| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 E46 kopplings strul
|
11 besök idag (302 totalt) |
|
Hej, Jag har monterat dom blåa bromsarna från F8x plattformen, fram 380mm 4 kolvsok, bak 370mm 2 kolvsok. Problemet som blir är att när bilen körs hårt på bana och jag bromsar hårt så ABS får jobba samtidigt som jag frikopplar för nedväxling. Då är det som att kopplingen inte kopplar ur och jag får inte loss växelspaken. Jag får rullar genom kurvan och trampa några gånger på kopplingen och växlar ner. Problemet är inte konstant, händer aldrig vid gatkörning. Bilen har MK60 ABS om det nu hänger på den 🤔 Mvh Micke _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||
|
Du kan kontrollera nedan.
Lufta kopplingen. Det sitter en sorts spiral bredvid slavcylinder, Där kan det fastna luft. När det blir varmt expanderar luften. Sedan det är samma behållare för både broms och koppling. Men dom är uppdelade i två kammare. Kolla nivån på kopplingsidan. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Har du originalslangen mellan slavcylinder och fasta rör? Jag hade samma problem som du på min E36 M3 jag hade då, se länk nedan. Byte till stålomspunnen slang löste det.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
|
Pumpa ur bromsvätskan som finns i kopplingssystemet mot ny och lufta därefter. Den vätskan blir aldrig bytt när man byter bromsvätska och kan ha rätt många år på nacken och fukthalt därefter. Problemet med att kopplingen inte tar ordentligt kan även uppstå en varm/het sommardag utan att man kör på racerbana.
_________________ Johan B |
||
|
Re:
Bra förslag! Det samlas ju vatten med tiden och när det blir varmt så blir det ångblåsor. Sådant kommer inte synas när man luftar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Re:
När jag bytte bromsvätska på min M3E30 för några år sedan och då koppling & broms delar på samma behållare så trycksatte jag behållaren och öppnade alla luftskruvar eftersom och det var snudd på att det som kom ut från kopplingscylindern såg sämst ut... det var mörkast i färgen i alla fall. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
11 besök idag (302 totalt) |