Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
skälig kostnad
390 besök totalt
LarsoyH
Stockholm
Här sen Maj 2019

Trådstartare
skälig kostnad

Hej!

Vet inte om detta är rätt forumdel, men annars får vi flytta den.

Vill bara rådfråga lite.

Lämnade in min bil för montering samt intallation av en PNP Ecu.
Har nu blivit fakturerad för 12 timmar installationstid.

I jobbet skulle bredbandslambda, sekventiella tändspolar (Hade dock kopplat härvan med kontakter på till spolarna själv) och oljetemp/tryck givare monteras.

Är detta rimligt anser ni?

Jag är inget proffs på bilel, och hade jag gjort det själv hade det nog utan tvekan tagit 12 timmar om inte lite längre ändå, men kan tycka att fakturerar man en timpenning på 1000kr+ så borde det kanske gå lite fortare än såhär?

Roines.se - Säljer Yokohama däck, både för gata och bana.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Fullt fakturerad tid kostar, oavsett innehåll.

För 12 timmar så kan det inte uppstått knappt några oförutsedda problem.

LarsoyH
Stockholm
Här sen Maj 2019

Trådstartare
Okej, tack för svar.

Detta kommer från en som aldrig lämnat in en bil på verkstad, utan gnetat med allt själv, så man ligger väl lite efter med inflationen och allt därtill.

Men då är det väl bara att betala och vara glad gissar jag!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

LarsoyH skrev:
Okej, tack för svar.

Detta kommer från en som aldrig lämnat in en bil på verkstad, utan gnetat med allt själv, så man ligger väl lite efter med inflationen och allt därtill.

Men då är det väl bara att betala och vara glad gissar jag!
Om allt fungerar till belåtenhet ur alla aspekter du tänkt dig så gäller det att vara nöjd, tills nåt strular (det ju ju en hobby trots allt).

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Helt rimligt

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: skälig kostnad

LarsoyH skrev:
Hej!

Vet inte om detta är rätt forumdel, men annars får vi flytta den.

Vill bara rådfråga lite.

Lämnade in min bil för montering samt intallation av en PNP Ecu.
Har nu blivit fakturerad för 12 timmar installationstid.

I jobbet skulle bredbandslambda, sekventiella tändspolar (Hade dock kopplat härvan med kontakter på till spolarna själv) och oljetemp/tryck givare monteras.

Är detta rimligt anser ni?

Jag är inget proffs på bilel, och hade jag gjort det själv hade det nog utan tvekan tagit 12 timmar om inte lite längre ändå, men kan tycka att fakturerar man en timpenning på 1000kr+ så borde det kanske gå lite fortare än såhär?

12 timmar för att koppla in ett eftermarknads styrsystem är rimligt, eller för mycket eller för lite. Beror på bil, vilka funktioner och givare som behövs etc. Men det tar tid.

Även om firman fakturerar en rejäl timpenning så behöver varje kabel skalas, anslutas till stift och monteras på rätt plats i ett kontaktdon.
Firman som har rejäl timpenning kanske också har krympslang, märkning på kablar etc från start.

Men egentligen den stora frågan, VAD fick du för tids- eller pengaangivelse innan du lämnade in bilen för arbetet?
För du har bett om ett cirkapris eller ungefärlig tidsåtgång och inte bara sagt, GÖR?

Stockholm
Här sen Maj 2019

Trådstartare
Systemet som skulle kopplas in var av Plug-n-play typ, dvs avstämt för original härvan. Men med tillagd funktionalitet enligt vad jag skrev i första inlägget.

Det var ej en ny dragning från grunden.

Jag är av den typen som litar på att folk är ärliga, jag hade bett firman göra så enkel eldragning som möjligt av ovan nämnda funktioner för att systemet bara skulle lira, då jag planerar en ombyggnation av hela elsystemet inom en snar framtid.
Då de även skulle mappa bilen (vilket ej är inräknat i kostnaden) så var det enklaste att de bara skulle dra dessa extra kablar i samma veva.

Jag bad aldrig om en offert på ovan, men när jag lämnade in bilen skulle det vara enkelt fixat enligt dom.

Men då får jag anta att detta är en rimlig tidsåtgång för ovan utfärda jobb.

Hade jag dock vetat att de skulle fakturera mig 12 timmar hade jag kopplat in detta själv, och bara lämnat till dom på mappning, men det är lätt att vara efterklok.

Ska hämta bilen på måndag så får vi se vad de har har gjort då jag ej fått någon spec alls på utfört jobb, så hoppas vi sedan allt blir bra.

Citera
Skruva banåkabil
skälig kostnad
390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande