| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Porsche 944 Turbo -86
|
131 besök senaste veckan (1975 totalt) |
|
[UPPDATERAD 17e april] Barn, fru, villa, mer krävande jobb och andra hobbies har gjort att bilen inte använts sedan säsongen 2017, så det är väl bättre att någon annan får ta vid och faktiskt använda den. Finns en del info i min biltråd på 944sverige.com (https://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=22822), men en kort summering kommer här: Här finns ett album med bilder: https://photos.app.goo.gl/mWtVNtixb8aZa4fx9 Generelllt: * Porsche 944 Turbo från 1986. Svensksåld. * Ägd av mig sedan 2010 * Gått höga 16xxx mil. Chassi: * Coiloverkit från Bilstein * 30 mm krängare fram Drivlina; * Konverterad för att gå på E85 * Renoverad topp från Sandén, inkl. topplockspackning och ARP-bultar (2015) * Lindsey Racing 61 turbo * Bosch ev14 1000cc spridare * Bosch 044-pump * Tial 38 wastegate * VEMS standalone styrsystem (mappad av Dahlbäck Racing) * 6-puckad sinterlamell * Växellåda med LSD Bromsar/hjul: * 928 S4-bromsok fram med hålborrade skivor från 993 (320 eller 303 mm ) * Stålomspunna bromsslangar * 18" Techart-fälgar (?) med Federal RS595-däck på Inredning: * OMP skalstolar med 4-punktsbälte på förarplatsen * Sparco mocca-ratt med snap-off * Helbur från Guss (regbesiktigad med denna) Kaross: * Bakruta i plast med stor bananvinge på * Huv i glasfiber med gälar * Front-"plåt" i glasfiber med luftinsläpp för IC * "Cup"-speglar * GTS-lyktor Finns säkert massa mer att säga, men kommer inte på mer på rak arm. Det tråkiga: * Bilen startad inför försäljning, men är inte körd sedan december 2017 * Behöver större service (har bara gått några hundra mil sedan vattenpump/kamrem byttes 2015, men ålder...) * På förardörren följde lite av lacken med när en stor sticker togs bort * Däcken är förmodligen platta och bör bytas * Ena fästet till pottan till GTS-lyktan är löst. Lösning är sannolikt att förbättra epoxi-limning. * Glas till GTS-lyktor inte monterade. Nya glas finns Har en massa delar. Justerbar 968 Turbo RS-vinge (kopia), Aero-speglar (964/968), Glasfibervinge i 996 GT2-look, etc., etc. Delarna kan beroende på pris ingå, annars kommer de säljas separat. Delarna kommer INTE att säljas innan bilen är såld. Vad gäller utbytta/borttagna originaldelar så finns i princip ingenting kvar. Pris? Det är svårt, men förhoppningen är en liten bit över 200' . Det beror också på om extra delar ska ingå och i så fall vad. Är inte inne så ofta här, nås enklare på fredrik [snabel-A] nyqvist.nu Några äldre bilder: (På bilden är inte GTS-lyktor monterade och stickers på dörrarna är kvar)
Bromsresultat från 2017. Utfört hos Dahlbäck racing.
|
||
|
Re:
Enligt tråden 390 whp @ 6000 rpm och 510 Nm @4100 rpm
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
|
Ledsen för att det är dålig återkoppling här. Förväntade mig inte så mycket svar och har inte hunnit ta hand om svaren som har kommit.
Har ni mailat så visade det sig dessutom att alla mail om bilen har hamnat i mitt spam-filter. Så fångade det först igår. För att göra en liten uppdatering så har jag tagit lite nya foton. Har lagt de här: https://photos.app.goo.gl/mWtVNtixb8aZa4fx9 Utöver det så bytte jag ut batteriet och har startat bilen. Bilen startar och går på tomgång, men i de kanske 3 försöken jag har gjort hittills så dör bilen så fort jag trampar på gasen. Har nåt minne av att jag haft det här felet förut, men har inte hunnit felsöka något. Har fått flera frågor om prisindikation. Tycker det är svårt att sätta ett pris. Dels för att annonserade priser på "vanliga" 944 Turbo varierar en hel del, dels för att det inte är en "vanlig" 944a, och dels för att den väl bör anses vara ett visst projekt. Jag har dock en tro eller förhoppning om att den skulle vara värd lite över 200' så som den står nu. Skulle det uppfattas som helt fel så får ni ge mig ett bud. |
||
|
Ska uppdatera första inlägget så att den innehåller korrekt info, men idag testade jag lite mer. Lät bilen gå på tomgång någon minut och bli varm och efter det så svarade motorn på gas utan att dö. Körde bilen lite framåt och bakåt bara för att ge övrig drivlina en känsla av uppstart.
La upp två filmer i albumet som bevis för att motorn går. https://photos.app.goo.gl/mWtVNtixb8aZa4fx9 Så fortfarande behov av stor service, däck och säkert något annat fix pga att den stått länge. Men bilen startar och går i alla fall. Det är dock inte aktuellt med någon provkörning på väg innan köp. |
||
![]() |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
|
131 besök senaste veckan (1975 totalt) |