Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
"Lackbox"
<<   1, 2
11 besök idag (2125 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Sett att en del har 2 hål borrade spirorör på golvet under bilen där man drar ut luften. Inluft från en diffusor i tak,
Tanken, bilen på pallbockar, och sen peta in rören under....

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

Dude skrev:
Normalt använder man ett mkt finare filter för inluften (typ sånt här https://filtex.se/produkt/takfiltermatta/13 )

Kolfilter har jag aldrig sett nån använda och jag kan inte riktigt se varför man skulle behöva det (kanske för lukten ?)

Tack! Tänkte mest på lukten så det inte stinker i hela garaget, medan jag lackar har jag alltid mask med kem-filter.

Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Anders Litto skrev:
Jag fick en del gjort idag. Flyttade ena fläkten och sen byggde jag en skärmvägg som hindrar att luften blåser rakt ut, istället tvingas den neråt. Det känns som att det här kan funka.

https://rejsa.nu/im/user/20363/2026-08-03-18-17-42_img_0157.jpeg

https://rejsa.nu/im/user/20363/2026-08-03-18-17-42_img_0161.jpeg

Sen ska jag bygga in fläkten på utsidan så att jag får filter. Men det väntar jag med tills jag fått filtren av min kompis Fille. Vi spånade lite om värme vintertid och jag kommer nog att bygga lådan så att jag kan hänga på en byggfläkt för att få värme i utrymmet.

Utsidan:
https://rejsa.nu/im/user/20363/2026-08-03-18-20-25_img_0156.jpeg

jag skulle istället tvinga inluften upp.

Du vill att dammet/dimman ska ta sig ner mot golvet, så fort som möjligt ( det är därför du vattnar golvet innan, så dammet sugs fast i vattnet)

Om du trycker in luften neråt, så kommer du nog få problem med att allt virvlar upp och resultatet blir lidande (samt att du kommer få svårt att se nåt pga den ökade dimman i ögonhöjd)

Tack för alla bra tips och råd!
Det var enkelt att ändra så att luften kommer ut uppe vid taket. Jag stängde bara undersidan på lådan. Det var glipor mellan ribborna i taket så där pressas luften ut.

Stor skillnad på hur luften rör sig i rummet!
Men jag ska nog ta upp några hål uppe vid taket för att lugna ner hastigheten på luften lite.

Det känns som att det här blir bra!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera 4
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Westersund skrev:
Dude skrev:
Normalt använder man ett mkt finare filter för inluften (typ sånt här https://filtex.se/produkt/takfiltermatta/13 )

Kolfilter har jag aldrig sett nån använda och jag kan inte riktigt se varför man skulle behöva det (kanske för lukten ?)

Tack! Tänkte mest på lukten så det inte stinker i hela garaget, medan jag lackar har jag alltid mask med kem-filter.

Det kommer stinka i hela garaget iaf
Se till att starta fläktarna några minuter innan du börjar måla (för att lägga ev damm etc) och låt dom gå 5-10min när du är klar ( så slipper du lukten och brandfarliga gaser)

Jag har bara mask när jag målar större grejer, men alltid när jag målar med vattenbaserade färger (inte hälsosamt med "miljövänliga" färger )
Idag är det i princip alltid vatten om det inte är solida kulörer och det är en dröm att måla med dom thumbs up

Anders Bisting
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
För mig blir det nog mest 2-k lacker. Jag är en ren amatör men genom åren har jag lackat ett gäng hojar, en massa superkartdelar och en bil. Mestadels med 2-k lacker. Jag provade metallic när jag lackade en Buell jag hade för några år sen och det gick bra. Kändes trevligt att lacka med vattenbaserat.

Nu kan jag hålla på utan att fundera på blåst och regn och det känns lyxigt!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jag har börjat montera belysning. Hade några ledramper liggande som jag använt som byggbelysning. Köpta på Jula. Jag har använt dessa i garaget sen några år tillbaka och de har fungerat bra.

Jag ska köpa några till så att jag kan sätta några nere på väggen samt några i taket. Sen får det duga!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera 3
Andra projekttrådar
"Lackbox"
<<   1, 2
11 besök idag (2125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande