Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
30 besök idag (140438 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Topteam och förbered som vanligt

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Björn Davidsson skrev:
Topteam och förbered som vanligt
Jag hoppas köra mer än förra gången på Anderstorp, då det var först i sista racet som jag körde alla varv

"Förberedd" är inte nåt jag känner igen, då skulle det ha tränats lite mer än 5 repor på industriväg.

Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Men racetältet packat? spisen är med ? så Max och Mackan och du kan hålla nivån i depån?
Har jag flax med livspusslet kommer jag och säger hej.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Allt står lika i ordning som det lastades av i höstas, Så det kan nog lastas lite fort i morgon bitti.
Tankat skåpbilen och en massa E85 idag iaf, så det är gjort (typiskt "ska bara" som snor en timme).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Anderstorp blev intressant...

Fredag började med ett trevligt testpass där det mesta fungerade (lite klent med camber VF, trots max -3.7, det behövs nog en grad till).

Sen var det kval på kvällen där det på utvarvet blev ridå med växellådan låst till 3ans växel. Efter en tids pillande så lyckades jag få till friläge. Bara trean är rätt meningslöst på Anderstorp så jag lunkade tillbaka till depån.

Under kvällen pillade jag isär tornet på växellådan för att konstatera att problemet är längre in. Så fram med dryckjom och konstatera att det blev ett lite dyrt testpass (5k i avgift för helgen med ett testpass).

På lördag morgon fick jag tipset att Inge (som nu sålt den silvriga japan-Roadster han köpte av mig för drygt 10 år sen) eventuellt hade nån låda hemma. Mycket riktigt, han hade två nyrenoverade så det blev en tur till Nossebro och sen ägnades lördag em/kväll till att byta låda. Race1 missade jag naturligtvis.

Det gick lixom inte att deppa ihop när vi har en långhårig iller till mekaniker i depån.

Mazdas intelligenta montering av startmotorn är inte lämplig för fältmekande, man får ju inte upp en hand på lämpligt ställe att hålla den på plats samtidigt som den andra handen ska få bultar i gäng. Undrar om det skulle bli lättare med pinnbult och mutter

På söndag fm så hade jag bara växelspaken kvar, och små små skillnader gjorde att jag efter nån timme fick ge upp tanken att använda min långa short shifter utan fick använda den standardspak som råkade hänga med en av lådorna.

Jag hann en runda i depån innan det var dags att byta om till race 2.
Jag hann även tvätta händerna en 10-15 gånger och idag tror det har slutat att komma olja ur händerna.

Race 2 blev ett jobb att ta mig fram en del under de första varven och sen försöka hålla Max TR2 bakom mig. Jag lyckades ända tills Max huvudbrytare gav upp. Att hålla jämnt med Max på rakorna är en bedrift (jo, han var snäll i inbromsningarna).
Det blev en tredjeplats i B.

Race 3 startades lite högre upp, bakom Waern (som nu kör B med ND2.0).
I starten lyckades jag knipa Waern på rakan och sen blev det en lång fajt mellan mig Waern och Thomas Olsson.
Jag tog dem på rakorna och de tog tillbaka i kurvorna.
Waern fick limp-home mode efter hälften så det blev kamp mellan mig och Thomas ända in i mål, där jag missade i slutet på rakan på sista varvet (ytterhjulen på gräset är inte snabbt nog.

Tvåa i B i detta heatet (Thomas kör i C) med bästa tid på 1:54.1 (det är en rejäl förbättring och bara 2s efter toppen i MX-5 Cup (de tränar ju... utgår jag från )

Så det blev en skoj helg oavsett, och nu kan jag fundera på förbättringar inför Rudskogen, och inte på att jaga låda.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Plockade ut loggen från sista racet och hittade snabbaste varvet på 1:54.1 (det ska vara varv 3)

Jisses vad jag fladdrar med gasen i kurvorna

Bilden startar ungefär vid mållinjen och markören är ungefär vid turn-in efter långa rakan. Högerkanten är när jag växlat till trean på start/mål.
Varför lambda hoppar som det gör vet jag inte, det är jag som byggt härvan...

Insug och kylvattentemp är på tok för höga för att få maxeffekt, men insugskammen följer bra nog.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Lamdan ser ju ut att hoppa ur led vid gasuppsläpp, och det är ju som det brukar, annars ser den väl helt ok ut? 46C insugstemp, var tar du in luften, ovanför grenröret

Kul att det funkade till slut, trots hektiskt mekande, hur kändes dom breda CRSen?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Kul att det funkade till slut, trots hektiskt mekande, hur kändes dom breda CRSen?
Kändes som mer grepp än vad jag klarade av att använda, än.
Men med mer camber VF så kanske det blir ännu bättre.

Jag måste köra mera, de kanske är lite slöare i responsen än Kumho, men det är svårt att argumentera med det ökade greppet

kolja
08
Här sen Apr 2005

Bra kämpat Niklas.

Jag erinrar mig vissa flashbacks.

Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Re:

Niklas Falk skrev:
Plockade ut loggen från sista racet och hittade snabbaste varvet på 1:54.1 (det ska vara varv 3)

Jisses vad jag fladdrar med gasen i kurvorna

Bilden startar ungefär vid mållinjen och markören är ungefär vid turn-in efter långa rakan. Högerkanten är när jag växlat till trean på start/mål.
Varför lambda hoppar som det gör vet jag inte, det är jag som byggt härvan...

Insug och kylvattentemp är på tok för höga för att få maxeffekt, men insugskammen följer bra nog.

Funkade ju för Ayrton Senna! (att fladdra med gasen dvs.)

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Lindkvist skrev:
När jag tittar på TPSmönstret så går det tydligt att se när jag flyttar foten tillbaka till gaspedalen från bromsen (det blir en liten topp), och sen mer och mer gas genom de svepande kurvorna.

Så på denna bild går det att se väldigt liknande mönster i Startkurvan, gamla startkurvan, Opel, och Karusellen.
Hansenkurvan är inte lika tydlig och inte heller de två vinklarna efter långa rakan.

Det som hjärnan inte fattar är hur lång tid man är i sväng jämfört med tid på rakorna

Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Re:

Niklas Falk skrev:
Lindkvist skrev:
När jag tittar på TPSmönstret så går det tydligt att se när jag flyttar foten tillbaka till gaspedalen från bromsen (det blir en liten topp), och sen mer och mer gas genom de svepande kurvorna.

Så på denna bild går det att se väldigt liknande mönster i Startkurvan, gamla startkurvan, Opel, och Karusellen.
Hansenkurvan är inte lika tydlig och inte heller de två vinklarna efter långa rakan.

Det som hjärnan inte fattar är hur lång tid man är i sväng jämfört med tid på rakorna

Ja.. både större delen av sträckan och att man kör de bitarna i lägre fart än på rakan gör ju sitt.. och det är ju så roligt när det svänger!

Har du så du kan logga G-krafter och sånt i bilen ?..

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Lindkvist skrev:
Har du så du kan logga G-krafter och sånt i bilen ?..
Nån gång bör jag få till ett fäste till fästet för Samsungplattan så jag kan köra både Mdash och Racechrono side-by-side.
Med Mdash kan man ju logga samma som i MaccECU men inte ha begränsad lagring (tror jag).

Jag skulle gärna vilja ha det i ögonvrån så det finns en chans att se det.

Men som det är nu ser jag bara min 10mm shiflightdiod som HUD (riktad i rutan så jag får den mitt i ögat). Den tänds vid 7krpm och ska helt lysa hela tiden. Så en skärm med information bör placeras så högt det går utan att inkräkta på vyn v asfalten (om det skymmer huven struntar jag i).

Men det är ju såna petimeterkrav som gör att det inte ens blir gjort halvdant

Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27
30 besök idag (140438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande