Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Cup 2004
<<   1, 2, 3, 4, 5
147 besök idag (16116 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Lycka till thumbs up thumbs up Ska inte glömma följa er denna gången

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

JohnC skrev:
Bytte till Turbo drivaxlar inför säsongen och i min naiva värld så har jag missat att momentdra efter varje pass....80 nm.

Effekten blev att Race 2 på Red Bull tog slut cirka 20 sekunder innan målgång med drivaxel hade : : : hoppat ur.

Historisk sätt har de varit monterade med loctite och jag har aldrig behövt efterdra.

Nu med nya så skall man vänta med att använda Loctite till de är helt "ihopdragna/komprimerade". Sedan skall man använda Loctite 242 eller 243.

Under tiden så provar jag med Nordlock brickor för att se om det gör någon skillnad. Ingen erfarenhet av Nordlock tidigare så blir intressant.

Spa nästa helg så vore inte fel om det fungerar!

Blir kladdigt när drivaxlar inte sitter ordentligt....

Ska det verkligen va dubbla långa brickor så på porsche? skruven blir ju lite kortare i gängan, vw specar 70nm på samma knutar och har aldrig själv upplevt problem.

Man blir avundsjuk att få köra riktiga race på stora banor i europa. thumbs up

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
JohnC skrev:
Bytte till Turbo drivaxlar inför säsongen och i min naiva värld så har jag missat att momentdra efter varje pass....80 nm.

Effekten blev att Race 2 på Red Bull tog slut cirka 20 sekunder innan målgång med drivaxel hade : : : hoppat ur.

Historisk sätt har de varit monterade med loctite och jag har aldrig behövt efterdra.

Nu med nya så skall man vänta med att använda Loctite till de är helt "ihopdragna/komprimerade". Sedan skall man använda Loctite 242 eller 243.

Under tiden så provar jag med Nordlock brickor för att se om det gör någon skillnad. Ingen erfarenhet av Nordlock tidigare så blir intressant.

Spa nästa helg så vore inte fel om det fungerar!

Blir kladdigt när drivaxlar inte sitter ordentligt....

Ska det verkligen va dubbla långa brickor så på porsche? skruven blir ju lite kortare i gängan, vw specar 70nm på samma knutar och har aldrig själv upplevt problem.

Man blir avundsjuk att få köra riktiga race på stora banor i europa. thumbs up

Var tvungen att dubbelkolla men det skall se ut precis sådär. Jag har dock adderat 1 st Nordlock bricka så tappar nog 3 mm till. Har med mig många reservbultar till Spa och kan testa annan konfiguration om nödvändigt. Första gången med 996:an på Spa så blir lite annorlunda jämfört med 944:an som jag kört där förut.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera 1
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Är det sex timmars loppet på Spa 26-27 september du skall köra?

Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nej kör med YTCC organisationen så 3x25 min race plus kval och ett extra träningspass på torsdagen för att hitta bromspunkter och vilka växlar som blir bra. Mest nervös öve bakmotor och Eue Rogue med efterföljande lite knixiga passage. Kommer offra lite toppfart genom att ställa på lite vinge så rumpan är stilla.

Fick fixa tre stenskott från Red Bull. Extra kul när jag precis hade bytt vindruta.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Tycker inte baken är ett problem i Eau Rouge, se till att ha gas bara så sätter det sig fint!

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

JohnC skrev:
Nej kör med YTCC organisationen så 3x25 min race plus kval och ett extra träningspass på torsdagen för att hitta bromspunkter och vilka växlar som blir bra. Mest nervös öve bakmotor och Eue Rogue med efterföljande lite knixiga passage. Kommer offra lite toppfart genom att ställa på lite vinge så rumpan är stilla.

Fick fixa tre stenskott från Red Bull. Extra kul när jag precis hade bytt vindruta.

Kan glädja dig med att jag kom 4 mil från bilhallen efter jag hämtade min Cayman innan framförvarande bil sköt en sten i rutan och spräckte den ordentligt, så du är inte ensam

Ps, Avundsjuk (men inte missunsam) på att få köra Cup bil i europa thumbs up

Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
img]https://rejsa.nu/im/user/2605/2026-09-23-22-06-09_img_9142.jpeg[/img]

Lägret inför helgen uppsatt. 70 startande i mitt race och det första på fredagen blir kvälls/mörker race. Länge sedan jag körde Spa och första gången i mörker. Kan bli spännande!

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera 1
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011

Re:

JohnC skrev:

Lägret inför helgen uppsatt. 70 startande i mitt race och det första på fredagen blir kvälls/mörker race. Länge sedan jag körde Spa och första gången i mörker. Kan bli spännande!

Fixade en trasig bild. Lycka till med körningen

BMW e30 v8
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Spa francorchamps - Spa 6h - YTCC

Krutröken har lagt sig och jag har landat igen i vardagen.

Årets sista tävling var på en bana som jag tidigare inte kört med 996 Cup bilen men däremot ett antal gånger med min gamla 944:a som var trotjänare under 5-6 säsonger. Spa francorchamps är en av de roligast banorna man kan köra med en racingbil och relativt säker förutom Eue Rougue och strax efter som alltid är lika spännande..... Innan Eue Rogue har man en bit över 200 km/h innan kompressionen och sedan går det rakt uppåt och man/jag har ingen anining vart man är någonstans. En väldigt speciell känsla vill jag lova.

Tävlandet gick väldigt bra och jag vann min 90-klass alla 3 race men får också tillstå att konkurrensen i klassen var sämre än tidigare helger. Slutade 4 totalt efter 3 dagars racing och det är jag klart mer nöjd med då det är rätt tuff konkurrens i toppen.

Nordlock brickorna gjorde underverk för drivaxlarna och ingen av dem rörde sig 1 mm under helgen då jag hade markerat exakt position på varje bult. Skönt att det funkade och ett orosmoment mindre (även om jag kommer hålla koll på dem även framöver).

Har också konstaterat att Michelin är väsentligt snabbare än Yokohamas motsvarighet. Blir inte riktigt vän med Yokohama slicks och svansmotor. Michelin däremot är vansinnigt mycket snabbare när man når sweetspot. Lyckades traggla mig ned strax under 2.40 under helgen och hade nog med lite mer fritt kunnat komma ned mot hög 2.38 men hade en relativt snabb bil framöver mig som bromsade mig i kritiska partier där han var långsam men åkte snåla spår.

Snabb förare kör cirka 3-4 sekunder snabbare men då är det också förare som har med sig 2-3 uppsättningar nya däck till varje tävling och definitivt inte skruvar bil själv i depån mellan varje race

Summa summarum så skall föraren till nästa år träna upp sig lite på Svenska banor och få till "tå häl" och få bilen att rotera bättre så jag inte understyr så förbaskat vilket lätt äter upp framdäcken. Lite för ofta där jag plogar och gasar hårt samtidigt. Ett inte så vinnande koncept om man vill åka fort och få däcken att hålla 3x30 minuter plus 20 minuters kval.

I övrigt en fantastisk helg men tuff racing där race 1 började i solnedgång och avslutades i helt mörkt (ny erfarenhet för mig att tävla i mörker). Är lite klurigt att sätta bromspunkt i 240 km/h och bäckmörkt.

Min kompis Niklas Mårtensson hade också stora framgångar i klass 80 och vann sitt race sista dagen och vi konstaterade båda två att det är svårt att toppa en sådan helg! Vet inte hur många 1000 åskådare som var där under helgen och då framförallt lördagen men var trångt att komma fram till sin egen bil i lineup.

https://www.youtube.com/watch?v=c1Meb516acI&t=776s

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera 9
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Klicka för större bilder!

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera 5
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Härligt, läste om Niklas framgångar tidigare. Sån otrolig dröm att få ta med sitt eget skit och köra där! Härliga bilder!

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Din bil skulle passa klockrent i YTCC Björn! 👌

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Tack för racerapport och foto

Väldigt inspirerande, det vore en dröm att köra Mussen där.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 51
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Spa är en fantastisk anläggning, bara att köra in på området är mäktigt. Innerområdet/depån är lika stort som Knutstorp :-)

Men det är faktiskt inte så ouppnåeligt att köra där. Ett väldigt enkelt och prisvärt sätt är att anmäla sig till deras egna trackdays som banan anordnar. Då köper man block med 25 min pass. Är en hel del bilar men banan är så stor så det funkar alldeles utmärkt. Kört på detta alternativ vid ett par tillfällen jag har varit där. Sen finns det ju andra trackdays varenda vecka man lätt kan anmäla sig till men de blir generellt sett dyrare.

https://www.spa-francorchamps.be/en/public-driving-experience

Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Cup 2004
<<   1, 2, 3, 4, 5
147 besök idag (16116 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande