Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
använda fel borrning på topplockspackning?
3872 besök totalt
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
vad händer om man använder sig av en packning avsedd för större borrning än vad man har? jag har 89mm tror packningen är 92 eller 93mm, min motor är en BMW 745 3.2 å jag skulle vilja använda en från en alpina biturbo.

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Mr Newton skrev:
vad händer om man använder sig av en packning avsedd för större borrning än vad man har? jag har 89mm tror packningen är 92 eller 93mm, min motor är en BMW 745 3.2 å jag skulle vilja använda en från en alpina biturbo.

Jag misstänker att du vill använda större packning därför att den är oringad eller nått. Den får inte vara för tjock annars blir det en sotfälla som kan glödtända. 1,5 mm runtom om den inte är tjockare än 1mm är nog max. Sen får inte ev oring komma så långt ut att den får dåligt stöd. Har själv åkt med för stor packning utan att märka något särskillt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
3mm ska dettydligen skilja 89mm cylinder lopp och 92mm packning, det är alltså på en turbo motor som kommer ladda ganska friskt, är det större risk för spikning, blåsa packningen eller nåt annat negativt?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Mr Newton skrev:
3mm ska dettydligen skilja 89mm cylinder lopp och 92mm packning, det är alltså på en turbo motor som kommer ladda ganska friskt, är det större risk för spikning, blåsa packningen eller nåt annat negativt?


Att packningen är lite för stor gör inte att man blåser den. Skarpa kanter är inte bra däremot vilket man få runt om. Samt en ficka för oförbrända rester. Samma skäl som gör att man vill hålla ringen högt på kolven (men att värmen kan tala för större avstånd). Vad är skälet till att packningen är för stor?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42329

Forumägare
Forumägare

Mr Newton skrev:
...min motor är en BMW 745 3.2


Bara kollar.... sitter alltså i en banåkabil eller räserbil då eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
jo precis, bilen är en M535 med 745 turbo motor, det finns inga bättre packningar till 3.2 litraren som jag har, men det finns till 3.5 litaren i samma motorfamilj, ser likadan ut men endast större borrning.

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61



Varför måste du ha en bättre packning?
Jag kör med 1,4 bars laddtryck 8,2:1 i komp med en original packning och o-ringat block i m 10:an
Eller har du planerat att sänka kompet med packningen?

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Lyssna inte för mkt på raktframåkarnas åsikter.
Walloth & nesch har alpinas förstärkta packning till 89mm borr för 299euro.
Annars så vet jag att packningen som sitter i e12 b7 klarar över 1,5 bar

_________________
Pelle Persson
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Pelle Persson skrev:
Lyssna inte för mkt på raktframåkarnas åsikter.
Walloth & nesch har alpinas förstärkta packning till 89mm borr för 299euro.
Annars så vet jag att packningen som sitter i e12 b7 klarar över 1,5 bar


ok, nur börjar d likna nåt, e12 b7 säger du, är det 89mm? var får man tag på en sån packning?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Alfa Danne skrev:
Varför måste du ha en bättre packning?
Jag kör med 1,4 bars laddtryck 8,2:1 i komp med en original packning och o-ringat block i m 10:an
Eller har du planerat att sänka kompet med packningen?


för vissa verkar d hålla för andra inte, jag vill inte stå med skjuten packning nere på knutstorp med lång näsa.

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5247



"Varför måste du ha en bättre packning? "

Kanske vill bygga motorn 'skottsäkert' så långt det går direkt, brukar inte bli dyrare.


"Annars så vet jag att packningen som sitter i e12 b7 klarar över 1,5 bar "

Laddtrycket är helt ointressant. Är säker på att de flesta vanliga packningar klarar säkert 10 bar, det är hur effektivt du utnyttjar gaserna in i motorn som avgör om det fungerar. Med lite fel kammar, feg tändkurva så är allt hellugnt.
Men några få spikningar så sticker en originalpackning om du ligger på gränsen.

_________________
Roland Johansson
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Laddtrycket är knappast ointressant!

Rolle, jag vet inte riktigt hur instatt du är i 745 maskinen eller bmw m30 maskiner.
Men packningen i std maskinen klarar inte hejdundrande laddtryck oavsätt hur väl inställd motorn är. Jag vet!!
Därför annvänder man alpinas packning.

_________________
Pelle Persson
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
det är väl egentligen inte packningen som det är fel på, det är ju alu topp som har en förmåga att röra sig lite

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5247



Pelle Persson skrev:
Laddtrycket är knappast ointressant!

Rolle, jag vet inte riktigt hur instatt du är i 745 maskinen eller bmw m30 maskiner.
Men packningen i std maskinen klarar inte hejdundrande laddtryck oavsätt hur väl inställd motorn är. Jag vet!!
Därför annvänder man alpinas packning.


Att snacka om att en motor håller för 0,9 eller 1,4 bar är helt ointressant. Med en helt annan turbo och elakare tändkurva kan en motor producera 30-40% mer/mindre effekt en en ganska lik setup.

Det som är intressantare är förbränningstrycket, som torde ligga nånstans åt hållet 100 bar. Och mycket mer om det skulle spika. Då förstår man snart att själva laddtrycket inte dödar topplockspackningen.

Sätt på en riktigt liten atjoprosit charade turboaggregat på nämnda bmw motor, du kommer säkert kunna få laddtryck på 2 bar utan att något går sönder men antagligen mindre effekturtag ur motorn än original.

Jag försöker inte säga att originalpackningen håller för vad som helst, men att säga att den håller för ett visst laddtryck är fel. Däremot kan du säkert med hyfsad nogrannhet komma fram till vilken medeleffekt packningen klarar innan den dör.

om det är den motorn jag tror har jag bearbetat en del sådana motorer med pyramidringar och lite småpill för att inte behöva oroa sinnet över topplockspackningens hållbarhet. En skärande pyramidring håller för mycket.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Pelle Persson skrev:
Laddtrycket är knappast ointressant!

Rolle, jag vet inte riktigt hur instatt du är i 745 maskinen eller bmw m30 maskiner.
Men packningen i std maskinen klarar inte hejdundrande laddtryck oavsätt hur väl inställd motorn är. Jag vet!!
Därför annvänder man alpinas packning.


Att snacka om att en motor håller för 0,9 eller 1,4 bar är helt ointressant. Med en helt annan turbo och elakare tändkurva kan en motor producera 30-40% mer/mindre effekt en en ganska lik setup.

Det som är intressantare är förbränningstrycket, som torde ligga nånstans åt hållet 100 bar. Och mycket mer om det skulle spika. Då förstår man snart att själva laddtrycket inte dödar topplockspackningen.

Sätt på en riktigt liten atjoprosit charade turboaggregat på nämnda bmw motor, du kommer säkert kunna få laddtryck på 2 bar utan att något går sönder men antagligen mindre effekturtag ur motorn än original.

Jag försöker inte säga att originalpackningen håller för vad som helst, men att säga att den håller för ett visst laddtryck är fel. Däremot kan du säkert med hyfsad nogrannhet komma fram till vilken medeleffekt packningen klarar innan den dör.

om det är den motorn jag tror har jag bearbetat en del sådana motorer med pyramidringar och lite småpill för att inte behöva oroa sinnet över topplockspackningens hållbarhet. En skärande pyramidring håller för mycket.


jo, man skulle skicka in blocket på o-ringning egentligen men tid å garage borde man ju ha tillgång till då =(

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Skruva banåkabil
använda fel borrning på topplockspackning?
3872 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande