Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hårdhet på ventilfjädrar?
2539 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hur hårda ventilfjädrar ska man egentligen ha?
Har tänkt att kompressorladda en M3 maskin och då bör man väl även ha lite kraftigare ventilfjädrar.
original har fjädrarna ett inspänningstryck på ca 30kg och vid maxlyft ligger de på ca 90kg.
Har fått tag på fjädrar som har inspänningstryck på ca 55kg och vid maxlyft ca 110kg.
Insugsventilerna är 37mm och jag har tänkt att ladda ca 1,5kg. Varvet kommer hållas på relativt standardbetonade 7500-8000rpm.

Vad tror ni om dessa fjädrar. Kommer de orka hålla stängt eller är de kanske rentav alldeles för kraftiga/trögdrivna?

På avgassidan bör man väl klara sig med originalfjädrar, där blir det väl ingen skillnad mot en standardmaskin?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nu har inte inte en aning igentligen vad jag snackar om men,

37mm ventil, säg 8mm spindel

(37^2-8^2)*pi/4 -->1025mm2

Tryck 1,5kp/cm2 ca = 1,5bra= 1,5*10^5 Pa

1025*10^-6*1,5*10^5 --->153,7N ---> 15,6kg

om jag nu inte är helt borta skulle det ge 15,6kg extra på ventelen.

Så har du nu 30 så 45 borde räcka, samma med 90 ger 105kg.

Hmm bara lite svamle, har inte en aning om jag är ute och far eller ej.

Min flinta snurra har 45kg och 90kg vid maxlyft och ventilena släpper ca vid 8500.
Min insug är 45mm

Bromma
Här sen Feb 2003

M3Jonas skrev:
Hur hårda ventilfjädrar ska man egentligen ha?
Har tänkt att kompressorladda en M3 maskin och då bör man väl även ha lite kraftigare ventilfjädrar.
original har fjädrarna ett inspänningstryck på ca 30kg och vid maxlyft ligger de på ca 90kg.
Har fått tag på fjädrar som har inspänningstryck på ca 55kg och vid maxlyft ca 110kg.
Insugsventilerna är 37mm och jag har tänkt att ladda ca 1,5kg. Varvet kommer hållas på relativt standardbetonade 7500-8000rpm.

Vad tror ni om dessa fjädrar. Kommer de orka hålla stängt eller är de kanske rentav alldeles för kraftiga/trögdrivna?

På avgassidan bör man väl klara sig med originalfjädrar, där blir det väl ingen skillnad mot en standardmaskin?

Man måste veta hur mycket massakrafter fjädern har att ta hand om. Säg att ytan är 10 cm2*laddtrycket på ventilen men det påverkar inte på det sättet när den är öppen mao i rörelse. Annars är det avgasventilen som rör sig MOT kolvrörelsen och därmed ställer till trassel om den släpper.
Hör med någon högladdande DR åkare.
Göran Malmberg

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
om jag tänker rätt så borde det väl inte vara någon skillnad på avgassidan mot originalet. Eller tänker jag helt fel nu? Har iofs tänkt att minska inspänningsmåttet med ca 1mm för att få lite mer tryck även där.

Johan: Tack för uträkningen. Då låter det som om 55kg kan vara rätt lagom, då har man lite marginal. Testade ett par fjädrar igår och där var bara ytterfjädern på drygt 60kg... Då skulle inspänningstrycket ligga på ca 90kg, kan nog vara lite väl mycket?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

vad ska du ha för kompressor?

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Karlsson skrev:
vad ska du ha för kompressor?

Det blir en Autorotor mx 422.
http://www.jmtech.se/sve/kompressor.shtml

Uppsala
Här sen Feb 2003

Fjädrar som jag skaffade för vår SAAB motor har 110N kraft vid full ventillyft. Det är dock inga dubbla fjädrar...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Fjädrar som jag skaffade för vår SAAB motor har 110N kraft vid full ventillyft. Det är dock inga dubbla fjädrar...

Hmm låter jä.... lite, men allt är ju relaterat till ventilaxelerationern pluss vikterna på det som far upp och ner. Vad har snurran för storlekar på ventilena???

om jag nu inte tänker helt krokigt igen så är kraften linjär med vikten på ventilen, ventilfjäderbrickan, knaster och halva fjädern. Rätt?

Hårdhet på ventilfjädrar?
2539 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande