Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 911 Carrera RS ?
<<   1, 2
4907 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



FredrikÅ skrev:
beepbeep skrev:

P.S.
3.2:or från 87 och senare hade katalysator så dom var tvungna att ha större ventiler för att kunna behålla samma effekt.


Nej, 87-orna hade ingen katalysator alls, i alla fall inte de jag har sett och kört. Clubsportens ventiler var nog för
övrigt inte större, utan bara lättare, för att klara av högre varvtal. Sen var det något med mappning etc etc...


oki...jag trodde att alla bilar från och med 88 och senare var tvungna att ha katalysator, men att 88:ornas behövde inte fungera samt att katalysatorrenade hade annorlunda motor.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



beepbeep skrev:

oki...jag trodde att alla bilar från och med 88 och senare var tvungna att ha katalysator, men att 88:ornas behövde inte fungera samt att katalysatorrenade hade annorlunda motor.


Ja, från årsmodell 88 så hände det något, det håller jag med om. thumbs up

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10598



FredrikÅ skrev:
beepbeep skrev:

oki...jag trodde att alla bilar från och med 88 och senare var tvungna att ha katalysator, men att 88:ornas behövde inte fungera samt att katalysatorrenade hade annorlunda motor.


Ja, från årsmodell 88 så hände det något, det håller jag med om. thumbs up


jag har för mig att kat-motorn har lägre komp och bara 217 hästar.

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Går det att få i en G50 i en pre -87-bil utan stort jobb med vinkelslip och svets?

Jag menade 911 fram till 964 (964 ingår alltså inte i min definition) när jag skrev gammal 911. Med den avgränsningen så är nog 3.2:an det roligaste och driftsäkraste valet. 3.0 har väl liksom 3.2:an och alla tidigare samma svaga punkt i ventilstyrningarna (till avgasventilerna)

80-tals 11:or tycker jag ser lite tama ut med 15" fuchsar, men 16" bra ut. (om vi bara snackar utseende alltså) På en räserbil kan nog 8"+7"x15" funka om den är hyggligt lätt och inte alltför mkt motor.

250 hk ur en 3.2:a ska väl inte vara några konstigheter, men det är ju som sagt inte orginal.

Som ni skriver så känns det som en högriskbil på så vis att en kanske inte är vad den utges för att vara. Men till rätt peng så kan den såklart vara intressant ändå (kanske 120 kkr)

_________________
Pär Hylander
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Att metaren är backad kan man nog förutsätta, stolarna var ganska slitna men dom hadde jag tänkt byta.

Börjar bli mer och mer skeptisk, det som gjorde mig intresserad från början var motorn 250Hk om det var en 3,6L fast det kanske inte är någon fördel? Problem med växellåda och övriga drivlinan vid hårdkörning om lådan inte är bytt.

Det är kanke bättre att satsa på ett på börjat projekt.

_________________
Christian Eriksson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Pär Hylander skrev:
Går det att få i en G50 i en pre -87-bil utan stort jobb med vinkelslip och svets?


Såvitt jag vet så är problemet att:
1. lådan tar i torsionsröret då den är fysiskt längre så det handlar om att antigen kapa kopplingskåpan eller konvertera till coilovers.
2. Kopplingen/kopplingsstället måste byggas om från vajermanovrerad till hydraulisk

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10598



Martini Racing skrev:
Det är kanke bättre att satsa på ett på börjat projekt.


Eller så stick ner till tyskland och hämta en bil själv, det är inte så svårt. Om du inte har tid kan jag hjälpa dig.

Prisskillnaden är inte så stor mot här hemma i Sverige men det är ett större utbud.

_________________
Anders Hansson
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



sweanders skrev:
Stacken skrev:
Jag kollade lite på bilderna på annonsen på bilen. Tror inte för en sekund att den bilen bara skulle gått 13800 mil.


Jag kollade också på bilderna och kan inte se något som tyder på att miltalet inte stämmer. Skulle vara intressant att se den i verkligheten.


Det är möjligt att miltalet stämmer men jag är ändå tveksam. Men som sagt det skulle vara intressant att se bilen.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Min erfarenhet är att det är i stort sätt aldrig lönt att köpa en sådan bil från bilförsäljare, bortsett från kanske generalagent/märkesåterförsäljare. Dom oberoende lirare är alltid ute efter att tjäna snabba pengar, så man råkar i stort sätt aldrig för "positiva överaskningar".

Jag skulle skippa denna bil helt och hållet eller erbjuda ett riktigt lågt bud.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10598



beepbeep skrev:
Min erfarenhet är att det är i stort sätt aldrig lönt att köpa en sådan bil från bilförsäljare, bortsett från kanske generalagent/märkesåterförsäljare. Dom oberoende lirare är alltid ute efter att tjäna snabba pengar, så man råkar i stort sätt aldrig för "positiva överaskningar".

Jag skulle skippa denna bil helt och hållet eller erbjuda ett riktigt lågt bud.


Jag kanske är optimist men det kan vara så att bilen plockats hem av en entusiast som sedan av någon icke-skum anledning är tvungen/beslutar sig för att göra sig av med bilen. Men alla klockor ringer definitivt..

Å andra sidan så är en av de bästa bilarna jag haft en nyimport-Porsche utan servicebok och definitivt skruvad mätare samt reparationsspår av att den blivit smälld både fram och bak. Gick som en dröm och strulade aldrig, förutom när jag totalsmällde den men det var ju knappast bilens fel.

_________________
Anders Hansson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Hehe...jag förstår vad du menar, min gamla 911 Turbo var tyskimport som pissade olja, laddade för mycket och hade 24000 mil på mätaren.

Men skillnaden var att jag gjorde det klart för dåvarande ägaren att bilen var ett vrak och gav ett bud därefter.

Att oljeproblemet senare visade sig vara ett oljekontakt på baksidan av motorn och att laddtryckproblemet åtgärdades med en beggad wastegate för 2000:- är dock en annan femma.

(Jag har iofs. såsat in mer pengar än så i den så i slutändan kostade den lika mycket som en skaplig Turbo skulle kosta, dock kändes det ganska bra med nya prylar. Jag lärde mig en del i processen så nästa gång hoppas jag att det går ännu bättre)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
993 RS
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 37



RS Patrik skrev:
RS bilarna har endast tillverkats:

-73
-74
-92
-95
-04

Det du tittat på är nog bara ngt konstigt ihop-kok. Som säkert är fel prisat.


1) Det byggdes även 22 RS bilar under 1984 som kallades 911 SC RS med en effekt på 255 hk om jag inte missminner mig.
2) 993RS byggdes som årsmodell 1995-1996. Tävlingsbilarna under 95 och de flesta gatbilar som 96 års modell.

_________________
Jonas
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Det här objektet är nog ingen av dom 22 ??

_________________
Christian Eriksson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Martini Racing skrev:
Det här objektet är nog ingen av dom 22 ??


Kostar den över 300 000:- så kanske

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103


Trådstartare
Man drömmer ju alltid om att göra ett fynd

_________________
Christian Eriksson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



964c2 skrev:
Martini Racing skrev:
Det här objektet är nog ingen av dom 22 ??


Kostar den över 300 000:- så kanske

/Björn


Nej, det är ingen av dom 22. Så här ska det se ut:
http://www.carclassic.com/html/BX33.htm thumbs up

_________________
--
Citera
transatlantic
Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004
Inlägg: 29



Min '88 har inte, och har heller aldrig haft, katalysator. F-n ta mig om jag får för mig att skruva dit någon i framtiden...

Däremot måste alla '88 som har kat från fabrik ha burken kvar men samma avgaskrav gäller som för bilar utan kat.

Innan '88 kan man plocka bort burken helt om man vill och efter '88 måste den både sitta på plats och fungera.


Kolla upp bilen ordentligt (d v s låna hem och kör till en verkstad och "kryp omkring i den"). Skulle försäljaren vägra detta - välj en annan bil. Är han/hon "rädd om bilen" går det ju alltid att följa med...

_________________
Min "föredetting":
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Titta på denhär bilen istället
http://www.pcsracing.nu/debatt/detaljer.asp?KatID=1&ID=1836&si . . . .
En kompis till mej som säljer en vit-84a med nyrenoverad motor o låda samt diffbroms
och annat "lull lull"

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



otroligt vad kunniga Ni är, jag har också funderingar på att skaffa mig en Carrera, är det stor skillnad på att köra fyrhjulsdrift mot bak på bana? Funderar på en 996:a -98.
Någon som vet någon mindre banpreppad bil men fortfarande besiktningsbar? Behöver inte vara en 996:a.
Mvh Lommen
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 911 Carrera RS ?
<<   1, 2
4907 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande