Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bankörning och nedvevade rutor?
1, 2   >>
2948 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Jag undrar vad som egentligen tycks och tänks om nedvevade rutor när man kör bana.

När man kör med Porscheklubben tillåts en liten öppning (ett par cm) på passagerarsidan när man kör bana. När jag kört med Svedala MK var det antingen helt öppen eller helt stängd ruta som gällde med motivationen att en ruta som är delvis nedvevad har mycket mindre chans att hålla samman vid belastning än en ruta som är helt stängd. Detta var en motivation som jag köpte helt.

Vad är det egentligen som är den vettigaste lösningen, under sommardagar blir det onekligen ganska varmt i bilen med alla rutor stängda, iaf för oss som inte har lyx som AC i bilen.

Mölndal
Här sen Feb 2004

Re: Bankörning och nedvevade rutor?

Jag undrar detsamma! har varit väldigt blandat i år under bankörningarna!!

Finns det klara regler om detta i SBF??

I vissa träffar fick jag ha alla fönstrar stängda och eftersom jag körde på full värme för att motorn inte skulle överhetta så blev det en aning varmt efter ett tag

Bra att du tog upp denna fråga Sweanders!

Fixhult
Här sen Apr 2004

sweanders skrev:
När man kör med Porscheklubben tillåts en liten öppning (ett par cm) på passagerarsidan när man kör bana. När jag kört med Svedala MK var det antingen helt öppen eller helt stängd ruta som gällde med motivationen att en ruta som är delvis nedvevad har mycket mindre chans att hålla samman vid belastning än en ruta som är helt stängd. Detta var en motivation som jag köpte helt.
Så en helt öppen ruta står emot belastning bättre än en delvis öppen???

Det jag kör efter är att använda rutan som ett fönsternät, dvs att den hjälper till att hålla armar mm på insidan vid otäckheter (tills den går sönder). En delvis öppen ruta tål mindre belastning än en helt uppvevad och det är väl därför en glipa är tillåten på passagerarsidan. Men utan rutram kan man fundera på skillnaden i hållfasthet.

Plastrutor med luftintag då?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

enl fredrik på slc , så gäller helt uppe eller helt nere. inget däremellan är tillåtet under race.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Dude skrev:

enl fredrik på slc , så gäller helt uppe eller helt nere. inget däremellan är tillåtet under race.

om vi spinner vidare på just SLC's tolkning så kräver en helt öppen förarsidoruta ett fönsternät medan rutan på passagerarsidan ej gör det.

Laholm
Här sen Nov 2002

Jag är inne på samma tankegång med helt uppe eller helt nere. Tror att PCS är lite fel på det säkerhetsmässigt.

Dessutom tror jag att en väl fastsatt plastruta är bättre än en glasruta för en plastruta spricker inte i tusen bitar, utan den bågnar och böjer sig.

Fönsternät är nog klokt, om det kommer en dag då man inte har hjulen i backen är det nog rätt skönt att vara säker på att armarna är inne i bilen. Tror dessutom att SBF-varianten med "fisknät" är en bättre kompromiss än FIA-varianten som är sydda rätt så breda band, för genomsiktligheten i SBF-varianten är bättre. Förhoppningsvis har SBF-varianten tillräcklig hållf.

För en gatbil utan bur (och därmed utan fönsternät) känns det rimligt att förardörrens fönster ska vara helt stängt och passagerardörrens helt öppet ellet helt stängt

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Aven i SSK gäller helt öppen eller helt stängd och fönsternät vid öppen ruta.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kristian Larsson skrev:
Dude skrev:

om vi spinner vidare på just SLC's tolkning så kräver en helt öppen förarsidoruta ett fönsternät medan rutan på passagerarsidan ej gör det.

Hörrudu vice tävlingsledarn, fönsternät måste man väl ha oavsett, eller?
Verkar väldigt dumt att lita på att en härdad sidoruta skall hålla nåt nämnvärt om man rullar, då de tenderar att gå i tusen bitar vid ett kraftigt stenskott, eller lite snedbelastning.

#24, #64, #88
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Då lägger jag till en fråga. För oss som kör gatbilsträffar har man alltid sagt att takluckan skall vara stängd för dem som har sån. Vad är det som gör att den inte kan tiltas lite i bakkant. Gör rätt stor skillnad för tempen i bilen och risken för att en arm ska komm ut där eller nåt flygfä komma in är ju noll skulle jag vilja påstå

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

AndersY skrev:

Kristian Larsson skrev:

Hörrudu vice tävlingsledarn, fönsternät måste man väl ha oavsett, eller?

Det stämmer bra det. Förarsidan skall alltid ha nät men passagerarsidan får vara helt öppen trots avsaknad av nät.
Blev det tillräckligt tydligt nu

Åland
Här sen Sep 2003

NiklasFalk skrev:
Så en helt öppen ruta står emot belastning bättre än en delvis öppen???

Grejen är väl att det blir så mycket glasbitar överallt (i bilen och på banan) om rutan är delvis öppen när den går sönder. Är den nervevad i dörren så samlas glaset där.

Mina

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Kör helt utan ruta på förarsidan vilket är OK med BMWSC sålänge man använder fönsternät. Gäller även i BMW-Cup.

Da Nang
Här sen Okt 2004

Rikard:

Även när det regnar

Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Ruta upp alternativt fönsternät är ju för att man inte skall få ut en arm eller liknanade och kunna klämma och skada den..

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jonas Jonsson skrev:
Då lägger jag till en fråga. För oss som kör gatbilsträffar har man alltid sagt att takluckan skall vara stängd för dem som har sån. Vad är det som gör att den inte kan tiltas lite i bakkant. Gör rätt stor skillnad för tempen i bilen och risken för att en arm ska komm ut där eller nåt flygfä komma in är ju noll skulle jag vilja påstå

Jag kan inte se att det skulle vara farligt att öppna luckan i bakkant... Varifrån den regeln kommer vet jag inte. Men någon annan kanske vet??

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Daniel Ekström skrev:

Jag kan inte se att det skulle vara farligt att öppna luckan i bakkant... Varifrån den regeln kommer vet jag inte. Men någon annan kanske vet??

Kanske för att förenkla för personen vid utsläppet? Med endast ett stort NEJ behöver man aldrig ge sig in i "gråzonsdiskussioner"...

Göteborg
Här sen Jul 2003

Jonas Jonsson skrev:

Bra fråga thumbs up Det undrar jag oxå

--VVTS--
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

och jag som hade hoppats på att någon hade ett rakt och enkelt därför att ......

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Jag har i sommar försökt köra med takluckan "tiltad" så många ggr som möjligt (dvs när de inte sagt åt mig att stänga den) just för att den vädrar så bra och att det känns som om den inte ökar risken för att man ska skadas heller.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Krille_hlm skrev:
Rikard:

Även när det regnar

U BET! Finns överhuvudtaget ingen ruta monterad i bilen..

Finspång
Här sen Apr 2003

Takluckan slits väl lättare väck vid en rullning om den är "tiltad",och då kan en arm råka kastas ut o komma i klämm om oturen är framme (vilket den ju redan är om man rullar )

AC rockar fett på banan...man förlorar lite_lite motoreffekt men tjänar mycket hjärnkapacitet och körglädje thumbs up

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande