| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Bmw F82 M4 Ringtool
|
178 besök senaste veckan (15528 totalt) |
|
Lång och dryg vinter är äntligen över och om mindre än en månad är det dags att åka mot ringen.
Vingen monterade vi lite hastigt och lite på prov om det skulle funka för 5år sedan. Endast borrat hål och skruvat med brickor i yttersta lagret i luckan tillverkat av nått glasfiber/kolfibermaterial. Den har flexat litegrann och jag har undrat om den verkligen ens gör någon skillnad i högre fart. Nu fick det vara slut på det. Bad en kompis bygga fästen som förstärker och sitter i gångjärnen på luckan. Nu är vingen helt stum och man kan rycka och dra i den bäst man vill. Kanske man vågar justera vinkeln på bladet med? 🤩
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||||||
|
Trött på att fylla acn varje gång jag är på ringen. Så nu tog jag tag i att byta kondensorn. Megajobb, riva allt där fram.
Passade också på att installera nya Icon strålkastare. Led är lite modernare än xenon. Även en ny spindel höger bak med nav byttes ut. Efter olyckan var den troligen lite böjd för vi fick inte till den sista halvgraden camber på höger jämfört med vänster. Glad påsk allihop 🐥
||||||||
|
Tog ut bilen i vårstormen. RS6an ser enorm ut bredvid M4an.
Vinklade vingen rätt aggresivt. Får se hur det känns, behöver nog komplettera med cannards fram. I veckan blir det hjulinställning hos JMB 😁
||||||||
|
Re:
Tack ska du ha. Nja, ute och ute. Den används ju bara på bana, så den blir väldigt sällan körd. Idag var det mest för att se att allt fungerade. _________________ Eri k Hil ding sson |
||||||||
|
På söndag kör vi söderut.
Igår byttes olja i motor och diff. Monterade tempklistermärken för att få lite koll på hur varma oken blir. Sen fyllde vi acn som nu håller helt tätt. Planerar att börja köra lite TF på däck och bromsar från i höstas. På onsdag och torsdag är det trackday med Circuitdays. Har med extra belägg och The Crown har lagt undan däck (CRS) som är en bristvara tydligen. Vädret verkar lovande så hoppas på en kanonresa 🤗
||||||||
|
Tog båten mellan Malmö - Travemünde för första gången. Båten gick kl 22 på söndagen, framme kl 7:30 måndag morgon och då var det endast 59 mil kvar. Gick smidigt faktiskt.
Blev 2 TFvarv på kvällen när vi anlände för att känna på bilen. Bromsarna kändes inte bra. Känslan varierade från att bita direkt till att inte ta i en halv sekund. Väldigt obehagligt att inte kunna lita på bromsarna, så lämnade bilen till The Crown som fick byta belägg, som jag denna gången hade med mig. Ett par Endless mx72plus som jag fått tips att testa då de skulle hålla längre. Detta är ett snällt gatbelägg och inget trackdaybelägg. Jag var skeptisk, killarna i verkstan sa att jag skulle prova och om jag inte gillade de hade de ME22 på hyllan. Passade på att byta bromsvätska till en racevätska samt så bytade de även växellådsoljan med så nu var allt servat och fräscht. Blev en god lasagne på La Lanterna i Kelberg sedan ner på Pisten och öl.
||||||||
|
Tisdagen blev det tre varv kvällsTF.
Sedan blev det onsdag och trackday. Dammade av 7,25 direkt på ett någorlunda fritt varv. Sedan blev trafiken på banan tätare. Plötsligt när farsan körde la drivningen av i schwedenkreutz. Växelväljaren helt död, inget lös men motorn gick fortfarande. Blev bärgad till The Crown. Då var allt som vanligt igen förutom 100 felkoder på allt möjligt. Elfel? De går igenom bilen och hittar att pluspoolen där fram är lite lös, spänner och ber mig ut å prova. Kör 4varv utan bekymmer när den på det femte varvet tappar all kraft i stejlstrecke och tänder drivetrain malfunction och limp mode. Tar mig till hohe acht där jag kan parkera säkert och invänta bärgaren igen. Tillbaka till Crown, nu felkodar den på batteri. Ringer Emil som har sin M4 stående hos Crown och får ok att prova hans batteri till morgondagens trackday då körningen nu är över för dagen. På gården rullar det in en av två i Europa, Toyota Corolla Gr som aldrig såldes här. Riktigt cool med 400+ hk och 4 dörrar. Lite mer bil än Yaris. Sedan ner till pisten för att fira Särås med tårta och sång, sprit & cigarr.
||||||||
|
Sista trackdayn, var lite nervös om lånebatteriet skulle lösa problemet eller om den skulle stanna igen.
Farsan körde några varv, sedan jag. Allt fungerade. Mer trafik denna dagen så inga "fria varv". Rätt mycket gulflagg. Mina nya strålkastare var effektiva, så effektiva att jag blev ombedd att släcka helljuset, det har aldrig hänt tidigare. (De gamla körde jag alltid med helljuset igång på.) Sedan efter lunch började däcken kännas trötta och framdäcken skrek lite så bort till Crown för nya. Helt okej trots 130mil hård bankörning och att jag ritar genom varje böj så var där fortfarande mer liv kvar i bakdäcken än fram. På samma uppsättning däck har det förbrukats fyra uppsättningar belägg. När det var två timmar kvar av dagen var bilen klar med däckbytet, lite onödigt egentligen men men. Den nya hjulinställningen med mer camber bak framförallt, gjorde stor skillnad och med nya däck var det odramatiskt att åka 200 genom schwedenkreutz. Fantastiskt bra grepp i bilen, men blev bara 3 varv för mig dessutom med gulflagg på varje varv, så var definitivt onödigt att byta däck så sent på dagen. Sedan lastades bilen på trailern och vi avslutade på Lindenhoff med ett svenskgäng som precis anlänt. Nu är framskivorna slut och beläggen som jag inte var helt nöjd med ungefär 50% kvar. Indikeringarna anger inte onormal värmebildning, så antar att det är detta slitage man får räkna med tyvärr.
||||||||
|
Det finns inget normalt med att göra av med 4 uppsättningar belägg på 1 uppsättning däck. Temperaturklistermärkena säger inte hela sanningen då kolvarna på AP oken är utformade för att minska värmeöverföringen från beläggen till oket. Mina belägg håller ungefär lika länge som en uppsättning däck.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||||
|
Snyggt!
3 belägg på en uppsättning däck låter väldigt bakvänt? Brukar vara 3 däck på 1 belägg i min värld. Är dem för orejsiga? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Re:
Nä det förstår jag med att det inte är normalt, men ingen kan säga varför, eller vad jag skall ändra. Klistermärkerna har jag satt för att få någon som helst indikering på hur varmt det går. Skivorna är inte blåanlöpta som de tenderar att bli när det går varmt så ytterligare bromskylning är kanske inte lösningen? Har annars tänkt att skaffa dessa: Frågar jag Crown så säger de att det är så på vissa bilar som går hårt, i synnerhet på spa men även också på ringen. Du kanske kan komma med förslag på lösning? Att dina belägg varar längre är ju totalt irrelevant, vi har ju garanterat inte samma bil, bromsar, körstil eller ens kör på samma banor? För min far varar beläggen klart längre än för mig. Detta är ju heller inte min första bil och jämför jag med ex. GT4an jag hade så klarade den en hel säsong med både ringen och spa på två förare dessutom med belägg kvar.
||||||||
|
Re:
ja jag vet, dyrt att byta belägg varje dag med. de senaste 4 beläggen har varit: Pagid RSL29 Pagid RST3 Pagid RSL29 Endless MX72Plus _________________ Eri k Hil ding sson |
||||||||
|
Re:
Jävligt skumt ändå, är ju inga skit belägg heller. Hur många varv per uppsättning belägg? Funkar bakbromsarna öht? 😅 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Re:
Bromsverkan på bilen är fantastisk. På Camel straight på Spa kunde jag gå på bromsen i 260km/h 120m innan kurvan. Det bromsar om inte bättre så lika bra som när jag kör GT3RS med keramiska där. Problemet är bara att de tar slut snabbt. RST3 beläggen är de som varit absolut bäst. De var helt nya när vi började på Spa kl 10, och vid lunch kl 12 var de i princip helt slut. Då blev jag chockad och trodde inte mina ögon. _________________ Eri k Hil ding sson |
||||||||
|
Re:
Det låter helt sjukt, nåt är fel, så varmt borde inte ens bromsarna klara av att gå? Är inne på samma som föregående talare. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Re:
Att ha blåanlöpta bromsar som referens för om dom gått för varma eller inte är galet, tror inte jag ens sett blåanlöpta bromsskivor. Slitaget på belägg och skivor ökar betydligt långt innan de blir så varma att de blir blåanlöpta. Lösningen på ditt problem är med största sannolikhet bromskylning. Bara för att du har AP 5000R köper det dig inte fri från problem. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Bmw F82 M4 Ringtool
|
178 besök senaste veckan (15528 totalt) |