Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
1715 besök senaste veckan (56677 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Tänkte ett steg längre... Ett ebay inköp av tak-mekaniken från typ en Mercedes SLK, eller annan plåtcabbe... Alltså att bilen behåller coupe utseendet med taket uppe, men också fungerar som RIKTIG glassätarbil soliga dagar.

Alltså att nuvarande tak gifts ihop med en köpes-mekanik.

Högst tveksam till att befintligt tak bidrar med någon nämnvärd styrka.

Malmö
Här sen Okt 2012

Bad AI att även göra en bild med ett tygtak uppfällt...

Stockholm
Här sen Okt 2008

Re:

Ellac skrev:
Jag har hittat en hel del information om min kaross "öde" och varför den ser ut som den gör, tänkte skriva om det nån gång i framtiden då det är rätt spännande.

Bara jag som är orimligt nyfiken på denna del av historien?

Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jag satt just och skrev lite om bilens (karossens) historia på ett Facebook Forum. Ursäkta felstavningar och dåliga formuleringar.

A few more hours of work has gone in the Swedish 330 GT "hot Rod" build.

I also spent some time investigating in the history and story to try and get to understand why this poor bodyshell ended up cut up and in very poor condition. So with a LOT of very interesting help from Kerry who runs https://www.330gt.com and a few other very kind enthusiast I have now learned as follows.

Most of the information is to be found at the fantastic https://www.330gt.com .

The Pinifarina body number from my bodyshell can be traced to a Blue Scuro 330 GT 1964 that was Maranello Concessionares UK demonstrationcar with licenseplate BYT5B.

It had a few owners in the UK after being sold from MC. In 1979 the car already was in a pretty poor condition and was bought by a swedish guy called Sven. I found Svens adress and wrote him a letter with a picture of the car and a few days later he called me. A very nice man with a huge passion for Cars with several Ferrari ownerships. He confirmed that he imported the car in 1979 and then sold it on to a man called Björn. Again I managed to find Björn and also wrote him a letter, and again to my surprise I got a text back with pictures and a story of ownership.

By this time in the early 1980s the car was quite rusty so Björn decided to do strip down the car to its chassi, removing the bodyshell and replaced it with a fibreglass "ocklebo" body that was lengthend to fit the original 330 wheelbase.

Björn owned the car for many years and it was registerd and roadworthy in Sweden.

After that (as I understand it) the car was sold to a man called Gunnar Elmgren. Gunnar was also a petrolhead and had a long career in the car buisiness in Sweden for brands as BMC, Mercedes Benz and also as a Ferrari importer.
Gunnar let the car with the supertalented Motorima and Magnus Ahlqvist than fabricated a hole new aluminium body in the shape of a TR61. Incredible looking machine!

The car was later exported to the UK and has had some quite famous ownerships since then.

Left in Sweden was the poor remains of the 330s original bodyshell that I since a few years now own and giving some sort of a new life.

Pictures with the different stages in history courtesy to 330gt.com , 250swb on Instagram and Björn.

08
Här sen Apr 2005

Re:

stilldouble skrev:
Tänkte ett steg längre... Ett ebay inköp av tak-mekaniken från typ en Mercedes SLK, eller annan plåtcabbe... Alltså att bilen behåller coupe utseendet med taket uppe, men också fungerar som RIKTIG glassätarbil soliga dagar.

Alltså att nuvarande tak gifts ihop med en köpes-mekanik.

Högst tveksam till att befintligt tak bidrar med någon nämnvärd styrka.

Någon relevant styrka är det inte i taket, bara väderskydd.

Jag har en Megane 2 CC plåtcabb. Elektro-hydrauliskt tak i två delar från Karmann-Ghia, ungefär som SLK.
Jag tror inte det blir enkelt att få till passningarna och tätningar så det blir tyst nog.

OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Det här kan ju vara något av det vackraste i bilväg typ... Någonsin.

Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

OscWan skrev:

Den är fantastisk!

ps: tack för hjälpen med Stilo intercom leveransen

Skåne
Här sen Apr 2023

Re:

Ellac skrev:
OscWan skrev:

Den är fantastisk!

ps: tack för hjälpen med Stilo intercom leveransen

Aaah - nu kopplade jag ihop ett och ett!

Det var det lilla!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tack för "storyn" Calle, kul att läsa!

Kinna
Här sen Jul 2008

Jättekul att läsa historien om bilen, en spegling av hur värdet på en bil förändras över tid, idag skulle väl ingen få för sig att hugga upp en 330:a för att montera en glasfiberkaross..

Hatten av för ditt hantverk

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera 2
Freddesix
Stockholm
Här sen Okt 2008

OERHÖRT bra jobbat med efterforskningarna. Sånt här är jag svag för - stort tack!

Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
1715 besök senaste veckan (56677 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande