| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman 987 '08
|
24 besök idag (1699 totalt) |
|
Porsche Cayman 987 '08
Projektbilen är död, länge leve projektbilen. Efter miatan fick det bli en annan upplevelse/känslo-bil.. den här gången med en sugmotor, boxer6a.. den varianten som (åtminstone statistiskt) inte är känd för motor-issues som den här generationen annars dragits med.. Om den blir såld innan jag satt igång, efter jag är klar eller långt bort i framtiden, har jag inte en aning om.. men här har ni lite bilder på vad jag ev. ägnar mig åt i vinter iaf! Här är bilen som fått lite småuppgraderingar sen jag köpte den i vintras.. Det som är gjort hittils är service med och lite kosmetika: - Service med filter, olja, KN-luftfilter och NGK Iridium-stift - Led-dimljus - Led-baklampor - Rostfritt avgas från ebay - Vinge från ebay Inredningen är halvläder/halv-alcantara och den har en 5växlad manuell låda.
Servicedelar för saker som Rennsport tyckte jag skulle se över när de gjorde en begtest i somras..
det va ju ingen idé att köpa oem-stötdämpare när de gamla va slut så fick bli en uppsättning BC coilovers, de verkade ligga i bra vinst/peng-ratio.. Nya bromsskivor och lite stålomspunna slangar fick det bli med, men oklart vilka bromsbelägg jag ska köra.. det får vi klura lite på tror jag.. Här är lite fälgar (som kanske inte passar och då är till salu igen snart :P).. 19" .. 11" bak och 8.5" fram (?) OBS! Tips! om Fitment industries säger att en fälg ska passa så ska det alltså tolkas som ett internet-rykte inte som fakta eller grund till köp!
bilen är fantastiskt trevlig att köra som den är trots att r-däcken som sitter på är helt galet fel i dimensioner och allt .. några glassturer har det hunnit bli iaf. Förhoppningsvis ska den väl gå att rasta på en o annan sprint nästa säsonge, men det får vi se.. _________________ Andreas Lindkvist - Tidigare: Compound-konverterad NB-miata Nu: Porsche Cayman |
||
|
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
|
Har haft en paus rätt länge pga. jobb och familjeliv.. sen har jag inte varit så sugen.. men på sistone har suget kommit tillbaka.. så nu får bilen äntligen lite kärlek efter att delarna fyllt år+ på bänken..
Egentligen är den här tråden kanske i fel forum-kategori.. för bilen byggs för att vara en rolig söndags-åka-bil.. ingen pendlar-bil.. men heller ingen banråtte-bil.. Valet av delar är helt och hållet fokuserat på körkänsla och upplevelsen.. på gata. Vissa delar får vänta.. vissa måste på nu.. Det finns många fantasier om mods jag skulle vilja göra.. men just nu ligger prio på att få körtid.. jag, min porsche och slingriga skogsvägar.. _________________ Andreas Lindkvist - Tidigare: Compound-konverterad NB-miata Nu: Porsche Cayman |
||
|
Re:
Nu med coilovers så tar iaf fälgarna inte i fjäderbenen längre.. ska se hur bilen blir när den kommer ner på hjulen om det går att knö in 19x11"-fälgar bak
_________________ Andreas Lindkvist - Tidigare: Compound-konverterad NB-miata Nu: Porsche Cayman |
||
|
Tänkte jag skulle tjöta mindre och mest dela bilder.. men inser att det kanske är lite otydligt ändå vad f*sen jag håller på med..
Senaste bilen jag byggde var ju en miata.. sen dess har jag haft mycket tid att klura och fundera.. den här bilen som är inköpt lite som en glassätarbil men har ändå kittlat igång mitt byggsug.. under tiden som planerna har formats så har jag jobbat på mina förutsättningar att fabricera det som inte går att köpa.. svetsa, svarva, fräsa, CAD-utveckla.. osv.. förhoppningsvis ska det här projektet vara ett sätt att få doppa tårna lite i produktutveckling utanför en produkt-katalog full med otillgängliga produkter.. Miatan var ett katalogbygge.. väldigt få anpassningar behövdes.. det mesta va att komponera sin målbild.. det här blir något annat.. här får det bli att bygga själv, det som går att bygga.. och sen kanske bara köra en djevligt go bil.. som inte är snabbast eller har mest effekt.. men som ger mys i livet! 2.7liter antyder ett riktigt grymt potential.. Har skaffat lite karaktärmods som kanske kan hjälpa den vakna vid liv.. ljudet är redan magiskt! Så här är listan på saker som jag behöver/villhöver fixa inför säsongen.. - Inre (och därmed även yttre) styrlederna - Bromsarna (som förmodligen bara behövde luftas, lär varit mer vatten än bromsvätska om man bara går på känslan).. - Drivknutsdamasker som har lös spännare - Avgasresonans - Fladdrig känsla i spakstället - Gasrespons och känslan när man kör bilen - Slitdelar som gasdämpare och sånt småpill - Coilovers - eftersom stötdämparna med tillhörande sänkfjädrar var lite trötta Eg. inga stora grejjer men med rätt väghållning, bromsar, lite motormods och ett gött spakställ så tror jag körkänslan ska bli lite mer förfinad.. men som sagt gatbil.. så tajt och responsiv, inte svårkörd och vass i kanterna.. Jag lärde mig ju tydligen inte nåt med miata-projektet så det fick bli en billet-spak igen..
Bromsar med belägg och 3/4 slitage-varnare på plats, nu dags för luftning.. Det här är ju Base-modellen men fortf. en porsche så bromsarna är rätt mycket biffigare än miatans..
Styrleder som skall på plats så fort bälgarna (jag tidigare glömt beställa) dyker upp..
Fått chansen att rosta av mina svetsarskills nu med rostfrit.. labbar lite med både MIG och TIG .. krävs en del "seattime" för att bli mer svetsare än slipare
Här är tanken att v-bandsklammrar på lite bättre ställen skall göra det möjligt att laborera med toner och resonanser i avgaset.. sen på sikt även för att sätta andra kattar om jag får dit mitt decat-grenrör med avstämda längder.. det får vänta dock.. nu är det körbarhet och att komma ut som är prio..
_________________ Andreas Lindkvist - Tidigare: Compound-konverterad NB-miata Nu: Porsche Cayman |
||
|
Idag blev bromsarna luftade
.. och avgaset blev färdigsvetsat och monterat..
Med avgaset så har jag kapat ut den längsta "raka" delen precis innan slutburkarna.. så att man kan sätta helmholtz, katalysator.. eller en snäcka där om man vill.. tills vidare har jag tryckt dit ett par flexböjjar.. får se om ljudbilden får lida.. Testade att starta upp och inget flaffande skvaller om läckor iaf.. Mmmmm.. mysig bromsvätska ut.. och motul 600 in.. spolade igenom med 1,5flaska den här gången.. den va rätt djevla äcklig som va i bilen.. insåg att jag inte bytt sen jag köpte den..
Flexböjj..
Näst på listan är styrleder och styrledsdamasker.. när de vill komma dvs. .. Sen är det väl att ge sig på nån slags hjul-inställning hemma så den iaf går att köra till Pekkas eller var man nu ska lämna in den.. Inredningen är lite nedplockad också så jag har lite att pilla med där med.. men en provtur måste man ju få till iaf snart.. så man får se så alla fixar lirar som de ska.. sen besiktning! _________________ Andreas Lindkvist - Tidigare: Compound-konverterad NB-miata Nu: Porsche Cayman |
||
|
kul att se att du är igång igen Andreas!
Påminner mig om att även jag ligger efter med uppdateringar på min Bengt S /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
|
Re:
Jao.. lite oklart.. men sen är den inte helt i arbetstemp så lär ändra sig lite .. ska se om jag kan få filmat när jag kör.. _________________ Andreas Lindkvist - Tidigare: Compound-konverterad NB-miata Nu: Porsche Cayman |
||
|
Sådär.. nu är coilover-kitet grundinställt i höjd och preload.. enligt dokumentationen ska det vara minst 80mm nedstick i hylsan på McPherson-bilar.. så det fick bli det. När de är som högst så ska de fortf. vara ungefär 25mm lägre än oem sägs det.
Får väl se hur det ser ut när den kommer ner på hjulen.. Det som återstår nu inför provkörning är att göra någon slags ögonmåttad hjulinställning så jag inte hamnar i grannträdgården direkt .. och sen att montera nya styrlederna förstås. DE har jag iaf kontrollmätt innan så jag hamnar ungefär samma.
Det finns många åsikter om BC Coils (särskilt från människor som aldrig haft några .. ) .. nu när jag monterat så ser jag ju att det finns en hel gäng olika sätt man kan göra fel på.. utöver att man väljer helt fel fjäderkonstant då.. .. t.ex. om man ställer preload innan man ställer höjden och man justerar höjden när de sitter på bilen.. (fråga mig hur jag kom på det ) .. då blir preloaden helt knas och lika mycket fel som man justerat höjden ..
Det ska bli väldigt spännande o se vad de går för!.. .. inspirerad körning och en o annan konbana tror jag det här blir perfekt för.. jag återkommer när jag fått lite mer sätestid.. Till skillnad från alla andra kit jag kollat på som vill ha 7-8-10+kg i varje hörn så ligger de här bara markant över oem.. 3.5/6kg .. så liiiite hårdare.. och dessutom inte sopslut då som de gamla som satt på bilen.. Sannolikt så kommer jag åka runt på mjukaste inställningen ändå .. men får se.. rätt taggad nu!..
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman 987 '08
|
24 besök idag (1699 totalt) |