Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 133 besök senaste veckan (27218 totalt) |
Nu vet jag visserligen inte vad du hade för gods på de rören men anledningen, har jag fått förklarat för mig, till att de mindre rören är så dyra är att det är ytterst få applikationer (förutom grenrör) som kräver så grov godstjocklek i så små diametrar.. Går man upp lite till tex mer normala "kylanläggnings dimensioner" och dylikt sjunker priserna... |
||||||
Jag Kör oxå med 2mm gods, Upp till 54mm blev det i alla fall bara dyrare. Mitt tips är att höra med ahlsell eller någon firma som sysslar med rostfria rör på heltid. Är garanterat billigare än alutech. bar ett tips.
![]() Dubbelturbo rockar i alla fall! När är det planerat att den rullar för egen maskin? _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
Just på dessa dimensioner i denna legering var Ahlsell inte så mycket billigare..
Sedan fick jag ett bra pris av Alutech plus att de höjt sitt ordinarie pris nyligen.. Så jag e nöjd med mitt pris, även om de springer iväg när man ska ha mycket rör.. Jag har vissa förhoppningar att den ska kunna provköras nästa sommar, men då krävs det att jag snäpper upp lite vad det gäller garageaktivitet framöver. Har mycket delar, det är mest jobb som krävs just nu. Dock kommer den inte rulla på vägen då, då all "vanlig" elektronik, som belysning och sånt kommer skjutas på framtiden tills allt annat lirar... |
||||||
Då har det hänt lite grejer igen..
![]() Laddluftkylet får väl betraktas som klart. Det saknas en baksida på det men då jag har lite funderingar på att bygga egna separata spjällhus och ha laddluftkylet som "plenum" låter jag baksidan bero sålänge. Vidare har kolvarna äntligen blivit bearbetade till ett vettigt komp. Jag har åstadkommit 8,5cc förändring per kolv, som i kombination med en packning av orginaltjocklek ger mig 8,9:1 i kompressionsförhålladen i teroin... Ska dock även denna gång mäta upp och kontrollera så det stämmer. Det rör sig så sakterliga mot att bli en motor igen. ![]() Laddlufkyl ![]() Före - Efter EDIT: Eller snarare Efter - Före ![]() ![]() ![]() |
||||||
Jepp det stämmer, med viss modifikation... Jag har fräst
![]() Det hade juh varit ganska svårt att åstadkomma en kolv som blir högre efter bearbetning eller hur ![]() jag vet att det inte är helt optimalt att ta bort squishen men då jag inte har någon möjlighet att få ersättning för felleveransen hade jag inget alternativ annat än att modifiera dem. Det finns dessutom de som rekommenderar att man frångår squishen vid hårda laddtryck för att undvika temperära extrempunkter som kan antända en spikning... P.g.a. att godstjocleken i toppen på kolven var "optimerad" fanns det inte mycket att ta på där, så jag har bara bearbetat 0,5mm i botten på domen. Den stora vinsten har jag gjort på att bredda domen, samt göra squishkanten helt plan. Lägsta punkten på kanten var förut 7mm och högsta 10. Nu är den 7 rakt över. Att ventiljacken är borta spelar i sig ingen roll. Hela kompressionshöjden är, som du konstaterat, lägre så det finns ingen risk att det slår i iallafall... Detta var enda alternativet vid sidan av att köpa nya kolvar, och det är värt ett försök anser jag! |
||||||
Det blir säkert jätte bra, bara ladda på
![]() Mycket imponerad av ditt bygge ![]() Kan jag trösta med att mina JE kolvar blev fel 3gånger ![]() så är dom fortfarande fel men jag vågade inte skicka tillbaks dom igen. Det är säkert en prao-elev som får göra alla kolvar till sverige ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||||
Har inte skrivit så mycket på ett tag nu och de har väl igentligne inte hänt så jätte mycket heller.
Mycket händer istället i skolan nu såhär sista terminen. Där är jag dessutom är inblandad i Formula student och även det tar mycket tid. Men det är roligt och lärorikt så man ska inte klaga ![]() Motorn är väl i princip klar förutom lite småsaker. Bilen har tagit ett steg tillbax på den potentiella tidsplanen, men jag anser att det är till förmån för ett bättre slutresultat. Till att börja med har jag skurit bort det andra golvet och en hel del av tröskeln för att byta ut dålig plåt istället för att lappa. Sen har framvagnen blivit "erased" för att citera den gode Guvernören ![]() orginal McPerson kommer erstättas av dubbla A'n och allt karosseri framför torpeden blir glasfiber, förmodligen i ett stycke. Såhär är framvagnsdesignen tänkt: Det enda som jag själv känner är oklart änsålänge är de gula strecken, som jag är rädd skulle göra fronten lite väl styv. Utan den får jag en bättre deformationszon, utan att försämra styvheten i hjulhupphängningen för mycket. Anledningen till avsaknad av kryssning "rakt igenom" det forna motorrummet är att bränsletanken kommer ligga placerad mot torpeden och de tunna röda strecken kommer precis att klara gå över den. De röda större prickarna möts på insidan av en förstärkning i form av en "rörmittkonsol" för att ta upp de krafter som fortplantas genom de tunna röda. Här är en förklarande bild över det, där de svarta är definitiva och de gröna bara en fundering som förmodligen inte kommer bli verklighet. Exakt vart någonstans stötdämparinfästningen kommer hamna är änsålänge inte klart. Tanken är dock att de ska hamna mitt i krysset i de röda tunna linjerna, med en förstärkning mot de röda prickarna i torpeden. Sedan kommer krysset eventuellt flyttas innåt för att åstadkomma en lämplig vinkel på stötdämparen genom övre bärarmen. ![]() Som alltid är det såklart uppskattat med kommentarer och tips på ytterligare förbättring. ![]() |
||||||
Du har inte funderat på att sätta ett kryss längst fram som kylaren kan sitta bakom (normalt). Borde styva upp rejält om det går att få till. Dessutom hjälper det väl deformationszonerna om det finns ett fördelande kryss i fronten (så att inte all kraft tas upp av bara ett krökande rör).
Öppenheten längst fram är väl en sak som används som argument mot röramsframvagnar alá Dragracing? |
||||||
Det ligger nog en del i det du säger. ![]() Diverse stag kommer ovillkorligen tillkomma längst fram, dels för att fästa kylarna (en för motorn, en för laddluftkylet), och dels för att fästa frontkarossen i. Men ett noga övervägande över layouten på dem är helt klart på sin plats. |
||||||
Blir det inte tryckförluster med laddluftkylaren i fronten på en bil med mittmotor?? Vore det inte lämpligare att ha den placerad framför ena bakhjulet med ett luftintag på sidan?? Bara lite funderingar från min sida som kanske inte spelar så stor roll... ![]() Lycka till med färdigställandet!!! ![]() ![]() _________________ /David Söderblom |
||||||
Håller med dig till fullo och därav den vattenkylda laddluftkylaren som finns att skåda högre upp på denna sida ![]() Kylet ifram är en vanlig radiator till kylvattnet för laddluftkylaren. |
||||||
En liten fundering angående framspindlar.
Du använder vad jag förståt orginal frammspindlar från framkrafsad bil, hur fungerar det med hjullager när man inte har drivaxeln som sammanhållande, eller kommer du ersätta drivaxeln med något annat som håller ihop? |
||||||
De bromsar jag har är gjorda för att passa på den modellen av hjulspindel som sitter på golfG60 med flera. Dock går det såklart att montera dem på alla bilar m.h.a. egentillverkade adaptrar. om det går lätt eller inte på en GSi vet jag tyvärr inte.
Precis så.. I nuläget har jag en lös yttre knut som klämmer ihop lagret. Denna är dock jättetung p.g.a. allt onödigt mycket gods så jag planerar svarva av den så mycket som går innan slutmontering. Det går såklart att göra en egen "bult" som håller ihop det, men isf ska man nog bibehålla den låga gängstigningen. Har hört att Joki's VWM-golf hade problem med att det vibrerade loss med "normal" stigning. |
||||||
Fränt bygge!
![]() Du råkar inte ha en ritning eller nåt på din bromsvåg? Alltså själva justerskruven med leder. Är det ok om jag "plagierar" lite grann isåfall? Finns ju att köpa, visst, men det är lite väl saftiga priser för en gängstång och ett par ledlager... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Här har du det enda jag kände att man kunde behöva ritningar på, om man vill plagiera mitt
![]() http://212.214.179.144/~berglund/bil Det som inte är med här är själva axeln. Där svarvade jag fram en axel på 10,05mm för att åstakomma presspassning i innerbanan på ett ledlager med 10mm innerdiameter. Sedan gängade jag "efter behag" från varje håll med M10gänga. Finare stigning kan vara att föredra. Jag bedömde dock att glappet, som man ovillkorligen får i ett sådant här system, skulle ta bort effekten av finjustering via fingängat, och körde därför standardstigning. Hoppas det kan vara till hjälp! EDIT: La upp dem i Autocadformat, vilket många brukar föredra. Skulle du dock vilja ha dem i .jpg så säg till så fixar jag det istället.. |
||||||
|
||||||
Ett längre stillestånd äger rum just nu, p.g.a. skolan och Formula student projektet..
Lite arbete pågår i bakgrunden men inget nämnvärt... Kommer nog fortsätta såhär tills början på Juni då arbetet kommer sättas igång igen... |
||||||
En del tveksamheter kring mina beräkningar i denna sena timme gjorde att jag valde att ta bort detta och presenterar det, eller en modifierad version, vid ett senare tillfälle...
|
||||||
Lånar din tråd här en stund då man tydligen inte får fråga om bruksbilar i forumet. Har en scirocco från 75 och vet inte vars annars jag ska fråga. Har inget parkeringsljus på min bil. Var är det man ska slå på det egentligen?
_________________ Marcus Lindström |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 133 besök senaste veckan (27218 totalt) |