Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4978 besök totalt |
Legalt - Illegalt bilåka
Såg att Supramannen kommit in på forumet.... och då tänkte jag på en gammal fundering , vad är det som driver vissa att hellre hålla på med illegal streetracing/Dragracing istället för "riktig" racing/dragracing eller legala banträffar ? För vad man sett på bilmaterial osv så är det ju minst lika duktiga bilbyggare som lägger ner lika mycket tid och pengar som dom som håller på med legala aktiviteter. och ofta minst lika bra förare.... t.ex en mina vänner som har en sådan bakgrund men numera är förare av svensk elit inom racing... Och som då bytt sida, men hur kan man få in dom som fortfarande hellre håller på utanför reglerna? (obs , detta är inget påhopp på Supramannen som jag egentligen inte har en aning om vad han håller på med varken förr eller numera.... men namnet associerar för mig till typ Getaway och Stockholm open men har inga belägg för det.... dvs kan ha helt fel så det är inte personligt utan mera allmänt) |
||||
Jag tror att det kan vara lite av bekvämlighetsskäl, det är ju mkt enklare att rejsa precis runt knuten än att åka kanske 10-20mil till en riktig bana. Sen så är det ju en viss imponansfaktor att vara "värst i stan" dom flesta är ju trots allt inte så övertygade som vi är här
![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
För min del handlar det främst om att jag inte vill följa nåt reglemente, jag vill bygga helt fritt.
När jag sen byggt X antal timmar och plöjt ner alldeles för mycket pengar vill jag kunna njuta av resultatet när som helst och var som helst. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
En del av charmen med race på gatan är att förutsättningarna är lika oavsett vad man kommer med. Man kan vinna över en ordentligt vass bil med en slöare bara för att man kan få ner effekten i marken.
De flesta seriösa tävlingsarrangörer ställer ganska hårda krav på deltagarna och det kan kännas jobbigt; helt plötsligt är en vinnarbil inte vassast längre. Jag har jobbat inom Stockholms Street Race organisation några år för att få möjligheter att tävla med ett enkelt regelverk under säkra former och vi har haft många tävlingar och nöjda deltagare genom åren. Förra året blev jag en del av styrelsen i Lazzat MK och har fortsatt jobba för att man ska få prova att köra både rakt fram och på krokig väg utan att det känns krångligt och besvärligt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hemligeter i natten...........och skumma uppgörelser är mycket lockande i ungdomen.
Det där mad att det åks ilegalt för att det är för krångligt med riktiga tävlingar är skitsnack. Det är samma fenomen som att vissa springer omkring i Kungsträdgården och sparkar på folk...........RESPEKT!!! Jag har ett förflutet inom StreetRacing.......var nog först att bli av med körkorter pga detta........ljuva sjutital. Jag har fortfarande (tror jag) några svårslagna rekord på landsvägen. Tex .... Karlstad - Lund - Karlstad........11 timmar med släpkärra. Karlstad - Stockholm..........2 tim 10 min Arvika - Karlstad.......34 min.........tror det blit 185 km/h i snitt. Men hittar man killar i nedre medelåldern (över 30 år) i dessa kretsat.......som dessutom lägger ner 100 tusentals kronor.............då är det något fel... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om nedanstående stämmer (och det låter rätt) så är det egentligen bara att vänta på om dom blir "tillräckligt gamla" så kommer dom över automatiskt eller slutar med andra ord
![]() |
||||
Ja..........men det är en obehaglig överaskning att komma som en av de snabbaste landvägsåkarna til en banrasingtävling.
Jag tog i så jag höll på att spy, på min första tidsträning..........och låg ändå 5 sekunder efter den långsammasre gubbjäveln......på 40 år ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är snart 25 år, tyckte förut att streetrace och vansinnesfärder på gata var svinkul men nu har man tänkt om lite, roligare att släppa loss på en bana och ev. riskera lite plåtskador och avåkning som bäst.
Istället för att av misstag köra över en barnvagn i hög fart. Jag tror de flesta som är mognare än mig resonerar så att de har hellre kul under ordnade former som ex. banträff och kan slappna av helt utan att farbror blå kommer och förstör. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Jag, har precis passerat 18, har aldrig gillat de nattliga race'n på 201 meter.
jag fick mitt på väg till och från nattracen. motorvägen hade man inte så mkt att sätta emot men sen kom man mot de kurvigare partierna. Adrenalinet pumpade, bilen driftar på alla fyra, hela varvet runt nästa växel, hård inbromsning snabb nedväxling gärnet. Bilen svajar till över krönet man hör varvtalet gå upp när däcken släpper.. Ja det var/är kicken och g-kraferna man är ute efter. Även om man själv hade "bra koll" (kan väl inte säga att man har bra koll när haft lappen i 6-7 månader) i förhållande till vissa andra förare så har man nu insett att det krävs så lite för att nått ska gå snett. Det som göra att fler inte kör på bana är att de inte vet hur man skall gå till väga. Komentarer man ofta hör: SLC-vad är det?? dessutom är det kostsamt att hålla på men banracing, eller åka på klubträffar. Tänk dig att du skall åka 25mil för att köra på bana. du har 500 spänn i soppa t o r + bensin under bankörning. ( det är mkt när man är ung) du skall äta under dagen det kostar att köra på själva banan du ska ha en licens osv osv kör du på gatan: bilen är varmkörd, du varmkör däcken på favorit vägen. det kommer någon liksinnad. ja där har vi det igen.. kicken.. Fredrik: du kanske ska locka fler unga förar till SLC, eller åtminstone göra så fler unga får upp ögonen för det. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Hej
Jag tror också att orsakerna till varför man kör illegalt varierar med den geografiska placeringen. Bor man exempelvis i Norrland är det inte så lätt att komma iväg och köra legalt en gång i månaden, för min del är närmsta svängbana runt 40 mil bort, och det är först i år som det bilvit "enkelt" att testa på strippen. Man ska vara lite försiktig med att dra alla illegala körningar över en kam också - det är skillnad på en tom flygraka i Norrland och ett packat industriområde i en storstad - för att inte tala om 402 meter rakt fram på rakan, jämfört med att stå på ordentligt (eller till och med "tävla") på en kurvig, allmän väg... Själv är jag fast i tron att om det fanns tillgång till en laglig stripp och helst "riktig" bana inom 10-15 mil från de flesta större städer, där man kunde köra snart sagt när man vill utan att krångla för mycket, så skulle merparten av den illegala racingen försvinna. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jo det gör jag gärna, fast jag vet inte riktigt hur just nu.... men lyssnar gärna på ideér..... är öppen för att prova ovanliga metoder om dom kan vara bra..... Fast vi har många redan, men fler skadar inte ![]() |
||||
Jag tycer det verkar som SLC blir jättestort i år...........hur mycket större kan det bli, innan det "spricker" ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
om han tänker Get away, Ysta till bla på 55 min, osv. Så undrar jag hur man tänker, om man tänker, när man sätter andra männsiskor i fara genom sin framfart.
Kollade på Get away in... film och jag blir förbannad alltså. > ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
de yngre åker euro i jappsbilar o de äldre åker V8a.... åldern på natten sträcker sig ifrån 18-90år det man får hoppas på är ju att folk tröttnar på att köra rakt fram o kommer på att det är roligare att svänga med bilen... _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Jag har aldrig tilltalats av "streetracing". Men bor man i Åre finns det inte så många att rejsa mot!
![]() Jag har mina egna "specialsträckor" istället! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Sådana här komentarer fattar jag inte...........skulle en del motorintressen vara mindre värda. Jag skulle aldrig kunna tänka mej att köra folkrace.......men jag ställer upp som funktionär, så att dom som tycker det är kul att köra kan göra det. Det är bara småaktigt att hålla på på detta sätt..........det främjar bara motorsportsmotståndarna. Synd att vi sålde dragrace-bilen förra året.........en åktur skulle omvända de flesta. Att man inte vill börja med dragracing sedan.....det är ju upp till var och en. Föresten......vad tror ni Tullinge skulle vara utan dragracing?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jomen, om man tar alla som först bara kört rakt fram o sen provat banåka och delar upp hela den högen med folk i två grupper, 1: De som upptäckte att banåka var _ännu_ roligare och 2: De som tyckte att rakt fram fortfarande var roligast även efter de provat båda varianterna.... Det är extremt många fler som tycker det var _ännu_ roligare o svänga och gasa. Så att säga med glimten i ögat att de ska tröttna o börja svänga osså tycker jag är klart rimligt o säga. Om de sen ändå tycker raktfram är roligast så är det ju inget problem, det är ju bara o fortsätta med det man gillar bäst! Eller blanda i en dos av varje anpassad precis som man vill ha den. _________________ ![]() |
||||
utan att vara elak eller klanka ner på någon så upplever jag det som följande..
att många som pysslar med rakt-fram-rejsing inte har provat at åka på bana.. men vi alla gillar olika saker, och jag hade hoppats att slippa snacket om att rakt-fram is the only way på detta forum. och ska aningen fram så krävs det mkt mer av nån som kan hantera en bil när det svänger än bara rakt fram.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4978 besök totalt |