| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Märkligt slitage Yoko AD08R
|
9 besök senaste veckan (256 totalt) |
|
Efter senaste trackday'en på Sviestad har jag ett märkligt slitage på mina Yokohama AD08R. Det ser ut som bitar har lossnat. Det är på bara på vänster sida, dvs där man har mest tryck när man bromsar sig in i rondellen efter bakre rakan. Jag bromsar väldigt hårt och sent där. Håller kvar till jag styr in. Kan det ha med saken att göra? Däcken är 205/50-16 på en 1040kg lätt bil.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
|
Ser ut som att det har tagit i något, väldigt fint snitt på ena skadan. Som när man skär med en rakbladskniv nästan.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
|
Tror däcket har tagit i skärmkant eller nått i hjulhusets utsida i nån kurva när det har fjädrat in.
Kan du se om det är slitet nånstans i hjulhuset om du tar av däcket? Ser inte ut som skador pga överhettning. Jag tror lösningen är att bli av med kanten, längre bumpstop eller höja bilen en centimeter. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
Intressant ide om att det kan ha tagit i hjulhuset. Jag måste kolla om jag kan hitta märken på undersida skärm. Helt klart att hjullet fjädrar in när man ligger på broms in i kurva. Märkte dock inte attt det tog i på Sviestad. Det gjorde det däremot på Arlanda TT. Undra om det uppkom redan då? (Fast de var det på höger sida det gnussade lite, detta är vänster.)
Har inte kollat däcken så noggrant sen i våras. Men det ser "färkst" ut. Märkerna är födelade runt däcket på ytterkanterna, så jag tror inte att jag kört över något. Som Anders skriver tror inte jag heller att det är pga värme då det var svalare asfalt den helgen. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
|
Jag tänker spontant att du har bromsat hårt samtidigt som du tangerar en curb? Jag brukar själv få liknande märken i slutet på några framdäcks livslängd, men bara när däcket är rejält slitet.
_________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
|
Re:
Nu har jag kollat ordentligt i hjulhiuset, och jag kan inte hitta något ställe det har tagit i.
Nu är i och för sig inte däcken helt, men ganska slitan. Men det kan ligga nåt i ditt resonemang David. Däremot finns inga curbs på den delen av Sviesta. Men jag är nöjd med de förslag som kommit in. Tack för synpunkterna. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
|
Med tanke på hur rent snittet är på denna skada känns det osannolikt att det är "normalt" slitage som ligger bakom. Ser ut att vara skuret med något vasst. Ett klassiskt ställe är bakre hörnet av fronten där den är monterad i framskärmen.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
|
Re:
Bra teori det också. Banan var ju lite kallare i mitten på Sept jämfört med tidigare i somras. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
9 besök senaste veckan (256 totalt) |