| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 Gtv bertone -71 Roadsport B
|
451 besök senaste veckan (148830 totalt) |
|
SSM 2025
Så sportvagnsmeeting som nästan är årets höjdpunkt även om man är publik. Det har varit några år nu med lite mindre deltagare men i år var det gott om bilar även i historic klasserna och vi var ändå ett hyfsat gäng i B också. Denna gången körde vi alla Roadsport i ett heat dvs A , B och C tillsammans så det fanns många att fightas med mellan klasserna också. Första racet gick i blött. Fick ganska bra start och tog några bilar på rakan, försökte hålla mig från kontakt ner i första kurvan och tog det lite försiktigt men då kom miatorna som flugor istället och jag tappade alla som jag tagit mig förbi i starten Halkade omkring på mina gamla yokohama och tyckte det gick hyfsat när man fått temp i dem men helt klart finns det bättre däck för regn, en del C bilar gick magiskt fort i det blöta. Det är lite lömskt under såna förhållanden och ibland var det riktigt nära kontakt, höll också på att tappa det helt efter rakan när regnet tilltog också men jag höll mig på banan iaf.
Tack vare en del avkörningar och snurrningar så kom jag till slut 2:a i B vilket känns som en vinst för mig
https://youtu.be/CljUI4FjIBk Race 2 blev torrt, nu funkade det lite bättre, gjorde en bra start men nu var övriga B bilar också lite snabbare. Kunde inte hålla utan tappade Niklas och Max efter några varv vilket gjorde mig till 4e plats men fortfarande hyfsat jämna steg med täten och kunde dem fightas några kurvor längre fram. I min iver att försöka komma ikapp så drygade jag ut varvtalet lite extra och lade mig nära varvstopp på varje växel, då uppenbarade sig ett problem jag haft lite av och till.. remmen till vattenpump/generator expanderar lite grand för mycket och gnider mot fästet till VR-givaren. Efter ett tag blev det för mycket och den hoppade helt enkelt av, motorn kokade och i slutet på rakan skvittrade vatten på hjulen och jag snurrar ett helt varv av ut i gruset. Nåväl det var en kul helg och roligt att lära känna de andra gamla rävarna i klassen, bästa varvtid denna helg blev 1. 10.8 och nu vet jag vad som krävs för att vara med lite längre upp i B. https://youtu.be/7M2dO7scRL0
|
|
Lite snabbuppdate från vinterns småpyssel..
Problemet med hoppande rem tror jag är avhjälpt, flyttade triggergivaren lite in moto motorn så den är ur vägen.. verkar funka varva fint några gånger till 7500
Bakaxeln har varit lite lös, det ska sitta brickor som håller den i sidled, typ anläggningsytor som tar upp krafterna från T-staget. Dessa var bara smulor kvar, svarvade nya i PA så nu är glappet en knapp mm istället för en cm
|
|
|
|
Jaa precis... har ingen att skylla på annars iaf
Köpte nya fälgar, tänkte först bredda för att få in mer gummi men det blev för krångligt med de olika offset som krävs fram/bak så jag lackade bara om dem i en lite sobrare grå, mindre modern kulör
|
|
Ny insugskam på 13 mm och lite mindre duration.. mindre spel också så den lyfter ca 1,3mm mer än förra kammen. Shimsat in och mappat om, går lite bättre på mellanregister vilket är där jag behöver mest, svårt att känna skillnad på toppen (egentligen behöver jag mer hk överallt).
Plockat bort "gta-krokarna" som höjer övre bärarm, så nu pekar den inte lika mycket uppåt. Blir lite mindre camberkompensation men också mer stabilt rollcenter. Vet inte om det gör så stor skillnad men kan vara värt att testa och ger iaf lite mer frigång inåt ifall jag ska köra bredare fälgar.
Bumpsteerkontroll, fick fräsa upp hålen i spindlarna lite. Flytta, mäta, flytta mäta etc...
Har beställt nya Nakang CR-S däck. Satte camber till knappt 3 grader och toe till nära noll, vet inte riktigt vad andra kör med, kanske borde prova lite mer toe out? |
|
För mig så vill CR-S ha ca 4,5 på vänster och 3,7 på höger fram. Bak verkar det fungera med 3,1 ungefär på bägge sidor.
Men en Alfa är ett annat djur och du kör väl inte med 245 (än)? |
|
4+ grader camber?? Yeez.. Nej jag får inte plats med mer än 205 som bilen ser ut.
Det är ju dubbla A-armar men antar att man skulle kunna prova lite mer då. Antar att du mätt temp för att komma fram till de där siffrorna och min bil är nog inte styvare än din. |
|
Nä, jag har mest gått på för mycket kantslitage VF (och en hel drös med pickup på innern) som anledning att öka VF.
Jag kör så mjuk fjäder jag kan utan att det tar i, men den där pinnen till bakaxel du har är ju annorlunda
|
|
Slitage, som jag då.. ja jag skulle behöva bli bättre på att mäta temp men sen som du säger bakaxeln är ju som den är.
|
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 Gtv bertone -71 Roadsport B
|
451 besök senaste veckan (148830 totalt) |

