Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S -86 - pcsr 8B #924
<<   1, 2, 3
276 besök senaste veckan (4448 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

gtBen skrev:

Har funderingar på att bygga en liten plattform så det får plats fler nu när jag ska tävla igen denna säsongen thumbs up

Bra att tävla i klasser där deltagande ger pokaler!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

safe skrev:
Bra att tävla i klasser där deltagande ger pokaler!

Inte nu längre hela 4 bilar på 6 förare enbart i 8B.

Uppstart efter att bilen slumrat ett drygt år och med mycket gjort blev en liten överraskning. Den startade på första varvet med ett vinande ljud. Kollade och det såg ut som generatorn stod still, men det var ju bara lindningen som stod still som den ska så då måste det vara något annat problem.
Kamremmen hann jag tänka när jag hade gasat till för första gången och bilen lät som den hade en remdriven kompressor och sen började mekaniska missljud att höras så jag stängde av.
Så bilen puttades in igen, och då kom jag att tänka på startmotorn. När jag plockade bort den och jämförde med originalet så var det inte undra på, den nya startmotorn kopplade aldrig ur. Så när jag gasade till så gick ju varvet upp med startmotorn i ingrepp, och den har säkert lämnat in helt då den går riktigt tungt att vrida runt.

Bara att sätta i den gamla igen. Jag var väl så inställd på att bara jaga vikt att jag aldrig ens jämförde dem sida-vid-sida tidigare, den nya stack ut ~15mm mer än den gamla.

Bilen gick galant igenom besiktningen, inte ett öga var torrt på stationen när bilen förärades med till och med en Guldstjärna - nej, motiveringen till guldstjärnan var att "alltid retar det någon" som besiktningsmannen sa. Så det blev en omedelbar anmälan till warmup och vagnboksbesiktning till pcsr's körning på Kinnekulle nu i helgen.

Vid en liten testrunda i kallt väder på kvällen med originalhjulen kändes det inte ens lönt att försöka köra in de nya beläggen/skivorna både fram och bak. Det låste upp vid minsta tryck på pedalen
Direkt tog jag beslutet att sätta dit de gamla original broms-oken bak så att det garanterat ska gå att köra bilen på Kullen kommande helg, sen kan jag leka med de lättare oken och de 2 olika beläggen jag har till dem.

Dessutom var hjulinställningen helt åt skogen efter allt skruvande, och vid en koll med gummiverkstan som var upptagna nu mitt i däckbytarsäsongen så var det bara att börja skruva på det själv i garaget.
Vilka inställningar ska jag köra med då? jag tog hjälp av google Ai, och det var riktigt kul att bolla ideer fram och tillbaka. Så nu har jag förslag på inställningar för Kinnekulle + Anderstorp + Mantorp och lite förslag på åtgärder att ändra på om behovet uppstår.
Så nu blev min målsättning att få till följande:
Fram - 3,5gr camber med toe-out 15'-20' = 1,5-2mm , tidigare körde jag närmare 4gr camber med 30'-40' =3-4mm toe-out. Google förhandlade med sig själv vart eftersom och förslog till sist 0 i toe!
Bak - 2gr camber med toe-in på 15' = 1,5mm , tidigare har jag kört 3gr camber + siktat på 10' = 1mm toe-in (men den har de-facto stått helt fel de senaste 2 körsäsongerna).
Jag kommer även att köra med lite rake framåt på typ 15-20mm, det är väl inte så långt ifrån tidigare.

Efter 2 heldagar i garaget tror jag att jag med hjälp av vinkelmätare/vattenpass för camber och TrackAce-mojängen för toe fått till det, vilket drygt jobb jämfört med att stå med bilen "uppkopplad" till mätutrustningen och sedan kunna stå under och justera utan att höja/sänka bort/dit med hjulen och justera däremellan. Om några veckor får jag se vad proffs-mätutrustningen visar jmf med mina egna målvärden.

Idag åkte de lättade plåtdörrarna in istället för original-dörrarna och dörrsträvorna mm mm. Väldigt smidigt att jag gjort i ordning en extra omgång handtag + lås mm, så jag bara kan hänga på vilka dörrar jag vill med till och med en och samma nyckel på allting till bilen.
En provkörning bekräftade att jobbet med dels bromsarna och dels hjulinställningen var värt besväret, bilen känns riktigt krisp. Att ha blivit av med el-styrservot och de nya led-lagren i framvagnen kändes också thumbs up

Nu är det bara typ en sista luftning av bromsarna och ställa in raken och på med de gamla r-däcken, så kan bilen lastas upp i slutet av veckan.

nu med ännu en nyans av vitt

Viktjakten går mot sitt slut
De gamla bak-oken har åkt på igen och dörrarna är på plats.
Tills vidare blir det samma däckskombo som tidigare, tills jag vågar testa en omgång 205/50x15 på 7" istället för 225/45-50x15 på 8" som jag kört senaste åren.
Jag lade in min egen vikt för att komma över 50kg i lättning

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Med dom bakoken blir det ju en förskjutning av balansen bakåt, så justerbar bromstrycksreducering behövs nog för att få till det om inte bolla med friktionen räcker.

Den där startmotorn ser ut att vara till någon annan bil, på min så sitter kuggen mycket längre in precis som på originalversionen.

Min hjulinställning är rätt lik googles förslag, frågan är om det är snabbast på våra kurviga svenska banor, dina förra cambersättningar lät ju inte så tokigt. Men det beror ju väldigt mycket på däck, vissa vill ha mycket camber andra inte, det är bara testa och se hur det känns. Praktiskt med besiktad bil btw så du kan testa lite på gata innan du kommer til banan !

Ser fram emot att se hur det funkar på bantestet, hoppas allt lirar och du kan få många varv bakom ratten.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Med dom bakoken blir det ju en förskjutning av balansen bakåt, så justerbar bromstrycksreducering behövs nog för att få till det om inte bolla med friktionen räcker.

Den där startmotorn ser ut att vara till någon annan bil, på min så sitter kuggen mycket längre in precis som på originalversionen.

Min hjulinställning är rätt lik googles förslag, frågan är om det är snabbast på våra kurviga svenska banor, dina förra cambersättningar lät ju inte så tokigt. Men det beror ju väldigt mycket på däck, vissa vill ha mycket camber andra inte, det är bara testa och se hur det känns. Praktiskt med besiktad bil btw så du kan testa lite på gata innan du kommer til banan !

Ser fram emot att se hur det funkar på bantestet, hoppas allt lirar och du kan få många varv bakom ratten.

Denna sitter ju redan i, men när hjulen pekade och var kalla med nya belägg/skivor och alla 4 låste upp så fort jag gick på broms så tänkte jag att ...den fajten tar jag en annan dag, när bilen funkar och har r-däcken på och frambeläggen/skivor är inkörda.

Det med startmotorn var en riktig blunder det ser man lätt på långt håll om man bara tittar efter.

Praktiskt med besiktigad bil också om man vill köra

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S -86 - pcsr 8B #924
<<   1, 2, 3
276 besök senaste veckan (4448 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande