Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
"Lackbox"
92 besök idag (652 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
"Lackbox"

Jag har länge önskat mig ett utrymme för lackering. Eller i alla fall ett utrymme som funkar att lacka i. Så vad gör man? Bygger en lackbox så klart!

Att kalla mitt bygge lackbox är kanske lite överdrivet, men målet är att få till ett utrymme som ska fungera skapligt för lackering i alla fall. Så att jag slipper vänta in rätt väder för att lacka nåt.

Utrymmet jag bygger blir på ca 4 x 7 meter. Jag använder mest sånt som jag haft liggande så det blir inga stora kostnader. Det är främst reglar jag behövt köpa.

Nästa blir att bygga igen framväggen och få till en garageport.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera 1
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hur tänker du göra med utsug?

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Lennart Mäkinen skrev:

Det blir ett par fläktar som jag fått. De har suttit i en frysanläggning och användes för att dränera ut vid ammoniakläckage. De flåsar på riktigt bra. Vi får se om jag måste köra med nån styrning för att ev reglera varvtal.

Sen ska jag ta upp ett par öppningar i hörnen längst in för luftinsläpp.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Anders Litto skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Det blir ett par fläktar som jag fått. De har suttit i en frysanläggning och användes för att dränera ut vid ammoniakläckage. De flåsar på riktigt bra. Vi får se om jag måste köra med nån styrning för att ev reglera varvtal.

En lackbox ska ha övertryck, så du inte suger in en massa skit i dörrspringor etc

Om du inte har ex-klassade fläktar, så är det bättre att bara ha dom till att trycka in luft i boxen och skita i utsugsfläktar.
bra filter på inkommande luft är A och O för att ens få ett hyggligt resultat

Skaffa justerbara hål ut, så kan du justera hur mkt övertryck du har.
om man vill vara lyxig, så ser man till att ha elektronisk varvtalsstyrning på fläktarna thumbs up

Anders Bisting
Citera 2
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Anders Litto skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

En lackbox ska ha övertryck, så du inte suger in en massa skit i dörrspringor etc

Om du inte har ex-klassade fläktar, så är det bättre att bara ha dom till att trycka in luft i boxen och skita i utsugsfläktar.
bra filter på inkommande luft är A och O för att ens få ett hyggligt resultat

Skaffa justerbara hål ut, så kan du justera hur mkt övertryck du har.
om man vill vara lyxig, så ser man till att ha elektronisk varvtalsstyrning på fläktarna thumbs up

Ja, okej, så är det kanske. Det här blir ingen riktig lackbox utan bara ett utrymme som jag kan lacka i och som funkar bättre än att stå ute. Det är inte tal om några showlacker utan kanske lite bättre garagelack.

Den blå C70:n lackade jag ute, i ett öppet skjul för att få lite skydd från vinden och det blev ganska bra, faktiskt. Men det är ju inte så man vill hålla på...

Det jag är ute efter är att främst kunna lacka utan att vara helt väderberoende. Eftersom jag har utrymmet så bygger jag det här. Vi får se hur det kommer att fungera.

Förresten, vad menas med ex-klassade fläktar?

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

EX-klassning är produkter som är avsedda att använda i miljöer där saker kan explodera. En vanlig fläkt kan spraka lite grann och det är ingen bra kombination med flyktiga lösningsmedel.

Bengtsfors
Här sen Feb 2008

Ex klassade fläktar har material på fläkthjulets vingar som inte ger gnistor vid haveri, typ Mässing
det har inget med det elektriska att göra

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Okej, då är jag med. Skulle tro att dessa upfyller de kraven eftersom de skulle hantera ammoniakläckage, men jag är inte säker. Får kolla lite.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Tommy Karlsson skrev:
Ex klassade fläktar har material på fläkthjulets vingar som inte ger gnistor vid haveri, typ Mässing
Konstigt, jag levererar fläktar där det elektriska gjuts in i plast för att de används i explosiva miljöer och gnistbildning inte får förekomma.

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Tommy Karlsson skrev:
Konstigt, jag levererar fläktar där det elektriska gjuts in i plast för att de används i explosiva miljöer och gnistbildning inte får förekomma.

Är det korta svaret...
Ex-klassning (explosionsskydd) är ett system för att dela in områden i zoner baserat på risken för att gas, ånga eller damm ska bilda en explosiv atmosfär. Det ställer krav på att elektrisk och mekanisk utrustning är säker och inte kan skapa gnistor.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

och alla dessa svar ang ex-klassning säger att, sätt fläktarna på trycksidan, så minskar du risken för att bränna ner huset

ps. Har drivit billackering i 25år och målar nu bara mina egna projekt i boxen jag har sparat ds

Anders Bisting
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
och alla dessa svar ang ex-klassning säger att, sätt fläktarna på trycksidan, så minskar du risken för att bränna ner huset

ps. Har drivit billackering i 25år och målar nu bara mina egna projekt i boxen jag har sparat ds

Och jag som tyckte jag hade en så bra idé...

Kanske får tänka om i alla fall.

Jag tror jag fick en idé om hur jag kan göra, när jag satt här med ett glas vin på fredagskvällen, innan maten ska fixas.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Anders Litto skrev:
Dude skrev:

Och jag som tyckte jag hade en så bra idé...

Kanske får tänka om i alla fall.

Jag tror jag fick en idé om hur jag kan göra, när jag satt här med ett glas vin på fredagskvällen, innan maten ska fixas.

Det är ju bara att vända på fläkten

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andra projekttrådar
"Lackbox"
92 besök idag (652 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande