| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nivåindikering expansionskärl
|
848 besök totalt |
|
Går det att fixa nivåindikering på expansionskärl i aluminium utan att svetsa? Var hittar man (för ändamålet) passande kopplingar och slang? (foto lånat från GT40-bygge)
_________________ Calle Olsson |
||||||
|
Om det finns anslutningar för kopplingar?
På billiga grejer så verkar 90gradiga pushlock (såna som till tryckluft) och klara plaströr vara vanliga. Tex
Men det är ju bra om kopplingarna tål åtminstone 90 grader. Obilligt: https://www.new-line.com/fittings/pu |
||||||
|
Re:
Men som sagt, hur gör jag om jag inte har möjlighet att svetsa i aluminium? Och helst inte köper nytt expansionskärl? Måste alltså inte vara exakt som på exempelbilden, bara det blir en fungerande nivåindikering. _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Det behövs ju bara en slang från varsomhelst i kylsystemet som sen kan gå in i locket, om den är genomskinlig.
Men om det är "tryck ut och sug tillbaka"- varianten så funkar inte det. Genomskinligt kärl? |
||||||
|
Re:
Borde väl gå att borra, gänga och täta om det bara är kylvatten. I all fall om det är hyggligt tjockt och plant men det brukar ju alu vara. Bästa sättet är väl att hitta någon som svetsar dit något dock. Ett tredje alternativ är väl en flottör typ något som denna [url] https://www.speeding.nu/p/bromssyste _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||||
|
kolla på ebay/amazon efter rubbernuts som används till att tex fästa vindrutor på motorcyklar, verkar tyvärr inte finnas i så stora diametrar utan att väggen de fästs i behöver vara tjock
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
|
Borra, sen skulle det nog täta och funka med alu mutternit m10 och sedan sätta dit varfri nippel och teflon slang.
Är godset i nuvarande kärl 5mm eller mera så hade jag nog helt enkelt bara gängat och in med 90 graders 8mm pneumatik kopplingar samt teflonslang som tål värmen bra och man ser nivån igenom. Finns hos hiflex tex, kanske swedol mfl. Har själv sån 6mm slang till wg styrning mm. Det håller kanon. _________________ Henrik Dahl |
||||||
|
Om man vänder på det - måste du ha ett expansionskärl i alu?
Jag har en sportflaska
|
||||||
|
Re:
Har funderat på mutternit men tvivlat på tätheten. Men finns det alu mutternit så borde det funka.
||||||
|
Re:
Ja men har den nivåindikering som en sportflaska då?
|
||||||
|
Finns väl nivågivare för tex båttankar som kan monteras externt. Annars kan du väl grena en slang innan kärlet med t kors och ha ett transparent rör upp till toppen av kärlet
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Mutternitarna Jula säljer i sina kit är aluminium, men upp till M6 bara. Lite tätningsmassa på niten innan man klämmer så blir det nog tätt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Hmm, jag förstår nog inte riktigt. Var sätter du då det tryckklassade kylarlocket?
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
848 besök totalt |