Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Drömmen om det lilla garaget.
53 besök idag (531 totalt)
JesperPM
Staffanstorp
Här sen Okt 2015

Trådstartare

Tja!

Ganska ny på att skriva här, dock suttit och förgyllt min vardag med att kolla på andras projekt trådar under många år.

Jag är precis i startgropen på att skicka in bygglov för nytt garage som är tänkt att bli ihopabyggt med huset.

Efter konstens alla regler så har jag räknat mig fram till att garaget max kommer bli 7,2m brett och 8,4m djupt.
Detta är storleken som jag max kommer att få lov att bygga på tomten.

Men jag skulle gärna vilja ha lite input på vad ni tycker, vad ni hade tänkt på osv, osv, osv.

Vet ni hur tjock betongplattan skulle behöva vara för att tåla trycket för en 2-pelar lyft med kapacitet på säg 4ton?
Planen lutar åt att bygga det i typ Ytong eller annan sten. Saxtakstolar för att få max höjd.
Vägglivet planeras just nu till ca 3,5 - 3,6m högt så man faktiskt kan stå rak lång under.

Någon form av handfat, modell garage, så man kan tvätta händerna utan att behöva springa in i huset eller dra i vattenslangen varje gång man ska tvätta sig.

Ös på med input/förslag så jag kan få med mig så mycket som möjligt innan man kanske skickar in ett bygglov.

Bild på hur jag började skissa upp bygget i Lövångers Byggprogram:

Dörren som sitter på "sidan" av garaget är dörren som kommer gå in i nya hallen till huset.
Storlek på port eller andra saker är inte heller helt spikat. Så ge mig för mycket att tänka på

Mvh Jesper M.

Stockholm
Här sen Dec 2004

Snyggt 10 cm.platta sen 1.5x1.5m lokalt 20cm tjock med mer armering I.

Glöm inte att du kan få bygga ish 5m2 till med liten avvikelse från detaljplan.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Det finns 2-pelarlyftar med förstärkt fot eller extra stålplattor, då räcker det med 15 cm beroende på vilken modell man väljer. Armera mer där pelarna står är inte fel. Jag har en dubbelsaxlyft för max 3,2 ton som är nedsänkt i golvet. Det blev mycket betong i den gropen. Nån gång kanske det blir en 2-pelarlyft bredvid. Rekommendationen är om man utnyttjar max lyftkapacitet men hur många har en bil som väger 4 ton?

Jag ska göra ett litet jobb i verkstan innan vintern och fick en offert för leverans (75 km från betongstationen) av 6 m3 betong, C28/35 med hydraulränna för 16500 + moms.

JesperPM
Staffanstorp
Här sen Okt 2015

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:

Super! Tack för lite info

c311 skrev:
Det finns 2-pelarlyftar med förstärkt fot eller extra stålplattor, då räcker det med 15 cm beroende på vilken modell man väljer. Armera mer där pelarna står är inte fel. Jag har en dubbelsaxlyft för max 3,2 ton som är nedsänkt i golvet. Det blev mycket betong i den gropen. Nån gång kanske det blir en 2-pelarlyft bredvid. Rekommendationen är om man utnyttjar max lyftkapacitet men hur många har en bil som väger 4 ton?

Jag ska göra ett litet jobb i verkstan innan vintern och fick en offert för leverans (75 km från betongstationen) av 6 m3 betong, C28/35 med hydraulränna för 16500 + moms.

Är 2-pelarlyft med förstärkt fot något att rekommendera eller är det lättare att köra med extra armering?
Nja det är ju inte det vanligaste att man har en bil på 4 ton när man högst får dra 3,5 ton på vanligt B-körkort. Men känner att det är kanske lämpligare att förebygga och göra det lite extra nu när man kan?

Mvh Jesper M.

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Re:

JesperPM skrev:
erikjakan skrev:

Super! Tack för lite info

c311 skrev:

Är 2-pelarlyft med förstärkt fot något att rekommendera eller är det lättare att köra med extra armering?
Nja det är ju inte det vanligaste att man har en bil på 4 ton när man högst får dra 3,5 ton på vanligt B-körkort. Men känner att det är kanske lämpligare att förebygga och göra det lite extra nu när man kan?

Mvh Jesper M.

Bygger man nytt är det bättre att gjuta en tjockare platta där pelarna ska stå. Ungefär 2x2 meter där pelarna ska stå mitt i den tjockare delen. Hur tjockt? Vissa lyfttillverkare rekommenderar 20-30 cm, andra ännu mer.

Förstärkningen under pelarna till en 2-pelarlyft är oftast ca 125x40 cm plåtar, ca 1 cm tjock, som skruvas fast i betonggolvet som pelarna står på. Finns också till 4-pelarlyftar med skillnaden att de är kvadratiska plåtar.

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

När jag gjöt upp utrymmet där jag ställde min lyft blev det nånstans mellan 10-15 cm och sen ungefär 1 kvm där varje pelare skulle stå med ett djup på runt 20-25 cm.

Sen lite tankar.
Jag funderar lite på hur du tänkt med placering av lyften, med tanke på en stor port. Jag hade kanske gjort garaget lite bredare och lite mindre djupt, typ vänt på måtten, och kanske haft 2 portar. En där lyften står och en på andra sidan.

Vill du ha den breda porten kan en lösning vara att placera lyften lite på snedden på ena sidan.

Men tänk på att man behöver ganska bra utrymme bredvid lyften för att kunna jobba.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Andra projekttrådar
53 besök idag (531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande