| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Countach replika
|
110 besök senaste veckan (6114 totalt) |
|
Med vassa kam och rätt avgas så kan man få den jävligt nasty dock, och prestanda, vilket man inte får med BMW tolvan 😁
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
|
Schysst motor! Ljudet (med rätt avgassystem) kommer att bli helt rätt.
Det finns tre bilars avgassystem och ljud jag aldrig glömmer, när jag stod ungefär 1-2 m från dessa tre bilar när de gav fullt spjäll: Carrera GT, Lamborghini Diablo samt Monica Öbergs Top Fueler (mina njurar börjar väl komma ungefär på rätt plats nu, ca 30 år efteråt )
_________________ Magnus Falk |
|
Vad är anledningen till att blanda två styrsystem? Vore det inte enklare att hålla sig till ett styrsystem, och sedan bara anpassa längderna? (misstänker dock att det krävs sin man att få det gjort på ett trafiksäkert sätt).
_________________ Magnus Falk |
|
Mmmm, skräckexemplet är ju Ayrton Senna som körde ihjäl sig pga av en svetsning i rattstången som helt plötsligt gav upp.
Detta med elservo är väl i sig inget konstigt. Från vilken bil kommer denna? Går det att fortsätta med att plocka hela den lösningen fram till styrväxeln? Har lite svårt att förstå problemet. Det sitter ju ingen motoruschling ivägen? Däremot, som jag kommer ihåg proportionerna, så sitter man väldigt långt fram i förhållande till hjulets position? Rattstången får väldigt brant vinkel nedåt? Är det detta som krånglar till det? _________________ Magnus Falk |
|
Ett av mina grundtips när det gäller att skarva rattaxlar utan att svetsa (vilket är bäst) är att se om det går att ändra till dubbel D. Dubbel D är lätt att fräsa på en befintlig axel (om den bara har rätt diameter), och det är lätt att hitta universal dubbel-D-knutar (Borgeson, Flaming River mfl och även svenska rodshopar säljer sådana).
Kan man då hitta en dubbel D-knut som går från rätt splines till dubbel D brukar det komma ihop rätt bra. Carbuilder solutions har också en del knutar; https://www.carbuilder.com/collectio Många av de smidda knutarna har samma kors så i värsta fall brukar man kunna försiktigt slipa upp dornslagen som håller kopparna och bygga ihop en ny knut om det behövs. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Andra projekttrådar
Countach replika
|
110 besök senaste veckan (6114 totalt) |