Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Söker lite hjälp.med inkoppling av knacksensorer till nira i3+
5 besök senaste veckan (141 totalt)
Palander80
Uddevalla
Här sen Maj 2026

Trådstartare
Söker lite hjälp.med inkoppling av knacksensorer till nira i

Önska lite hjälp då jag inte lyckas få Nira I3+ att reagera på lanchcontrol att backa tändning vid spikning.

Rubrik: Nira i3+ / Knocksense - Problem att backa tändning via Aux/FlexiPorts

​Hej!
​Jag håller på att koppla in en extern Knocksense-box till ett Nira i3+ för att fungera som ett extra motorskydd. Knocksense-boxen skickar ut en analog signal som ändras/jordas när den detekterar spikning, och målet är att få Nira att backa tändningen med t.ex. 5 grader så fort detta sker.

​Men jag har kört fast i mjukvaran och lyckas inte få Nira att reagera på signalen.
​Så här är det kopplat nu:

​Knocksense-boxens signalutgång är inkopplad på Aux 1 på Nira-härvan.
​Vi har försökt använda FlexiPorts för att mappa en tändningskompensation baserad på spänningsändringen på Aux 1.

​Detta har vi testat / här är problemen:
​Värdena i Engine Setup ser märkliga ut:

Under Engine Setup \rightarrow Diagnostikgränser (DG) står DG Aux1 In Hi val på 1000.0 och DG Aux1 In Lo val på -100.0.

(Detta till skillnad från t.ex. Aux 3 och 4 som har vanliga spänningsgränser i Volt, typ 6.00V till -1.00V). Mjukvaran verkar alltså inte behandla Aux 1 som en ren 0-5V-ingång i detta läge.

​Ingen reaktion i Panel-mätarna:
När vi testar att simulera en spikning genom att jorda signalen händer absolut ingenting på datorskärmen. Varken mätaren för tändsänkning eller den råa spänningen på Aux 1 rör sig i 3. Panels, trots att vi har satt det ordinarie varvstoppet till 0 rpm under testet för att försöka "tvinga" fram en reaktion i mjukvaran när motorn är avstängd.

​Launch Control-spåret:
Vi funderade på att flytta kabeln fysiskt till stiftet för Launch Button in istället för Aux 1. Men om jag förstått Niras logik rätt så klipper Launch-funktionen tändningen stenhårt (Ignition Cut) baserat på ett varvtal, snarare än att erbjuda en ren, linjär tändbackning (Ignition Retard) över hela registret så fort pinnen jordas. Det blir alltså fel funktion för ett spikskydd.

​Mina frågor till forumet är:
​Hur ska mjukvaran / FlexiPorts konfigureras på rätt sätt för att Nira i3+ ska ta emot den analoga signalen på Aux 1 och översätta den till en tändsänkning i en kompensationstabell?

​Varför har Aux 1 diagnostikgränser på 1000 till -100 istället för Volt, och hur nollställer/ändrar man detta så att porten läser spänning korrekt?

​Finns det något känt villkor (t.ex. att motorn måste gå över ett visst varvtal eller att mappen måste ligga i ett visst läge) för att FlexiPorts-kompensationen överhuvudtaget ska visa sig aktiv i realtidsmappningen?
​Tacksam för alla tips och input från er som kan Nira utan och innan!

Uddevalla
Här sen Maj 2026

Trådstartare
Tror jag löste det.

Lägger upp hur jag gjorde detta. Jag vet inte om detta är rätt sätt men det ser ut att funka när jag testar. Ser ni problem med hur jag gjort tar jag gärna input på de då jag är nyboörjare på detta.

Sammanfattning: Inkoppling och mappning av KnocksenseMS i Nira i3+

​För att få en Knocksense-box (som jordar/skickar 0 Ohm vid spikning och ca 7 600 Ohm i viloläge) att fungera som ett aktivt spikskydd i Nira i3+ gjordes följande steg:

​1. Hårdvara & Inkoppling
​Knocksense-boxens signalutgång kopplades till Aux 3 på Nira-boxen.
​Nira i3+ har en intern pull-up på Aux 3, vilket gör att systemet kan mäta förändringen i motstånd direkt (i Ohm).

​2. Konfiguration i mjukvaran (Nira rk)
​Då Niras tändkompensationstabell i vissa mjukvaruversioner kräver råa insignaler, konfigurerades systemet under 1. Engine Setup:
​FlexiPorts Ign Comp X Input sattes till: Aux3 Sens Res (vilket gör att X-axeln läser av det faktiska motståndet i Ohm istället för spänning eller varvtal).
​FlexiPorts Ign Comp Y Input behölls på: RPM (varvtal).

​3. Mappning av tändsänkningstabellen
​Under fliken för FlexiPorts Ign Comp Table ställdes axlarna och cellerna in enligt följande (referens till filerna 68d56304-fdf1-4fa2-ae94-67a0e05addf9 och slutgiltiga lösningen i 69816d70-1e24-4d9d-be8b-07e3c40dacfb):

​X-axeln (Ohm): Sattes till 0 i första kolumnen och 8000 i resterande kolumner.
​Y-axeln (RPM): Standardvarvtal behölls.
​Kolumnen under 8000 Ohm (Viloläge): Fylldes med 0.0 över hela varvtalsregistret. (Bilen går med normal tändning).
Kolumnen under 0 Ohm (Spikning): Fylldes med -6.0 över hela varvtalsregistret. (Nira klipper omedelbart 6 grader tändning så fort Knocksense jordar).

​4. Funktionstest
​Funktionen verifierades live genom att starta motorn och manuellt dutta signalkabeln mot jord. I mjukvarans panel syntes det direkt att tändningskompensationen aktiverades och backade tändningen med -6.0 grader, vilket bekräftar att spikskyddet är 100 % aktivt och blixtsnabbt. Detta hördes även på motorn att den reagera.

Hoppas detta kan hjälpa någon. Är jag helt ute ich cyklar med hur jag gjort detta tar jag gäna input på de. Jag är helt grön på detta så vet inte om detta är den riktiga vägen att göra det på.

Uddevalla
Här sen Maj 2026

Trådstartare
Nu till nästa problem.. VAG EGT sensor

Köpte en begangnad EGT sensor från s4 2.7l som skulle fungera med Nira I3+ . Vid inkoppling och aktivering visar den bara -24grader. Vad har jag missat? Den är köpt begangnad så den kan vara kass så klart men tänkte jag frågar innan jag pillar isär den och ser om den går att laga? Ska den se tempen på tomgång eller behöver den komma upp i höga temperaturer innan den visar rätt värden i nira eller funkar hel enkelt inte denna egt sensor till Nira.

[/img]

Uddevalla
Här sen Maj 2026

Trådstartare
Nu till nästa problem.. VAG EGT sensor

Köpte en begangnad EGT sensor från s4 2.7l som skulle fungera med Nira I3+ . Vid inkoppling och aktivering visar den bara -24grader. Vad har jag missat? Den är köpt begangnad så den kan vara kass så klart men tänkte jag frågar innan jag pillar isär den och ser om den går att laga? Ska den se tempen på tomgång eller behöver den komma upp i höga temperaturer innan den visar rätt värden i nira eller funkar hel enkelt inte denna egt sensor till Nira.

[/img]

Söker lite hjälp.med inkoppling av knacksensorer till nira i3+
5 besök senaste veckan (141 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande