Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg och Nardo/Nürburgring?
2274 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771


Trådstartare
Koenigsegg och Nardo/Nürburgring?

Under sommaren hördes rykten om att egget skulle ner till både ringen och Nardo(den andra ringen....), hur gick det? Blev det inget av eller? Någon som hört något?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



När dom var på Nardo tror jag inte vädret var nåt vidare så dom kunde väl aldrig toppa CCR:en

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771


Trådstartare
Lundin skrev:
När dom var på Nardo tror jag inte vädret var nåt vidare så dom kunde väl aldrig toppa CCR:en

Det var första gången som de hade problem med vädret, jag hoppas verkligen att de inte har råkat ut för samma igen....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi*

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Kenson skrev:
Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi*


eller så får dom inte hyra fina dagar för att dom kör skortan av ferrari & co ?
(iaf på nardo - nardo är väl italiensk bana?)


bara en liten teori som dök upp med tanke på topgears mod. av varvtider...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



ThomasT skrev:
Lundin skrev:
När dom var på Nardo tror jag inte vädret var nåt vidare så dom kunde väl aldrig toppa CCR:en

Det var första gången som de hade problem med vädret, jag hoppas verkligen att de inte har råkat ut för samma igen....

Aha ok. Var lite osäker på om det var i sommras eller förra året. Men nu vet man det thumbs up

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Björn Strömberg skrev:
Kenson skrev:
Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi*


eller så får dom inte hyra fina dagar för att dom kör skortan av ferrari & co ?
(iaf på nardo - nardo är väl italiensk bana?)


bara en liten teori som dök upp med tanke på topgears mod. av varvtider...


Koenigsegg är en bil som alla andra bortsett från att den är tillverkad i Sverige. Det är inget dom vet på den fabriken som dom inte vet på Ferrari eller Chevrolet (Corvette). Föraren är en oerhört stor bit när det gäller varvtider, så varvtider som sådana säger inte mycket om bilen. Ok, man kan lägga ner energi på mysiga detaljer o häftig effekt men sen blir det knepigare. Fysikens lagar låter sig inte imponeras av stuket för dagen eller snygga brochyrer. Men en bil som ska säljas för ohemula pengar måste självfallet omge sig med mystik.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Kenson skrev:
Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi*


För det första så har man bara kört på Nardo en gång och den gången började det regna. (365kmh med CC8S)
Topgear testet kördes mig veterligen inte när det regnade?
Anledningen till att man skjutit på en del av de tester som var inplanerade i år är helt enkelt för små resurser.
Istället läggs alla resurser på att få igång en storskalig produktion av CCR:en, sälja bilar är f.n. inget problem.
Prestandan är absolut inget att skämmas över. Varken rakt fram eller när det svänger...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Göran Malmberg skrev:
Björn Strömberg skrev:
Kenson skrev:
Är det någon som någonsin har testar en koeningsegg (SP?) när det inte regnar? OK att det regnar ofta men under x antal år som bilarna funnits så har det ALLTID regnat när det finns en tidtagaranläggning till hands. Jag börjar snart tro att de planerar alla tester till dagar då det regnar så de skall slippa skämmas över prestandan... *delvis ironi*


eller så får dom inte hyra fina dagar för att dom kör skortan av ferrari & co ?
(iaf på nardo - nardo är väl italiensk bana?)


bara en liten teori som dök upp med tanke på topgears mod. av varvtider...


Koenigsegg är en bil som alla andra bortsett från att den är tillverkad i Sverige. Det är inget dom vet på den fabriken som dom inte vet på Ferrari eller Chevrolet (Corvette). Föraren är en oerhört stor bit när det gäller varvtider, så varvtider som sådana säger inte mycket om bilen. Ok, man kan lägga ner energi på mysiga detaljer o häftig effekt men sen blir det knepigare. Fysikens lagar låter sig inte imponeras av stuket för dagen eller snygga brochyrer. Men en bil som ska säljas för ohemula pengar måste självfallet omge sig med mystik.

Göran Malmberg


koenigsegg har iaf enligt dom bättre aerodynamik (lägre cw) än enzo och co...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Björn Strömberg skrev:

koenigsegg har iaf enligt dom bättre aerodynamik (lägre cw) än enzo och co...


Jag vill inte på något vis förringa ett fantastiskt jobb från Koenigsegg:s sida. Vad jag menar med "bil som alla andra" är att det är en annan skepnad av samma sak som andra sk supersportbilar. Men jag tror att det är besvärligt att slå Porsches mer exotiska modeller samt även den utveckling som ligger till grund för en Enzo. Jag har tidigare vänt mig emot dom här sensationsskriverierna och sensationstesterna där allting bara är VÄRST. Och efterlyser i stället seriösa bedömningar och varudeklarationer. Jag har gjort många tester och vet att det hela tiden är en balansgång. Att någon skulle göra en bil som klarar ALLA dessa saker utan omställningar tror jag inte på.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Men en bil som ska säljas för ohemula pengar måste självfallet omge sig med mystik.


och det har Ferrari ju alltid varit duktiga på...

_________________
Johan Rådlund
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Göran Malmberg skrev:
Att någon skulle göra en bil som klarar ALLA dessa saker utan omställningar tror jag inte på.

Göran Malmberg


Det kanske görs inställnigsändringar, om jag inte missminner mig så är väl Koenigseggchassit oerhört justerbart?

_________________
Anders Hansson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



sweanders skrev:
Göran Malmberg skrev:
Att någon skulle göra en bil som klarar ALLA dessa saker utan omställningar tror jag inte på.

Göran Malmberg


Det kanske görs inställnigsändringar, om jag inte missminner mig så är väl Koenigseggchassit oerhört justerbart?


Det är sådana saker som jag vill se redogjort. Om bilen sägs ha bra egenskaper så vill jag veta vad som åstadkommer detta för att själv ha en möjlighet att fälla ett omdöme. Vi har ju sett andra exempel här i forumet där många irriterat sig över att inte få uppgifter på racedelar man köpt till tävlingsbilen, utan bara fått höra att "detta är vad du ska åka med". Å sen går man hem å kliar sig i huvudet hur det hänger ihop.
En sådan här bil ska åtföljas utav specifikationer utöver det vanliga.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Göran Malmberg skrev:
sweanders skrev:
Göran Malmberg skrev:
Att någon skulle göra en bil som klarar ALLA dessa saker utan omställningar tror jag inte på.

Göran Malmberg


Det kanske görs inställnigsändringar, om jag inte missminner mig så är väl Koenigseggchassit oerhört justerbart?


Det är sådana saker som jag vill se redogjort. Om bilen sägs ha bra egenskaper så vill jag veta vad som åstadkommer detta för att själv ha en möjlighet att fälla ett omdöme. Vi har ju sett andra exempel här i forumet där många irriterat sig över att inte få uppgifter på racedelar man köpt till tävlingsbilen, utan bara fått höra att "detta är vad du ska åka med". Å sen går man hem å kliar sig i huvudet hur det hänger ihop.
En sådan här bil ska åtföljas utav specifikationer utöver det vanliga.
Göran Malmberg


Vad får dig att tvivla på att man inte får full support av tillverkaren om man köper en bil i den prisklassen?

_________________
Anders Hansson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



sweanders skrev:

Vad får dig att tvivla på att man inte får full support av tillverkaren om man köper en bil i den prisklassen?


Jag tvivlar inte alls på supporten. Den kan nog tom vara bättre än för många andra märken.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Nu är det iofs helt hypotetiskt att jag skulle köpa ett Ägg.

Men om de hanterar sin bilförsäljning ens i närheten av sin merchandise-försäljining
kommer de inte bli långlivade. thumbs down

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Erik B skrev:
Nu är det iofs helt hypotetiskt att jag skulle köpa ett Ägg.

Men om de hanterar sin bilförsäljning ens i närheten av sin merchandise-försäljining
kommer de inte bli långlivade. thumbs down


Med den lilla försäljningvolym som det är frågan om så kan det ju inte vara ett styvt jobb att hålla kontakten med alla köpare och hjälpa till om kunden behöver support, även om den är så att säga utöver det vanliga.

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg och Nardo/Nürburgring?
2274 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande