenoider, så den skickades också tillbaka.

Om ni tror att Torkels tålamod och motivation började tryta ungefär här, så tror ni helt rätt. En tråkig farhåga malde också i kraniet: vad mer är trasigt? Har pumpens elektronik och/eller Fårrdens ECU också gått hädan, då säkringar och solenoider grillades?

Jag bestämde mig för att byta metod och kontaktade en grupp hjälte-nördar på Facebook. Detta är inte vanliga nördar, utan nördar av legendariska proportioner. De nördar sig enbart om Ford Transits och ENBART om de Transits som tillverkats mellan år 2000 och 2006. Detta är grabbarna som inte behöver kolla verkstadshandboken för att veta vilket moment bulten ska dras med och som vet på datumet när Ford gick från XXX-komponent till YYY.

Efter världens enklaste prisförhandling la jag en beställning hos en av de högst rankade Ford-nördarna. Han har nämligen en Ford Transit -skrot i England och han satte ihop ett litet kit åt mig: ECU, dieselspridare, pump, nyckel och tändningslås samt turbon och lite till. Alla delarna kom INTE från en identisk modell av Fårrd, utan från.... en 125hk-maskin.

Jo, alltså, min Fårrd är en så kallad Transit 90 T350 vilket innebär att den har 90hk till sitt förfogande för att släpa runt på 3.5ton. Men det finns en 125hk-variant! Delarna kom hem till mig för 5100kr, inklusive frakt. Med andra ord en uppgradering till priset av 146kr per hästkraft, vilket måste vara den billigaste trimningen någonsin.

Och självklart gömdes en lite Dawes Device i motorrummet, så att jag nu kan justera mängden turbotryck/motivation som Fårrden matas med.

Med detta avklarat passade det bra att även gå igenom Fårrdens framvagn. Nya kulleder och bromsar installerades och som tur var så satt nästan inte varenda (!!) komponent fast något grymt.

Fårrden är nu ett monster. En accelerations-fantom, en best utan dess like..... Alltså..... jämfört med tidigare, menar jag.

GMAB
Ordsmedjan
Citera 4
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021

Inte bara har du ett sätt att beskriva på som är helt fenomenalt, utan du underhåller OCH förbättrar ett klenod för en bättre framtid? Fasiken vad roligt att läsa!

gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Re:

Torkel K skrev:
Fårrden är nu ett monster. En accelerations-fantom, en best utan dess like..... Alltså..... jämfört med tidigare, menar jag.

Det är kul att läsa om alla bravader thumbs up
Jag har en MB Sprinter med dryga 38k mil på mätaren, den ser väldigt fräsch ut jmf med Fårrden ...men den börjar också kräva sitt innan man vågar ge sig iväg på långfärder

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Jk95 skrev:
Inte bara har du ett sätt att beskriva på som är helt fenomenalt, utan du underhåller OCH förbättrar ett klenod för en bättre framtid? Fasiken vad roligt att läsa!

Stort tack! Jättekul att läsa de orden!

gtBen skrev:
Torkel K skrev:

Det är kul att läsa om alla bravader thumbs up
Jag har en MB Sprinter med dryga 38k mil på mätaren, den ser väldigt fräsch ut jmf med Fårrden ...men den börjar också kräva sitt innan man vågar ge sig iväg på långfärder

"Jämfört med Fårrden" - Förolämpningar!!

Ni ska veta att Fårrden faktiskt bara rullat drygt 12kmil! Så de så! (Ok, mätaren har råkat fastna där. Men det betyder att bara de milen räknas! Faktisk.)

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Angående läsning om Fårrd/Westfield/annat så läser i alla fall jag allt med stor behållning

Men vilken nytta har man av laddtrycksjustering på en diesel? I teorin ska de ju gå med luftöverskott så bara ökat laddtryck ger ingen effekt om man inte följer efter med bränslet, är ECUn så generös att den kranar på mer diesel om det finns mer utrymme luft/laddtrycksmässigt?

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Victor. skrev:
Angående läsning om Fårrd/Westfield/annat så läser i alla fall jag allt med stor behållning

Men vilken nytta har man av laddtrycksjustering på en diesel? I teorin ska de ju gå med luftöverskott så bara ökat laddtryck ger ingen effekt om man inte följer efter med bränslet, är ECUn så generös att den kranar på mer diesel om det finns mer utrymme luft/laddtrycksmässigt?

Det är snarare så att Ford varit ganska försiktiga i hur mycket man laddat. Det finns gott om diesel för att stödja mer tryck/luft.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48
17 besök idag (148612 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande