| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckslitage bana
|
7 besök senaste veckan (348 totalt) |
|
Däckslitage bana
Hej alla. Vad tycker experterna om däckslitaget .
Är inte min bil, men hjälper till att skruva med den. Själv tycker jag för lite camber samt för högt däcktryck på ena däcket?. Dessa sitter fram på framhjulsdriven Opel Corsa. Finns diffspärr och framtung då det är en V6 motor monterad .
Coils ifrån Gaz med fjädrar anpassade efter vikt( fråga inte om hårdhet).... Caster är ju typ +1° på dessa och fasta infästningar om inget byggs om. Camber på -2.5 och toe på 0 för tillfället. Bak camber -1.6 och toe in , bak ser däcken fina ut... Om vi skippar Caster, vill ha mer men inte aktuellt just nu. Vad tycker hjulinställnings experter jag ska satsa på i hjulvinklar?.
_________________ Henrik Holm |
|
Vad för däckstryck? När kalla / varma?
Däcket på det övre fotot ser ut som stommen inte pallat riktigt och däcket "vikt sig" På båda kan man ju öka camber lite. Sen skulle jag vilja åka med o se om man överkör däcken kanske? Understyr bilen lite och man kör på ändå? _________________ Magnus Thomé
|
|
Vad är det för däck och vilken storlek?
Ser helt klart ut som dom går varma på ytterkanten. Sen håller jag med magnus om att sidan ser ut att vara överbelastad. Sen är det ett väldigt konstigt slitage på mitten på det övre däcket. Spontant känns det som att det är för mycket vikt för däcken. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
|
Att däcket kollapsar har ja inte tänkt på, så kan det vara iof.
Nu har ja inte exakt vikt men den är framtung med 3.2L V6.. Vi är 2st förare på bilen för tillfället med olika körstil😊. Men kan nog hända att de överkörds pga understyrning🙈. AR-1 ska väl ha lite stabilare stomme om man googla lite?? Men lite mera camber låter det som fram, och kanske testa med lite högre däcktryck. Denna säsong har den fått stumma bussningar i bakaxeln och whiteline extra krängare bak, blev bättre. På min egna Corsa borrade jag om länkarmar och flyttade fram spindelled ca 10mm. Kanske får göra det på denna med, för något mer caster. _________________ Henrik Holm |
![]() |
Däck för banåka
Däckslitage bana
|
7 besök senaste veckan (348 totalt) |