| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Besiktiga hos SBP med coilovers med integrerad fjäder?
|
69 besök senaste veckan (369 totalt) |
|
Hej! Är det möjligt att besiktiga bilen hos t.ex. SBP om man har monterat coilovers bak med integrerad fjäder när det original är separat fjäder och dämpare? Bilen det gäller är en BMW E36 Compact från år 2000. Någon som har erfarenhet av detta? Mvh// Christian _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
|
Gäller det bara vanlig besiktning?
Min 944 gick igenom med coilovers runt om, original är det torsionsstavar bak. Men en nitisk och eller arg besiktningsman kan nog fälla på det. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
|
Det finns inte ett exakt svar.
Som Melvin är inne på, så kan det både passera och bli stopp (ändring av typgodkänt utförande). Det är en bedömnings- och kompetensfråga (och delvis inställningsfråga). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
När jag besiktigade miatan senast med halvbåge och coilovers påpekade besiktningsmannen att han hade kunnat kräva en registreringsbesiktning. Så det beror nog på vem som gör besiktningen men det är bara att gilla läget när/om den inte går igenom.
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
|
Re: Besiktiga hos SBP med coilovers med integrerad fjäder?
Vad är coilovers med integrerad fjäder? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Original så har sitter stötdämparen separat och fjädern separat bredvid varandra. Sen finns det kit att köpa där fjäder och stötdämpare är i samma ben. _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
|
Att fjäder och dämpare original sitter på olika platser framgick, men vad en coilover med integrerad fjäder menas med undrar jag fortfarande. CoilOver är just fjäder över stötdämpare. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
69 besök senaste veckan (369 totalt) |