|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Trådstartare

31 Okt 2004 12:24
Koenigsegg och Nardo/Nürburgring?
Under sommaren hördes rykten om att egget skulle ner till både ringen och Nardo(den andra ringen....), hur gick det? Blev det inget av eller? Någon som hört något?
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

31 Okt 2004 17:19
När dom var på Nardo tror jag inte vädret var nåt vidare så dom kunde väl aldrig toppa CCR:en
_________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Trådstartare

31 Okt 2004 21:39
Lundin skrev: | När dom var på Nardo tror jag inte vädret var nåt vidare så dom kunde väl aldrig toppa CCR:en |
Det var första gången som de hade problem med vädret, jag hoppas verkligen att de inte har råkat ut för samma igen....
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

01 Nov 2004 09:05
Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi*
_________________ Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
|
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

01 Nov 2004 09:57
Kenson skrev: | Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi* |
eller så får dom inte hyra fina dagar för att dom kör skortan av ferrari & co ?
(iaf på nardo - nardo är väl italiensk bana?)
bara en liten teori som dök upp med tanke på topgears mod. av varvtider...
_________________ //Björn Strömberg
BMW Abuser
|
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

01 Nov 2004 11:37
ThomasT skrev: | Lundin skrev: | När dom var på Nardo tror jag inte vädret var nåt vidare så dom kunde väl aldrig toppa CCR:en |
Det var första gången som de hade problem med vädret, jag hoppas verkligen att de inte har råkat ut för samma igen.... |
Aha ok. Var lite osäker på om det var i sommras eller förra året. Men nu vet man det
_________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

01 Nov 2004 14:24
Björn Strömberg skrev: | Kenson skrev: | Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi* |
bara en liten teori som dök upp med tanke på topgears mod. av varvtider...  |
Koenigsegg är en bil som alla andra bortsett från att den är tillverkad i Sverige. Det är inget dom vet på den fabriken som dom inte vet på Ferrari eller Chevrolet (Corvette). Föraren är en oerhört stor bit när det gäller varvtider, så varvtider som sådana säger inte mycket om bilen. Ok, man kan lägga ner energi på mysiga detaljer o häftig effekt men sen blir det knepigare. Fysikens lagar låter sig inte imponeras av stuket för dagen eller snygga brochyrer. Men en bil som ska säljas för ohemula pengar måste självfallet omge sig med mystik.
Göran Malmberg
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

01 Nov 2004 18:28
Kenson skrev: | Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi* |
För det första så har man bara kört på Nardo en gång och den gången började det regna. (365kmh med CC8S)
Topgear testet kördes mig veterligen inte när det regnade?
Anledningen till att man skjutit på en del av de tester som var inplanerade i år är helt enkelt för små resurser.
Istället läggs alla resurser på att få igång en storskalig produktion av CCR:en, sälja bilar är f.n. inget problem.
Prestandan är absolut inget att skämmas över. Varken rakt fram eller när det svänger...
_________________ /Arne Lindgren
|
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

01 Nov 2004 18:50
Göran Malmberg skrev: | Björn Strömberg skrev: | Kenson skrev: | Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi* |
bara en liten teori som dök upp med tanke på topgears mod. av varvtider...  |
Koenigsegg är en bil som alla andra bortsett från att den är tillverkad i Sverige. Det är inget dom vet på den fabriken som dom inte vet på Ferrari eller Chevrolet (Corvette). Föraren är en oerhört stor bit när det gäller varvtider, så varvtider som sådana säger inte mycket om bilen. Ok, man kan lägga ner energi på mysiga detaljer o häftig effekt men sen blir det knepigare. Fysikens lagar låter sig inte imponeras av stuket för dagen eller snygga brochyrer. Men en bil som ska säljas för ohemula pengar måste självfallet omge sig med mystik.
Göran Malmberg |
koenigsegg har iaf enligt dom bättre aerodynamik (lägre cw) än enzo och co...
_________________ //Björn Strömberg
BMW Abuser
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

01 Nov 2004 20:25
Björn Strömberg skrev: |
koenigsegg har iaf enligt dom bättre aerodynamik (lägre cw) än enzo och co... |
Jag vill inte på något vis förringa ett fantastiskt jobb från Koenigsegg:s sida. Vad jag menar med "bil som alla andra" är att det är en annan skepnad av samma sak som andra sk supersportbilar. Men jag tror att det är besvärligt att slå Porsches mer exotiska modeller samt även den utveckling som ligger till grund för en Enzo. Jag har tidigare vänt mig emot dom här sensationsskriverierna och sensationstesterna där allting bara är VÄRST. Och efterlyser i stället seriösa bedömningar och varudeklarationer. Jag har gjort många tester och vet att det hela tiden är en balansgång. Att någon skulle göra en bil som klarar ALLA dessa saker utan omställningar tror jag inte på.
Göran Malmberg
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

02 Nov 2004 14:02
Citat: | Men en bil som ska säljas för ohemula pengar måste självfallet omge sig med mystik. |
och det har Ferrari ju alltid varit duktiga på...
_________________ Johan Rådlund
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

02 Nov 2004 16:43
Göran Malmberg skrev: | Att någon skulle göra en bil som klarar ALLA dessa saker utan omställningar tror jag inte på.
Göran Malmberg |
Det kanske görs inställnigsändringar, om jag inte missminner mig så är väl Koenigseggchassit oerhört justerbart?
_________________ Anders Hansson
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

02 Nov 2004 19:52
sweanders skrev: | Göran Malmberg skrev: | Att någon skulle göra en bil som klarar ALLA dessa saker utan omställningar tror jag inte på.
Göran Malmberg |
Det kanske görs inställnigsändringar, om jag inte missminner mig så är väl Koenigseggchassit oerhört justerbart? |
Det är sådana saker som jag vill se redogjort. Om bilen sägs ha bra egenskaper så vill jag veta vad som åstadkommer detta för att själv ha en möjlighet att fälla ett omdöme. Vi har ju sett andra exempel här i forumet där många irriterat sig över att inte få uppgifter på racedelar man köpt till tävlingsbilen, utan bara fått höra att "detta är vad du ska åka med". Å sen går man hem å kliar sig i huvudet hur det hänger ihop.
En sådan här bil ska åtföljas utav specifikationer utöver det vanliga.
Göran Malmberg
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

02 Nov 2004 23:04
Göran Malmberg skrev: | sweanders skrev: | Göran Malmberg skrev: | Att någon skulle göra en bil som klarar ALLA dessa saker utan omställningar tror jag inte på.
Göran Malmberg |
Det kanske görs inställnigsändringar, om jag inte missminner mig så är väl Koenigseggchassit oerhört justerbart? |
Det är sådana saker som jag vill se redogjort. Om bilen sägs ha bra egenskaper så vill jag veta vad som åstadkommer detta för att själv ha en möjlighet att fälla ett omdöme. Vi har ju sett andra exempel här i forumet där många irriterat sig över att inte få uppgifter på racedelar man köpt till tävlingsbilen, utan bara fått höra att "detta är vad du ska åka med". Å sen går man hem å kliar sig i huvudet hur det hänger ihop.
En sådan här bil ska åtföljas utav specifikationer utöver det vanliga.
Göran Malmberg |
Vad får dig att tvivla på att man inte får full support av tillverkaren om man köper en bil i den prisklassen?
_________________ Anders Hansson
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

03 Nov 2004 00:29
sweanders skrev: |
Vad får dig att tvivla på att man inte får full support av tillverkaren om man köper en bil i den prisklassen? |
Jag tvivlar inte alls på supporten. Den kan nog tom vara bättre än för många andra märken.
Göran Malmberg
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens

03 Nov 2004 09:50
Nu är det iofs helt hypotetiskt att jag skulle köpa ett Ägg.
Men om de hanterar sin bilförsäljning ens i närheten av sin merchandise-försäljining
kommer de inte bli långlivade.
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

03 Nov 2004 11:24
Erik B skrev: | Nu är det iofs helt hypotetiskt att jag skulle köpa ett Ägg.
Men om de hanterar sin bilförsäljning ens i närheten av sin merchandise-försäljining
kommer de inte bli långlivade.  |
Med den lilla försäljningvolym som det är frågan om så kan det ju inte vara ett styvt jobb att hålla kontakten med alla köpare och hjälpa till om kunden behöver support, även om den är så att säga utöver det vanliga.
_________________ Pär Hylander
|
|