| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
104 besök idag (58778 totalt) |
|
Tråkigt med bekymmer! Ser det inte ut som att kylflänsarna har varit emot något just där det läcker?
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
Plötsligt händer det!
Blixtsnabb support från ECU Masters Polen på lunchen idag resulterade i en uppdaterad basmapp i GDI boxen och vipps så startade den
Bilen varmkörd, oljenivån kontrollerad i växellådan, inga läckage och den spinner som en katt! En kort provtur avklarad och den går minsann i alla 8 växlarna och även bakåt
Fantastiskt skönt att få igång B48:an och 8HP:n, kanske först i landet? Nåväl, nu återstår mycket konfiguration och ett antal timmar i bromsbänken. _________________ Patrik Skoog |
||
|
4 timmar uppspänd i bänken tillsammans med grym support från PSI Motor och Rasmus Möller som levererat TCU:n.
Mycket kalibrering, injustering och testande. Lyckligtvis inget felkopplat utan allt handlade om att få allt att lira tillsammans. Direktinsprutning är grymt, vilken kontroll och respons! B48:an känns väldigt stark för att vara en liten 2l maskin. Kommer säkert inte bli några rökarsiffror på effekten men vridet och körbarheten hoppas jag vi kan få till på ett bra sätt. Nåväl, det som kvarstår nu är att byta vattenpumpen till intercooler kretsen från en LIN styrd pump till PWM då jag bara har en LIN ingång och den styr generatorn. En Pierburg pump är beställd med samma spec som orginal och så fort den är på plats skickar vi på laddtryck och gör klart
_________________ Patrik Skoog |
||
|
Re:
Sånt suger, men plastic padding kan nog fungera fint. Jag råkade tappa ett tryckrör och spräcka kylaren, använde biltemas Epoxikitt för stål och det fungerar fortfarande bra cirka 1000 mil senare med mycket hård körning och ibland högre temperaturer. Kul att du fick B48:an att fungera!
_________________ Anthony L ee |
||
|
För likasinnade så intervjuas Brett från strommotorsport av HPAcademy i denna podcast: https://youtu.be/NpBm905JQ6Q
Stundtals intressant, kring direct injection
_________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
104 besök idag (58778 totalt) |