Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fästa 6-punktsbälte i harness bar eller runt fjäderbensstag?
253 besök senaste veckan (553 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare

Hej!

Om man ska fästa ett 6-punktsbälte i en trackdaybil. Det gäller en BMW E36 Compact.

Vad är lämpligast.
1. Att montera en "harness bar" från märket Swagier.

2. Montera bältet runt fjäderbensstaget bak.

Jag kommer alltså inte ha något baksäte monterat.

Alla råd är välkomna.

Mvh//
Christian

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Min tanke är att det är svårt att svara på utan att veta mer - det beror på var de olika stagen sitter i höjd i förhållande till stol/axlar och det beror på hur väl förankrade de är.

Generellt sett har jag fått lära mig på senare tid att så korta axelband som möjligt är att föredra och i korrekt höjd bakom stolen. Så en harness bar kan vara helt rätt. Men det förutsätter också att den är tillräckligt kraftig och sitter på rätt höjd i förhållande till dina stolar och din kropp.

Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
En sån här är det jag tänkte på.

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Om du ändå ska göra något liknande så kanske det är värt att faktiskt titta på vad det kostar med en båge frågan exempelvis finess med bältessträva i istället.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

I mina ögon ser det ut som en rätt lämplig konstruktion, speciellt om man faktiskt kan justera höjden på den så den sitter helt rätt. Stagen nedåt gör ju funktionen bättre (även om jag gärna skulle räknat på vad de tål i knäckning...).

Visst är båge bra men en harness bar är ju betydligt enklare att ta bort om man vill kunna sätta i baksäte och köra på gata som vanligt emellanåt.

Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011

Rekomenderas nog inte att ha 4-6punkt utan bur båge.
Skulle olyckan vara framme och man voltar blir det kanske inte så bra.

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Re:

Lupo1.8t skrev:

Hur tänker du?

Det kan väl inte vara bättre att slängas runt i ett trepunktsbälte istället för att sitta fastspänd med 6-punkts?

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
NoTimetoDrive

Här sen Dec 2020

Ifall taket trycks in och du sitter med 4/6 punkt utan bur kan din kropp inte vika ihop sig på samma sätt, men taket trycks ihop.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har inte sett någon oberoende fakta som stödjer det resonemanget i en någorlunda modern bil.

I mina ögon är det alltid en balans vid val av säkerhetsutrustning när man inte går "all in". Var är största riskerna?

Om man till exempel kör bilen även på gata, så bedömer jag risken att slå huvudet i burrör (om man har full bur) som rätt stor vid gatkörning när man varken har hjälm eller 6-punktsbälte. Kör man mycket gata är nog den risken större än att faktiskt volta vid bankörning, speciellt om det mest handlar om trackdays.

Samtidigt är det viktigt att man inte sätter in en rejsstol som gör att trepunktsbältet inte kan fungera som det ska på gata. Alldeles för många installerar trepunktsbälte närmast katastrofalt fel med en stol med höga sidor (och "ingen" kör på gata med ett korrekt spänt sexpunktsbälte).

I beräkningen kan man också ta in att sitter man fast ordentligt med sexpunktsbälte på bana så kan det öka den aktiva säkerheten, risken att göra misstag kan bli mindre när man inte behöver fokusera på att hålla i sig. Å andra sidan kan den känslan trigga en förare att köra över sin förmåga.

Citera 3
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011

..

Varberg
Här sen Jul 2011

Re:

Anders Litto skrev:
Lupo1.8t skrev:

Hur tänker du?

Det kan väl inte vara bättre att slängas runt i ett trepunktsbälte istället för att sitta fastspänd med 6-punkts?

Jo faktiskt. Du sitter fast i 4-6 punkt bälte.
Rejäl krash så har du ingen nacke kvar.

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Re:

Lupo1.8t skrev:
Anders Litto skrev:
Lupo1.8t skrev:

Hur tänker du?

Jo faktiskt. Du sitter fast i 4-6 punkt bälte.
Rejäl krash så har du ingen nacke kvar.

Så kan det väl vara, men då har man nog jätteproblem även om man bara haft ett trepunkts..

Resonerar ungefär som Gustav gör.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Det ingår även i SBF's licenskurs för debutantlicens - ingen bur = inget 4/6-punktsbälte. Sen gammalt alltså och just av det skälet; om man slår runt måste kroppen kunna tryckas undan istället för "ihop".

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

...och fortfarande är det svårt att hitta källor för att det stämmer i en modern bil :-)

Jag köper resonemanget i 60-70-talsbilar (och en bit in på 80-talet) med relativt klena takstolpar. För nyare bilar är jag inte lika säker.

Med det sagt, så är också trepunktsbälte med original stol osv i en modern bil väldigt bra och för trackdaybruk är jag inte alls övertygad om att alla installationer av stol och 5/6-punktsbälten faktiskt är säkrare i praktiken - men kanske av andra skäl än just rundslagning.

Citera 1
Skruva banåkabil
253 besök senaste veckan (553 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande