Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3993 besök totalt |
Skillnad på racinglicenskurser?
En dum fråga kanske men är det någon skillnad mellan olika racinglicenskurser beroende på var man tar dom? Jag tänkte ta racinglicens den 22 mars på sviestad. Nån som har någon synpunkt på detta tex att jag borde göra det nån annanstans? _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Självklart så ska du hellre göra det på en SLC Racing arrangerad kurs
![]() näe det är ingen större skillnad, alla ger dig en kortfattad enkel teori och en rudimentär banövning..... Dvs du lär dig flaggreglerna och lite annat och så får du se hur en bana ser ut..... det är sen det svåra kommer , dvs hur fort du kan köra och hur bra du är på att komma ihåg regler (men oroa dig inte... gör du fel så har vi massor av domare som kommer påminna dig ![]() Det som skiljer mest är väl egentligen priset.... SLC tar 600:- för en heldagskurs i samband med våra tävlingshelger. |
||||||
Jag ska ta min på Karlskoga 5 (tror jag) april........min gamla licens blev för gammal..
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Mellan 600 och 1000 brukar det kosta....... Och ja det ska ingå lite bankörning.... (typ i alla fall... dvs några varv i mycket lugn takt med personbil räcker , det är för att ni ska se hur en bana och posteringar ser ut innifrån en bil) Lära er att köra för fort och av får ni göra på egen hand senare
![]() |
||||||
Hur länge som helst..............om man betalar årsavgiften ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Skillnad på racinglicenskurser?
Lite onödigt vetande men jag är också inbokad den 22:a mars på sviestad så då lär vi ju träffas ![]() |
||||||
Fredrik, har du koll?
om licensen har "gått ut" (på samma sätt som Håkan just nämnde) finns det inget alternativ än att ta den igen? ![]() ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||||
Ytterliggare lite licensinfo som jag snabbat upp under åren:
När du löser racinglicens får du en debutantlicens. Om man sedan under första året kör minst 3 tävlingar kan man klassa upp denna till nationell licens. Har du däremot redan en licens i annan bilsportsgren är du direkt berättigad till nationell licens. Finns inget som säger att du inte kan behålla din debutantlicens år efter år. Den årliga kostnaden för debutantlicensen ligger strax under 300 kr medan den nationella kostar knappt 600. Observera att detta inte ingår i kursavgiften. Ny licenskurs krävs om man inte löst ut sin licens på 5 år (om jag kommer ihåg rätt). Fredrik, rätta mig gärna om jag har fel... _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
helt rätt förrutom att det där med direkt uppklassning till nationell licens om man har någon annan bilsportgren....... för det är en nyhet för mig... fast det kan stämma för det (jag vet ju inte allt ![]() Till Reinsson Tyvärr, det är bara att ta om den...... SBF har så vist tagit det beslutet (kan ha något med att dom vill att folk ska betala varje år oavsett om dom är aktiva eller inte ![]() ![]() |
||||||
Nu är jag oxå inbokad ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Jag med! ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Jag försöker få med så många av licenskurserna (där man får köra lite bana) som möjligt i banåkakalendern. Men det är lite svårt att "hitta" _alla_ för att få med dom... _________________ ![]() |
||||||
ehumm *host *host* en nissan bluebird! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Det är rätta takterna, 1.5" perforerat låter nog så bra, nästa som 3" rostfritt. ![]() |
||||||
Licensutbildnings kursdatum
25 April Karlskoga 9 Maj Kinnekulle 27 Juni Mantorp 26 September Anderstorp Kostnad 600:- Anmälan till info@slc.se |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3993 besök totalt |