Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco RSi -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
133 besök senaste veckan (27218 totalt)
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
gzon skrev:
Inga gratispriser det där. Jag gav 100:-/st för mina syrafasta böjar 54mm utvändigt.

Nu vet jag visserligen inte vad du hade för gods på de rören men anledningen, har jag fått förklarat för mig, till att de mindre rören är så dyra är att det är ytterst få applikationer (förutom grenrör) som kräver så grov godstjocklek i så små diametrar..
Går man upp lite till tex mer normala "kylanläggnings dimensioner" och dylikt sjunker priserna...

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Jag Kör oxå med 2mm gods, Upp till 54mm blev det i alla fall bara dyrare. Mitt tips är att höra med ahlsell eller någon firma som sysslar med rostfria rör på heltid. Är garanterat billigare än alutech. bar ett tips.

Dubbelturbo rockar i alla fall! När är det planerat att den rullar för egen maskin?

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Just på dessa dimensioner i denna legering var Ahlsell inte så mycket billigare..
Sedan fick jag ett bra pris av Alutech plus att de höjt sitt ordinarie pris nyligen..
Så jag e nöjd med mitt pris, även om de springer iväg när man ska ha mycket rör..

Jag har vissa förhoppningar att den ska kunna provköras nästa sommar, men då krävs det att jag snäpper upp lite vad det gäller garageaktivitet framöver. Har mycket delar, det är mest jobb som krävs just nu.
Dock kommer den inte rulla på vägen då, då all "vanlig" elektronik, som belysning och sånt kommer skjutas på framtiden tills allt annat lirar...

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Då har det hänt lite grejer igen..

Laddluftkylet får väl betraktas som klart. Det saknas en baksida på det men då jag har lite funderingar på att bygga egna separata spjällhus och ha laddluftkylet som "plenum" låter jag baksidan bero sålänge.

Vidare har kolvarna äntligen blivit bearbetade till ett vettigt komp.
Jag har åstadkommit 8,5cc förändring per kolv, som i kombination med en packning av orginaltjocklek ger mig 8,9:1 i kompressionsförhålladen i teroin...
Ska dock även denna gång mäta upp och kontrollera så det stämmer.

Det rör sig så sakterliga mot att bli en motor igen.

Laddlufkyl

Före - Efter
EDIT: Eller snarare Efter - Före

[/img]

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Har du svarvat ner squish-ytan på kolven? Ser nästan ut som om "Efter"-kolven är lite lägre... Och sedan är ju urgröpningarna för ventilerna också borta.

MGB GT 1967
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jepp det stämmer, med viss modifikation... Jag har fräst
Det hade juh varit ganska svårt att åstadkomma en kolv som blir högre efter bearbetning eller hur

jag vet att det inte är helt optimalt att ta bort squishen men då jag inte har någon möjlighet att få ersättning för felleveransen hade jag inget alternativ annat än att modifiera dem. Det finns dessutom de som rekommenderar att man frångår squishen vid hårda laddtryck för att undvika temperära extrempunkter som kan antända en spikning...

P.g.a. att godstjocleken i toppen på kolven var "optimerad" fanns det inte mycket att ta på där, så jag har bara bearbetat 0,5mm i botten på domen. Den stora vinsten har jag gjort på att bredda domen, samt göra squishkanten helt plan. Lägsta punkten på kanten var förut 7mm och högsta 10. Nu är den 7 rakt över.
Att ventiljacken är borta spelar i sig ingen roll. Hela kompressionshöjden är, som du konstaterat, lägre så det finns ingen risk att det slår i iallafall...

Detta var enda alternativet vid sidan av att köpa nya kolvar, och det är värt ett försök anser jag!

JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Det blir säkert jätte bra, bara ladda på M

Mycket imponerad av ditt bygge thumbs up

Kan jag trösta med att mina JE kolvar blev fel 3gånger iofs
så är dom fortfarande fel men jag vågade inte skicka tillbaks dom igen.

Det är säkert en prao-elev som får göra alla kolvar till sverige

Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Har inte skrivit så mycket på ett tag nu och de har väl igentligne inte hänt så jätte mycket heller.
Mycket händer istället i skolan nu såhär sista terminen. Där är jag dessutom är inblandad i Formula student och även det tar mycket tid. Men det är roligt och lärorikt så man ska inte klaga

Motorn är väl i princip klar förutom lite småsaker.

Bilen har tagit ett steg tillbax på den potentiella tidsplanen, men jag anser att det är till förmån för ett bättre slutresultat. Till att börja med har jag skurit bort det andra golvet och en hel del av tröskeln för att byta ut dålig plåt istället för att lappa.
Sen har framvagnen blivit "erased" för att citera den gode Guvernören
orginal McPerson kommer erstättas av dubbla A'n och allt karosseri framför torpeden blir glasfiber, förmodligen i ett stycke.

Såhär är framvagnsdesignen tänkt:
Det enda som jag själv känner är oklart änsålänge är de gula strecken, som jag är rädd skulle göra fronten lite väl styv. Utan den får jag en bättre deformationszon, utan att försämra styvheten i hjulhupphängningen för mycket.
Anledningen till avsaknad av kryssning "rakt igenom" det forna motorrummet är att bränsletanken kommer ligga placerad mot torpeden och de tunna röda strecken kommer precis att klara gå över den.
De röda större prickarna möts på insidan av en förstärkning i form av en "rörmittkonsol" för att ta upp de krafter som fortplantas genom de tunna röda. Här är en förklarande bild över det, där de svarta är definitiva och de gröna bara en fundering som förmodligen inte kommer bli verklighet.
Exakt vart någonstans stötdämparinfästningen kommer hamna är änsålänge inte klart. Tanken är dock att de ska hamna mitt i krysset i de röda tunna linjerna, med en förstärkning mot de röda prickarna i torpeden. Sedan kommer krysset eventuellt flyttas innåt för att åstadkomma en lämplig vinkel på stötdämparen genom övre bärarmen.

Som alltid är det såklart uppskattat med kommentarer och tips på ytterligare förbättring.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Du har inte funderat på att sätta ett kryss längst fram som kylaren kan sitta bakom (normalt). Borde styva upp rejält om det går att få till. Dessutom hjälper det väl deformationszonerna om det finns ett fördelande kryss i fronten (så att inte all kraft tas upp av bara ett krökande rör).
Öppenheten längst fram är väl en sak som används som argument mot röramsframvagnar alá Dragracing?

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Du har inte funderat på att sätta ett kryss längst fram som kylaren kan sitta bakom (normalt). Borde styva upp rejält om det går att få till. Dessutom hjälper det väl deformationszonerna om det finns ett fördelande kryss i fronten (så att inte all kraft tas upp av bara ett krökande rör).
Öppenheten längst fram är väl en sak som används som argument mot röramsframvagnar alá Dragracing?

Det ligger nog en del i det du säger. thumbs up
Diverse stag kommer ovillkorligen tillkomma längst fram, dels för att fästa kylarna (en för motorn, en för laddluftkylet), och dels för att fästa frontkarossen i. Men ett noga övervägande över layouten på dem är helt klart på sin plats.

David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

David Berglund skrev:
NiklasFalk skrev:

Diverse stag kommer ovillkorligen tillkomma längst fram, dels för att fästa kylarna (en för motorn, en för laddluftkylet), och dels för att fästa frontkarossen i. Men ett noga övervägande över layouten på dem är helt klart på sin plats.

Blir det inte tryckförluster med laddluftkylaren i fronten på en bil med mittmotor?? Vore det inte lämpligare att ha den placerad framför ena bakhjulet med ett luftintag på sidan?? Bara lite funderingar från min sida som kanske inte spelar så stor roll...

Lycka till med färdigställandet!!! thumbs up

Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
David Söderblom skrev:
David Berglund skrev:
NiklasFalk skrev:

Blir det inte tryckförluster med laddluftkylaren i fronten på en bil med mittmotor?? Vore det inte lämpligare att ha den placerad framför ena bakhjulet med ett luftintag på sidan?? Bara lite funderingar från min sida som kanske inte spelar så stor roll...

Lycka till med färdigställandet!!! thumbs up

Håller med dig till fullo och därav den vattenkylda laddluftkylaren som finns att skåda högre upp på denna sida
Kylet ifram är en vanlig radiator till kylvattnet för laddluftkylaren.

CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004

Skitcoolt bygge! Lycka till med allt!

Men jag har en liten fråga, skulle frambromsarna du har passa på en Kadett GSI? Vore ju helt klart ett bra alternativ till grymma bromsar!

Christopher Djuric
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

En liten fundering angående framspindlar.

Du använder vad jag förståt orginal frammspindlar från framkrafsad bil, hur fungerar det med hjullager när man inte har drivaxeln som sammanhållande, eller kommer du ersätta drivaxeln med något annat som håller ihop?

--VVTS--
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
CeDEe skrev:
Skitcoolt bygge! Lycka till med allt!

Men jag har en liten fråga, skulle frambromsarna du har passa på en Kadett GSI? Vore ju helt klart ett bra alternativ till grymma bromsar!

De bromsar jag har är gjorda för att passa på den modellen av hjulspindel som sitter på golfG60 med flera.
Dock går det såklart att montera dem på alla bilar m.h.a. egentillverkade adaptrar.
om det går lätt eller inte på en GSi vet jag tyvärr inte.

Magnus L skrev:
En liten fundering angående framspindlar.

Du använder vad jag förståt orginal frammspindlar från framkrafsad bil, hur fungerar det med hjullager när man inte har drivaxeln som sammanhållande, eller kommer du ersätta drivaxeln med något annat som håller ihop?

Precis så..
I nuläget har jag en lös yttre knut som klämmer ihop lagret. Denna är dock jättetung p.g.a. allt onödigt mycket gods så jag planerar svarva av den så mycket som går innan slutmontering.
Det går såklart att göra en egen "bult" som håller ihop det, men isf ska man nog bibehålla den låga gängstigningen. Har hört att Joki's VWM-golf hade problem med att det vibrerade loss med "normal" stigning.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Fränt bygge! thumbs up

Du råkar inte ha en ritning eller nåt på din bromsvåg? Alltså själva justerskruven med leder. Är det ok om jag "plagierar" lite grann isåfall?
Finns ju att köpa, visst, men det är lite väl saftiga priser för en gängstång och ett par ledlager...

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Här har du det enda jag kände att man kunde behöva ritningar på, om man vill plagiera mitt (vilket är helt OK)
http://212.214.179.144/~berglund/bilder/pedal/vag.zip

Det som inte är med här är själva axeln. Där svarvade jag fram en axel på 10,05mm för att åstakomma presspassning i innerbanan på ett ledlager med 10mm innerdiameter.
Sedan gängade jag "efter behag" från varje håll med M10gänga.
Finare stigning kan vara att föredra. Jag bedömde dock att glappet, som man ovillkorligen får i ett sådant här system, skulle ta bort effekten av finjustering via fingängat, och körde därför standardstigning.

Hoppas det kan vara till hjälp!

EDIT: La upp dem i Autocadformat, vilket många brukar föredra.
Skulle du dock vilja ha dem i .jpg så säg till så fixar jag det istället..

Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

hur går d med kärran?

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ett längre stillestånd äger rum just nu, p.g.a. skolan och Formula student projektet..
Lite arbete pågår i bakgrunden men inget nämnvärt...

Kommer nog fortsätta såhär tills början på Juni då arbetet kommer sättas igång igen...

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
En del tveksamheter kring mina beräkningar i denna sena timme gjorde att jag valde att ta bort detta och presenterar det, eller en modifierad version, vid ett senare tillfälle...

Lindström
Skellefteå
Här sen Nov 2005

Lånar din tråd här en stund då man tydligen inte får fråga om bruksbilar i forumet. Har en scirocco från 75 och vet inte vars annars jag ska fråga. Har inget parkeringsljus på min bil. Var är det man ska slå på det egentligen?

VW Scirocco RSi -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
133 besök senaste veckan (27218 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande