Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utan banvärdig bil...
326 besök senaste veckan (675 totalt)
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Utan banvärdig bil...

För ett tag sedan kom jag äntligen ut på bana med en egen bil. Och det var skoj. Och det fanns idéer om att det skulle upprepas. När bilen inte var fast i ett garage för reparationer. Men så för ett par veckor sedan hände det. Årets premiärtur. Bilen började brinna. Det är illa nog när det slår upp lågor i motorrummet men så ska brandkåren komma åt att släcka överallt också. Och nu sitter jag här, billös och rådlös, saknar min vita corvette och har precis accepterat försäkringsbolagets erbjudande (som motsvarar värdet om man kollar car.info men som inte räcker till en ersättare här och nu). Men vad gör jag nu? Åka-och-köpa-glass-bil är löst med lånebil och Pontiacen behöver lite kärlek men jag saknar en bil som kan ta corvettens plats och som erbjuder utrymme för lite dagdrömmande.

Kristoffersson Engineering
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Jag lider med dig. Jag har dock hört sägas att Miata Is Always The Answer. 😉

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera 1
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

jonaslundin skrev:
Jag lider med dig. Jag har dock hört sägas att Miata Is Always The Answer. 😉
Om man får plats utan jobb (dvs ungefär max 180 med 34" ben).

Men det är ju en annan upplevelse än en Corvette, (men låg vikt kostar mindre i däck och bromsar).

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Det finns ju oändligt med potenta bilar, både de som har potential, dom som är halvvägs och dom som är färdiga.

Det handlar väl mest om vilka preferenser man har? En äldre svängjänk är svår att ersätta, en modernare enklare. Europeiska och japanska bilar finns det en del både halv och helfärdigt att hitta för 1-200 000, ännu fler om man tittar på uppåt 300 000!

Jag har full förståelse för att det är tungt, och att jag med följande ord kan framstå som "oskön". Men om 10 år kommer du inte ha ågren över att Corvetten brann, utan för att du väntade för länge med att hitta en ersättare.

Skaffa nått som duger en säsong och utvärdera vilken riktning du vill ta med hobbyn över vintern

Regards, Johan Eriksson.
Citera 1
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

"Bästa banbilen är den som rullar" sade Robber här om månaden.

Min "banbilskarriär" är verkligen min pojkdröm. A45 AMG, 996+997 GT3, Ferrari 458, AMG GTC, GR Yaris, Model 3 Performance, Model S Plaid.

I över ett år har jag varit utan banbil och funderat på vad jag ska erästta Plaiden med. 1000hk, dubbla motorer bak osv kändes som "vägs ände" när det kom till att köra/bryta runt på bana.

Plötsligt dök en situation upp där döttrarna (jag har förhinder i år, så dom får steppa in) behövde något "ban-värdigt" till Ba(r)ndagen.

Utgångsmaterialet: Golf 4 från 2003, 1.6l. Grövre avgassystem, låter betydligt tuffare än vad den går, en tuff vinge (Tack Robber), kina-coilovers, yellowstuff-belägg (om dom kommer snart), R888R kom igår! Dekalskäraren går varm, barnen på barndagen kommer älska bilen.

Jag har "känt efter lite" i rondellerna på 24 år gamla däck och kina-dämparna presterar långt över förväntan. Jag känner mig som 18 igen när jag kör bilen. Det är svårt att förklara känslan, men den gör mig glad och det är nog nyttigt att nollställa referensramarna.

Så - hugg bara det närmsta du har, på med klibbigare däck och stick ut och kör!

Älska varje varv!
Citera 1
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

dstr skrev:
"Bästa banbilen är den som rullar" sade Robber här om månaden.

Det är ett rätt bra motto!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

jonaslundin skrev:
Miata Is Always The Answer. 😉

thumbs up

Med det sagt kan man med lite arbete och smal budget skapa sig en rolig banbil med en gammal E36:a. Tom en 320i kan nog bli kul. Om man TOK-LÄTTAR vilket är gratis. Man får då en lätt, bakhjulsdriven bil. Det är kul. Särskilt om man gillar slow car fast.

Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Kommer att ta lite tid på mig och försöka hitta något som blir rätt snarare än något som går snabbt att skaffa och första steget är att sortera fram alternativ. Jag har t.ex. sneglat lite på Lotus Europa, det finns ju några ute till priser som lockar, men responsen från omgivningen har inte varit positiv. Å andra sidan finns Esprit, men att få tag i en till rätt pris... skyndar långsamt

Kristoffersson Engineering
Citera
Allmänt banåkaforum
Utan banvärdig bil...
326 besök senaste veckan (675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande