| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur mycket inredning får man rensa
|
31 besök senaste veckan (539 totalt) |
|
Har en Trackday bil som är rensad bakom stolar och reggad med båge. Hur mycket av dörrsidor, innertak C-konsol får man ta bort innan besiktningen inte tycker det är OK. Förstår att man inte bara kan koppla bort air-bags hur som helst innan den är en bit utanför typgodkännandet. Problem , erfarenheter? _________________ Per Huzell Speed is Everything |
||
|
Vet inte hur det ser ut numera på nyare bilar än min från 1988. Förr i tiden har det varit ok att rensa bort i princip allt bakom framstolarna om man inte har säte och bälte där då det är lastutrymme. Men då ska man regga om till 1 passagerare vilket har varit ganska enkelt genom att ta bort sätet och bältena.
Vid förar och passagerarplats ska ytor man kan nå med huvud och händer vara vadderade. Jag har besiktigat utan mittkonsoll och med kapad nedre del på instrumentbrädan i många år även före min bil var ombyggt fordon. Men min främre del på buren är vadderad så man bör nog inte ta bort plast från rutramen eller ta bort dörrsidorna. Jag har inget innertak så bara plåt där bör vara lugnt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Den är rensad bakom stolar/båge.
Det jag tänker på är att man ser bilar med alu-plåt dörr insida. Att helt ta bort innertak. Det mesta av Center-konsolen. Underdel och delar av instrumentbräda. _________________ Per Huzell Speed is Everything |
||
|
Re:
I min 944 finns dörrsidor, instrumentbräda och centerkonsollen, resten är borta (matta, innertak, klädsel på A,B-stolpar, etc, etc). Dörrsidorna tror jag iinte hade varit något problem att ta bort och ersätta med plåt, så länge man inte kan skada sig på den. Centerkonsollen hade nog inte heller varit några problem att ta bort, jag har inte gjort det för den väger inte så mycket och jag har instrument i den samt att den täcker växelspakshålet.
Det har väl funnits minst en 944 här som hade instrumentbrädan borttagen, instrumenthuset fäst i buren och slangar för luft upp mot vindrutan, fortfarande besiktigad och körd på gatan. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Är ju två saker, inga vassa kanter och om man har en bur behöver den vara vadderad. Sen ska man inte kunna komma in med en hand mellan bur och kaross.
En aluminiumplåt som dörrsida ska väl gå igenom om det inte finns några vassa kanter. Tror inte det finns nått formellt krav på att materialet ska vara mjukt. Men samtidigt får det inte vara hål man kan få in händer och fingrar i. Är iaf nått som går att klaga på, speciellt om kanterna är vassa. Har kört min bil helt utan instrumentbräda och värmepaket och utan golvmattor. Men personligen tycker jag bilen känns betydligt trevligare även om den är bullrig med instrumentbräda, lite rensade dörrsidor och golvmattor vid förar och passagerarplats. Dvs mer Porsche clubsport än ren racebil. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Kan av egen erfarenhet meddela att en bil utan innertak, alupaneler istället för dörrsidor, mm, är helt olidlig att köra på gatan.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
31 besök senaste veckan (539 totalt) |