| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus 2-Eleven Honda K20 (Replika)
|
1265 besök senaste veckan (12775 totalt) |
|
Idag fick jag ned bilen på hjulen efter att ha stått på pallbockar i 2år 😀.
Jäklar vad man tycker bilen är låg efter att ha sett den upphissad så länge. Som den står nu så är den i rideheight som 2-eleven var från fabrik med 100mm mellan chassiet och marken fram och 110mm bak. Jag fick fuska lite med fyrkantsprofiler istället för stötdämpare bak då jag väntar på besked från Nitron om de kan leverera ändfästen lösa till mig då mina är för korta och stötdämparen tar då i länkarmarna. Nästa steg nu är att skaffa motorfästen och drivaxlar. Ska bli skönt att slippa ha motorn på en pall bredvid bilen.
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
Bygget har gått lite sakta igen under vintern. Jag har lagt garagetiden på att fixa med köpa-glass bilen jag köpte i höstas. Den har fått renoverade bromsok, en omgång original turbo twist som renoverats av fälgfixarna, nya ac-kondensorer osv.
Jag beställde motorfästen till Lotusen från Innovative motorsport i december och fick dem förra veckan. Märkte att jag saknade en plåtlåda som motorfästet står på till höger i motorrummet så den skaffade Phil Peek i UK fram åt mig. Monterade motorn idag. Motorfästena passade ganska bra. De krävde lite filande bara.. Nästa steg blir nog att montera växelmekanism och börja fundera på drivaxlarna. Jag har Hondans och Opelns så försöker nog måtta ut dem med de gamla som förebild/mall.
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
Ser bra ut, bör bli en riktigt kul bil med lägre vikt än en Elise men en roligare motor än Toyota 1.8L motorn. Din motor ser ganska komplett ut med gaswire etc, många sådana saker kostar pengar. Tom motorvärmare i blocket vilket går att byta mot en plugg.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Jag har i princip allt man kan behöva från Hondan. Fick reda på att den skulle komma in för demontering så var där tidigt och pekade på allt jag ville ha: motor, låda, drivaxlar, växelwire, kabelhärva, box, rattstång med tändningslås mm. Har inte bestämt om det blir wiregas från Hondan eller bygga om till e-gas som Opeln hade från början. Blir troligen e-gas för att slippa dra wire och bygga om pedalstället. Sprut lutar åt Maxxecu sport. Blir nog att ta bort motorvärmaren sen. Detta är bara en testmontering av motor och låda. De ska snyggas till innan bilen är klar. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
Motorvärmare har man på en riktig racebil med el i depån...
Värmaren åker på till frukost så har man en halvvarm motor när det är dags vid ca 09:00
Men om det är en standardmotor så ska den ju (ha spel för att) klara en kallstart vid -30 (men då ska det mappas där också). Så en motor som är 30+ grader vid start är absolut ingen nackdel. |
||||
|
Ser grymt ut, otroligt vilken space det blir med "toyota subframen" istället för rovern som på dom tidigare lotusarna
Vet du om det går att få plats med RBC eller RRC insuget på honda med den där plåten? Det är ett väldigt mycket bättre insug, jag tyckte det blev stor skillnad att byta. Jag har RBC med Bosch 68mm egas (adapter från T7) _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
|
Re:
Tack för tipsen Otto! Vet du om de insugen bygger mera framåt? Den lite mer långsiktiga planen är att montera en kompressor som på originalet 2-eleven men det lär väl inte vara en nackdel med de insugen då heller?
||||
|
Re:
Japp dom bygger rätt mycket mot din plåt, se bild eller googla på 'rbc vs prb manifold'
Original grenrör är absolut helt ok, det har till och med en snygg skiljevägg i kollektorn! Japanerna är inte dumma .. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
|
Re:
Det är inte jättedåligt men inte jättebra heller. För att orginalgrenröret ska fungera som det är tänkt så ska du ha orginal downpipen med då den är delad på mitten. Annars blir det ett rätt kort 4-1 grenrör som jag inte riktigt vet hur bra det är. Blir iaf ingen jättebra kollektor. Orginalgrenröret är ett 4-2-1 grenrör där 2-1 delen är i ett ~2.5 tums runt rör. Det man brukar kunna vinna är att man kan flytta ner vtech aktivering med ett bättre grenrör och vinna en hel del moment 5000-6000rpm. Sen ger ett bra grenrör mer toppeffekt. Men orginalgrenröret är ganska bra på de allra högsta varvtalen men det är en stor fördel i register med bättre grenrör. Finns lite simuleringar i min biltråd med orginalgrenröret men då är det med downpipe med. Sen dräller det av bromsningar av K20 motorer på nätet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
De bättre Honda insugen är längre, man får kapa lite på Civic bilarna för att få dit dom. Men de är klart bättre. https://www.tegiwa.com/blog/featured Sen tror jag bilen kommer gå fint även med en nästan helt orginal K20 då den bör bli klart lättare än även en Elise S1? _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Det kan nog bli tajt men Värt att undersöka. Såg att de inte var så dyra att köpa heller. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
Re:
Bra info! Jag har downpipe från Hondan också. Isf använder jag troligen den första delen av den för att kunna behålla flänsen också. Originalet väger ca 670kg (versionen med kompressor) förhoppningsvis kommer denna kunna bli något lättare. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus 2-Eleven Honda K20 (Replika)
|
1265 besök senaste veckan (12775 totalt) |