Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pris, laserskurna rör till rörram/chassi?
304 besök senaste veckan (421 totalt)
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare

Ni som köpt laserskurna rör till ett helt rambygge, i vilken härad har det landat prismässigt? Tänker mig pris per kilo som referens för att ungefärligt få ett hum

c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Re: Pris, laserskurna rör till rörram/chassi?

DaWa skrev:
Ni som köpt laserskurna rör till ett helt rambygge, i vilken härad har det landat prismässigt? Tänker mig pris per kilo som referens för att ungefärligt få ett hum

Ja, hur långt är en bit snöre? Om jag refererar till en mittmotorbil från 1970-80-talet så har rörramen ungefär 100 kilo rör plus ca 10-20 kilo plåtbitar. Om man använder vanliga ST37 rör och kapar rören själv och om rören kostar ca 60-70 kr/kilo beroende på dimension och godstjocklek, om man köper hela längder. Om rörramen väger 100 kg blir kostnaden 6-7 tusen. Med rör av högre kvalitet/hållfasthet vilket kräver yrkeskunskaper att svetsa dem, kan det bli hur dyrt som helst. Det finns inget enkelt svar.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nu gissar jag, det borde inte vara allt för dyrt. Om du ritar ramen själv med alla notchningar och möten så borde det definitivt löna sig.

En rörlaser är ju skitsnabb, frågan är vem i Sverige har en och det ska ju helst vara med kombinerad CNC bock också.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Kan tänka mig att det skiljer på runda/fyrkantiga med. Fyrkantiga är ju snitt i vinkel bara, enkelt. Runda notchningar inte lika simpelt

Regards, Johan Eriksson.
Citera 1
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Tack för input! Jag ritar ramen helt klar tänker jag, med alla rörbitar som dom ska va inklusive notchar. Vet då också ganska väl vad den kommer att väga. Har en blandning av runda och fyrkantiga men tänkte fråga på allt laserskuret oavsett. Tanken var att köpa alla raka rör så. Sen fråga typ finesse om huvudbåge, a-stolpar och ett fåtal ytterligare bockade rör. Dessa bockade rör hade jag tänkt notcha själv i så fall. Men finesse kanske förmedlar laserskärning också i och för sig, jag ju börja med att fråga allt av dem.

För typ tio år sen jobbade jag på en verkstad som körde bla laserskärning av plåt. Då fick man oftast en ganska träffsäker prisbild bara genom att räkna pris/kg för en hel sats plåt, oavsett hur mycket det var eller hur komplicerade geometrier det var att skära. Det räckte ofta för en budgetuppskattning.

Därför tänkte om någon nyligen beställt någon liknade rörskärning eller gör det regelbundet i jobbet, för en grov referensbild

Har nån månad kvar (i bästa fall ) innan jag kan skicka ut nån skarp förfrågan

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Cassius skrev:
Kan tänka mig att det skiljer på runda/fyrkantiga med. Fyrkantiga är ju snitt i vinkel bara, enkelt. Runda notchningar inte lika simpelt

Tror inte att det är det som kostar 😊 Förberedningen borde vara samma ish.

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

DaWa skrev:
Tack för input! Jag ritar ramen helt klar tänker jag, med alla rörbitar som dom ska va inklusive notchar. Vet då också ganska väl vad den kommer att väga. Har en blandning av runda och fyrkantiga men tänkte fråga på allt laserskuret oavsett. Tanken var att köpa alla raka rör så. Sen fråga typ finesse om huvudbåge, a-stolpar och ett fåtal ytterligare bockade rör. Dessa bockade rör hade jag tänkt notcha själv i så fall. Men finesse kanske förmedlar laserskärning också i och för sig, jag ju börja med att fråga allt av dem.

För typ tio år sen jobbade jag på en verkstad som körde bla laserskärning av plåt. Då fick man oftast en ganska träffsäker prisbild bara genom att räkna pris/kg för en hel sats plåt, oavsett hur mycket det var eller hur komplicerade geometrier det var att skära. Det räckte ofta för en budgetuppskattning.

Därför tänkte om någon nyligen beställt någon liknade rörskärning eller gör det regelbundet i jobbet, för en grov referensbild

Har nån månad kvar (i bästa fall ) innan jag kan skicka ut nån skarp förfrågan

Det är ju ish gratis att få plåt skuren, men vilka företag kör rörlaser i swe?

Du tänker docolrör antar jag?

Mvh Erik wedlund

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Kolla med Repay i Köping, dom har en rörlaser.
Har handlat en del av dom i jobbet och dom gör bra jobb.
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
erikjakan skrev:
Cassius skrev:

Precis, ska det ändå laserskäras gör det ingen större skillnad på priset. Men det blir ju billigare att köpa kapade rör med enkla snitt jämfört med skurna diton.

En annan fin sak med laser, utöver komplicerade snitt är ju att det går att gravera också. Har man ett anslutande rör eller plåtfästen eller liknande, mitt på ett rör så kan man rita in den konturen och få den graverad i lasern. Sen bara placera röret/plåten på konturen och svetsa på plats, så slipper man mäta in det.

Jag tänker vanligt konstruktionsstål för övrigt, 355 eller kanske 235 till och med.

DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:

Tack, dom ska jag kolla med! thumbs up

Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

Jag tror Metallteknik i Båstad har en rörlaser... thumbs up

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

DaWa skrev:
erikjakan skrev:
Cassius skrev:

Precis, ska det ändå laserskäras gör det ingen större skillnad på priset. Men det blir ju billigare att köpa kapade rör med enkla snitt jämfört med skurna diton.

En annan fin sak med laser, utöver komplicerade snitt är ju att det går att gravera också. Har man ett anslutande rör eller plåtfästen eller liknande, mitt på ett rör så kan man rita in den konturen och få den graverad i lasern. Sen bara placera röret/plåten på konturen och svetsa på plats, så slipper man mäta in det.

Jag tänker vanligt konstruktionsstål för övrigt, 355 eller kanske 235 till och med.

235 bygger man grindar och räcken av, minst 355 eller Docol 😁

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

Fixxe skrev:
Jag tror Metallteknik i Båstad har en rörlaser... thumbs up

Kanon, tack för tips!

DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
DaWa skrev:
erikjakan skrev:
Cassius skrev:

235 bygger man grindar och räcken av, minst 355 eller Docol 😁

Det kommer med största sannolikhet att bli 355. Men dimensionerande blir i mitt fall ändå böj- och vridstyvhet på hela konstruktionen. Och i det hänseendet är det ingen skillnad mellan 235 och docol:)

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nej men känns lite bonnigt bara 😁

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Haha, ja det kan tyckas

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Var kan man få tag i 355 i 28-30mm dimension? Nån som har tips?

Här sen Jul 2011

Re:

DaWa skrev:
Mats Karlsson skrev:

Tack, dom ska jag kolla med! thumbs up

Jag är på Repay i jobbet med jämna mellanrum och det är bra folk, men dom säljer enbart till företag vad jag vet. Dom har flera rörlaser men ingen möjlighet till att bocka än, vad jag vet.

Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

När jag har fått plåt laserskuret hos diverse ställen är det en ställkostnad och pris per styck. Nu blir resterande plåtar troligen skurna och bockade med kantpress "någonstans" i Karlskoga. Till rör har jag kallbandsåg och en rörnotch som jag köpte hos tillverkaren i Portland, Oregon.

Skruva banåkabil
304 besök senaste veckan (421 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande