| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S -86 - pcsr 8B #924
|
972 besök senaste veckan (10185 totalt) |
|
Re:
Tackar Eddie det gjorde susen Då var tävlingen på Mantorp avklarad. Det var hela 14 bilar på r-däck, 13 i klasserna 8 och 1 i klass 7 (som är för bilar som inte platsar i klass 8 pga för mycket effekt). Det var 4-5 nya deltagare varav 3 finska. Det var 2 år sedan jag körde här senast men banan/körningen satt kvar i muskelminnet. Bilen och däcken (A052) kändes mycket bättre här än på Anderstorp, det greppade grymt bra. Mitt enda problem är med bromsarna där känslan och moduleringen inte lirar så bra. Kvalade som 8:a. I första racet försökte jag hålla mig kvar med bilarna framför och glömde att hålla tätt bakåt så jag blev omkörd, sen var det en rolig jakt/fight i flera varv där jag drog längsta strået och kom om igen. Efter det var det hopplöst avstånd framåt, slutade på 3:e av 6 i klass 8b och 8 av 14 i hela fältet. I race 2 var jag för het vid inbromsningen efter rakan på första varvet och snurrade efter att jag kommit förbi 2 bilar, så de 2 och ytterligare 4 kunde istället passera mig. De första 2-3 gick snabbt att hämta in och den 4:e tog nog 7-8 varv, och då var det igen hopplöst långt fram till framförvarande även om jag kämpade på hela tiden och satte min bästa varvtid för dagen - 1:33,694, som bara var 0,13sek från mitt pb från 2023. Samma placering i detta race, 3av6 i 8b och 8av14 i fältet. Det kändes riktigt bra att bilen numera hängde med både rakt fram och i kurvorna, men svårigheter med broms-modulering/trailbraking sinkar mycket. Det är ju vid inbromsning jag borde ha nytta av att vara klart lättaste bilen i startfältet. Allt som allt; det är ju bara helt fantastiskt roligt att få tävla
Robban var där och fotade
Tekniskt
Det hamnade ingen olja alls i catch-behållaren, bara några få kondensdroppar vid första tömningarna sedan snustorrt. Att jag bytt olja från Mobil 5w-40 till Motul 15w-50 har heller inte minskat förbrukningen, jag fick fylla på 2,5 liter totalt under dagen med 62varv/199km bankörning. Kan det vara något annat än att motorn behöver nya kolvringar/oljering? Bromsarna är svåra att manövrera, den bromsar bra när man trampar men det är riktigt svårt att modulera pedaltrycket när farten minskar och då låser framhjulen upp ibland. Det känns inte som bakbromsarna gör nån direkt nytta utan mer eller mindre bara rullar med, men de låser i alla fall inte upp med reduceringsventilen några varv från botten. Jag googlade lite och nu tror jag att det har varit en riktigt dålig ide att köra med Hawk DTC60 fram som har mer eller mindre ett digitalt högt initialt bett, och att bak ha belägg med mer linjärt uppförande (både Hawk HT10 och Carbotech XP08). Det blir svårt med känslan när de olika beläggstyperna snarare motarbetar varandra karaktärsmässigt. Tyvärr så hade jag köpt frambeläggen långt före, och det var ett bakslag att de inte fanns samma/liknande till bak-oken. Nu är i allafall Carbotech XP10 beställda för fram-oken, när de beläggen kommer hem så åker de lätta 964-oken med sina XP08 på igen. Då borde jag ha en god justerbarhet på reduceringsventilen. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||
|
Kul att allt lirade hela helgen och att du fick mycket rejsing! Belägg kan verkligen ändra bromskänslan dramatiskt, hoppas du kan prova dig fram till något som känns som du vill ha det
Olja kan ju också ta sig igenom ventilstyrningarna, men det brukar ju märkas med en liten rökpuff när man släpper av på gasen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S -86 - pcsr 8B #924
|
972 besök senaste veckan (10185 totalt) |