Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2948 besök totalt |
Bankörning och nedvevade rutor?
Jag undrar vad som egentligen tycks och tänks om nedvevade rutor när man kör bana. När man kör med Porscheklubben tillåts en liten öppning (ett par cm) på passagerarsidan när man kör bana. När jag kört med Svedala MK var det antingen helt öppen eller helt stängd ruta som gällde med motivationen att en ruta som är delvis nedvevad har mycket mindre chans att hålla samman vid belastning än en ruta som är helt stängd. Detta var en motivation som jag köpte helt. Vad är det egentligen som är den vettigaste lösningen, under sommardagar blir det onekligen ganska varmt i bilen med alla rutor stängda, iaf för oss som inte har lyx som AC i bilen. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Re: Bankörning och nedvevade rutor?
Jag undrar detsamma! har varit väldigt blandat i år under bankörningarna!! Finns det klara regler om detta i SBF?? I vissa träffar fick jag ha alla fönstrar stängda och eftersom jag körde på full värme för att motorn inte skulle överhetta så blev det en aning varmt efter ett tag ![]() Bra att du tog upp denna fråga Sweanders! _________________ Rachid Rachid |
||||
Re: Bankörning och nedvevade rutor?
Det jag kör efter är att använda rutan som ett fönsternät, dvs att den hjälper till att hålla armar mm på insidan vid otäckheter (tills den går sönder). En delvis öppen ruta tål mindre belastning än en helt uppvevad och det är väl därför en glipa är tillåten på passagerarsidan. Men utan rutram kan man fundera på skillnaden i hållfasthet. Plastrutor med luftintag då? |
||||
enl fredrik på slc , så gäller helt uppe eller helt nere. inget däremellan är tillåtet under race.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
om vi spinner vidare på just SLC's tolkning så kräver en helt öppen förarsidoruta ett fönsternät medan rutan på passagerarsidan ej gör det. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag är inne på samma tankegång med helt uppe eller helt nere. Tror att PCS är lite fel på det säkerhetsmässigt.
Dessutom tror jag att en väl fastsatt plastruta är bättre än en glasruta för en plastruta spricker inte i tusen bitar, utan den bågnar och böjer sig. Fönsternät är nog klokt, om det kommer en dag då man inte har hjulen i backen är det nog rätt skönt att vara säker på att armarna är inne i bilen. Tror dessutom att SBF-varianten med "fisknät" är en bättre kompromiss än FIA-varianten som är sydda rätt så breda band, för genomsiktligheten i SBF-varianten är bättre. Förhoppningsvis har SBF-varianten tillräcklig hållf. För en gatbil utan bur (och därmed utan fönsternät) känns det rimligt att förardörrens fönster ska vara helt stängt och passagerardörrens helt öppet ellet helt stängt _________________ Pär Hylander |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hörrudu vice tävlingsledarn, fönsternät måste man väl ha oavsett, eller? Verkar väldigt dumt att lita på att en härdad sidoruta skall hålla nåt nämnvärt om man rullar, då de tenderar att gå i tusen bitar vid ett kraftigt stenskott, eller lite snedbelastning. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Då lägger jag till en fråga. För oss som kör gatbilsträffar har man alltid sagt att takluckan skall vara stängd för dem som har sån. Vad är det som gör att den inte kan tiltas lite i bakkant. Gör rätt stor skillnad för tempen i bilen och risken för att en arm ska komm ut där eller nåt flygfä komma in är ju noll skulle jag vilja påstå
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Det stämmer bra det. Förarsidan skall alltid ha nät men passagerarsidan får vara helt öppen trots avsaknad av nät. Blev det tillräckligt tydligt nu ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re: Bankörning och nedvevade rutor?
Grejen är väl att det blir så mycket glasbitar överallt (i bilen och på banan) om rutan är delvis öppen när den går sönder. Är den nervevad i dörren så samlas glaset där. Mina ![]() _________________ William Ekström |
||||
|
||||
Ruta upp alternativt fönsternät är ju för att man inte skall få ut en arm eller liknanade och kunna klämma och skada den..
|
||||
Jag kan inte se att det skulle vara farligt att öppna luckan i bakkant... Varifrån den regeln kommer vet jag inte. Men någon annan kanske vet?? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Kanske för att förenkla för personen vid utsläppet? Med endast ett stort NEJ behöver man aldrig ge sig in i "gråzonsdiskussioner"... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Bra fråga ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
Jag har i sommar försökt köra med takluckan "tiltad" så många ggr som möjligt (dvs när de inte sagt åt mig att stänga den) just för att den vädrar så bra och att det känns som om den inte ökar risken för att man ska skadas heller.
_________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Takluckan slits väl lättare väck vid en rullning om den är "tiltad",och då kan en arm råka kastas ut o komma i klämm om oturen är framme (vilket den ju redan är om man rullar
![]() AC rockar fett på banan...man förlorar lite_lite motoreffekt men tjänar mycket hjärnkapacitet och körglädje ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2948 besök totalt |