| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Esprit omkring 1998
|
427 besök idag (688 totalt) |
|
Jag tänkte att det var dags att ersätta vår Opel GT långloppsbil som tjänat teamet väl. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så diskussionerna började, Jag vill ha en mittmotorbil med ordentlig bränsletank och längsmonterad motor. Anledningen till mittmotor bil är att jag tycker att frontmotorkonceptet hade vi gjort klart med våra tidigare bilar. Så vi funderade på dom flesta mittmotorbilar vi kunde få tag i för en vettig peng. Det resulterade i en Lotus Esprit. Så sökandet började. En komplett fungerande bil är för dyrt. Vi var och tittade på ladfynd och andra olika bilar i olika stadium av bil. Eftersom vi skall köra långlopp under MSLS eller NE1 så måste det vara en originalbil som vi sedan modifierar, vi får inte bygga helt från grunden själva. _________________ Eric Lycke |
|
Efter en god stund så hittade vi en pärla på en skrot i england.
Eller en kanske är överdrivet...
Som sagt reglerna kräver en originalbil så detta plus en ram som inte syns på bilderna skickades på en pall från england till garaget. _________________ Eric Lycke |
|
Efter en massa tvättande och inspektion så konstaterade vi att enkelska handbyggda bilar i glasfiber är inte kanske världens bästa.
Ingjuten plywood i glasfiber i den bakre torpedväggen hade efter några år på skroten antagit en koncistens som inte är så stabil. Det slutade med att vi fick bygga en ny torpedvägg i bilen.
_________________ Eric Lycke |
|
Sen började pusslet att få ihop en hel kaross av det som kommit från England.
Eftersom vi planer är att tävla med bilen så ville vi gjuta av karossen ifall olyckan är framme. Och eftersom detta är en låg sportbil så gick det inte att få tag i någon frontspoiler, så den fick vi helt enkelt tillverka själva.
|
Och så var vi tillbaka till regler. Både MSLS och NE1 tillåter en lotus att bli 2m bred.
Så självklart ville vi ha det, så då gick tankarna givetvis tll Lotus egna GT1 modell som dom tävlade med i BPR serien. Som tur är så finns det väldigt snälla männisor här på rejsa som villigt lånade ut sina skärmbreddare till oss. Så då var det bara att ringa sin kompis med scannern och 3d printern. Tekniken blev att scanna bilen med och utan skärmbreddare och sedan printa ut bitar som vi limmade på bilen och sedan spacklade upp.
|
_________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
|
Hej
Ja vår front är inte en exakt kopia av lotus. Vi gjorde andra prioriteringar.
Sen kommer vår bil aldrig att stå bredvid en äkta så ingen kommer se felen. Tittar man riktigt noga så är den inte symetrisk heller.
Sen tog vi bort lotus främre del av skärmkanten. Tyckte inte den var snygg
|
Bur är bra att ha i en tävlingsbil.
Så vi fick hjälp med att knäcka rören sen var det bara att kapa till dom och svetsa in dom i bilen. En plastbil ger lite unika problem vid burbygge, som att det går inte att svetsa buren i golvet som alla normala bilar.
|
Materialanskaffning är inte alltid lätt på stram budget.
Så jag köpte 2 st turbinhus till bilen. Och på direkt fråga till leverantören så skulle det vara Mitsubishi original. Men när jag fick dom så blev jag lite misstänksam på att dom var väldigt magnetiska. Så för att vara säker så tog jag dom till jobbet för analys. Detta är turbinhuset jag köpte. 96% järn
Så jag tog ett original Mitsubishi som jag hade i garaget och testade
Lite skillnad på legering. Se Cr, Ni och W. Så det var bara att vända sig till rätt leverantör och köpa original mitsubishi. Det jag vill ha sagt är att var försiktiga med vad ni köper och av vem. Det finns mycket piratdelar därute som inte alltid håller måttet. Men det finns också mycket bra och användbart även på dom lite billigare firmorna. _________________ Eric Lycke |
|
Medans allt detta plastande pågick så spenderade jag många kvällar hemma med att rita detaljer som skall tillverkas samt designa hjulupphängningarna.
Inget av Lotus original hjulupphängningar används till bilen. Det blir dubbla A armar med aluminumspindlar runt om. Öhlins TTX dämpare med pull och pushrod Porsche bromsok från en 997:a Främre delen av ramen kapades bort för att ge utrymme för annan än original hjulupphängning.
Och eftersom man inte får svetsa fast rattfästet i buren så frästes det vram ett fäste för rattstången.
Så nu har föraren både stol ratt och bälten. Bara resten kvar. _________________ Eric Lycke |
|
Drivlina:
Eftersom vi har varit så nöjda med motorn i Opeln så valde vi att bygga en kopia på den. det blir en Saab/GM HFV6:a på 2.8l med dubbla Mitsubishi TD04HL 15T turbos från saab med Volvo 7" avgashus. Porsche 996 turbo laddluftkylare. Efter många veckors intenet sökningarbeslutades det tillslut att det fick bli en Porsche 996 turbo växellåda som vi kommer köra upp och ner. Vi tittade på alternativ från Audi Subaru lamborghini och Porsche men kom fram till att detta var den mest lämpade lådan som budgeten klarade av. Koppling blir en från en 997 GT3 cup bil med ett aluminium svänghul.
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
|
427 besök idag (688 totalt) |