Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tankskum - inhandla var till rätt pris?
1, 2   >>
8807 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Tankskum - inhandla var till rätt pris?

Det billigaste jag har hittat hittils är 25 kr/l, hos Jan&Lisa.

Eftersom jag vet vad det kostar att producera skumplast av god kvalitet så vet jag vilket löjligt överpris det är (liksom på de flesta andra racinggrejor). Så frågan är var man handlar det till rimlig peng?

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

25:-/l är 10:-/l billigare än vad jag lyckats hitta... Tackar

Vi kanske kan ordna mängdrabatt? Jag vet åtminstone en till på forumet som är intresserad förutom mig själv. Blir vi några stycken och kan sambeställa så ska vi nog också kunna ordna ett bra (bättre) pris.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Persåker har för 20:-/litern (i 10x15x40cm block).

Mycket intresserad av ett gruppköp. thumbs up

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



är det den typen man stoppar i sin "vanliga" tank ??
går det att lösa med tankamaturen eller hur gör man då ???

blir det isf, gruppköp kan jag vara intresserad oxså..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Jag hade tänkt stoppa det i vanliga tanken på 924:an ja, den har armaturen i ett rör så det lär gå bra.

Har kommit så långt att det är enligt spec MIL-B-83054 materialet "ska" vara. Har dock inte hittat någon "rätt" källa/kanal än. http://store.summitracing.com/default.asp?target=eproduct.asp&N=12 . . . . är det bästa hittills med en peng på USD 1,40 / liter exklusive frakter och skatter

_________________
Pär Hylander
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11031



Kanske dum fråga, men jag stillar min nyfikenhet och avslöjar min okunnighet ändå:

Har ni tänkt att såga upp tanken för att få i skummet, eller stoppar ni in lagom stora bitar i hålet för tankarmaturen?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
DJ skrev:
Kanske dum fråga, men jag stillar min nyfikenhet och avslöjar min okunnighet ändå:

Har ni tänkt att såga upp tanken för att få i skummet, eller stoppar ni in lagom stora bitar i hålet för tankarmaturen?


Utan ngn gång ha sett detta i verkligenheten så föreställer jag mig att det är ungefär som en skumplastmadrass i karaktären. Så lagom stora bitar som man kan komprimera ihop och trycka igenom armaturhålet ja.

_________________
Pär Hylander
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11031



Pär Hylander skrev:
DJ skrev:
Kanske dum fråga, men jag stillar min nyfikenhet och avslöjar min okunnighet ändå:

Har ni tänkt att såga upp tanken för att få i skummet, eller stoppar ni in lagom stora bitar i hålet för tankarmaturen?


Utan ngn gång ha sett detta i verkligenheten så föreställer jag mig att det är ungefär som en skumplastmadrass i karaktären. Så lagom stora bitar som man kan komprimera ihop och trycka igenom armaturhålet ja.


Jaha, jag hade föreställt mig det mer som ett hårt skum á la rohacell.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427



Det skum jag har känt på var ungefär som de där insektsborttagningssvamparna man kan köpa till bilen - alltså hårdare än en skummadrass.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:

Kanske dum fråga, men jag stillar min nyfikenhet och avslöjar min okunnighet ändå:

Har ni tänkt att såga upp tanken för att få i skummet, eller stoppar ni in lagom stora bitar i hålet för tankarmaturen?


Finns inga dumma frågor
Har kikat runt lite nu och det finns tydligen tre varianter under samma Mil-spec. Skiljer lite i användningsområdet (metanol, bensin etc).
För att FIA ska vara nöjda behöver minst 80% av tanken vara fylld med skum. Eftersom det är lite tvättsvampsstuk på skummet så bör det gå att få ner det genom befintliga öppningar utan att behöva kapa/svetsa.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11031



Har beställt standarden nu av ren nyfikenhet.

om det är en MIL-standard så kanske skummet säljs på firmor som säljer flygdelar. Aircraft Spruce verkade inte ha den dock.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:

Har beställt standarden nu av ren nyfikenhet.
om det är en MIL-standard så kanske skummet säljs på firmor som säljer flygdelar. Aircraft Spruce verkade inte ha den dock.


Gjorde liten kontroll bland mina vanliga underleverantörer utan att få napp thumbs down
Fast det är nog inte hela världen... En pryl för 5:- kostar 50:- med FIA-dekal och 500:- med FAA/EASA-dekal

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
DJ skrev:

Har beställt standarden nu av ren nyfikenhet.
om det är en MIL-standard så kanske skummet säljs på firmor som säljer flygdelar. Aircraft Spruce verkade inte ha den dock.


Gjorde liten kontroll bland mina vanliga underleverantörer utan att få napp thumbs down
Fast det är nog inte hela världen... En pryl för 5:- kostar 50:- med FIA-dekal och 500:- med FAA/EASA-dekal


Jag har ryckt i några trådar här oxo (DIAB och dess leverantörer), ev är tankskum PUR-baserade och om ngn dag tror jag att jag vet mer, av en leverantör av råmaterial till skum som tankskum ...

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:

Jag har ryckt i några trådar här oxo (DIAB och dess leverantörer), ev är tankskum PUR-baserade och om ngn dag tror jag att jag vet mer, av en leverantör av råmaterial till skum som tankskum ...

Från Premier fuel systems ltd:

"Safety foam is a flexible polyurethane foam with fully open pores, composed of a skeletal network of tiny lightweight interconnecting strands which act as a three dimensional fire screen"

"Premier supplies three types of Safety foam each with a different porosity, density, colour and chemical nature (polyether or polyester)."

_________________
/Kristian Elisson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11031



Pär Hylander skrev:

Jag har ryckt i några trådar här oxo (DIAB och dess leverantörer), ev är tankskum PUR-baserade och om ngn dag tror jag att jag vet mer, av en leverantör av råmaterial till skum som tankskum ...


Det blir väl läge för gruppköp om du får napp?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag ska skicka min tank till england för reklamation och kan kolla vad jag skulle få betala för skum där.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



vad finns det för för och nackdelar med skum? jag skulle vara intresserad om man skulle slippa bygga en catchtank med skumfylld tank.

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

du slipper inte catchtank utan den stora fördelen är att bensinen inte skvalpar runt och stör med viktförskjutningar samt om tanken går sönder, så blir spridningen av bensinen mindre.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Mr Newton skrev:
vad finns det för för och nackdelar med skum? jag skulle vara intresserad om man skulle slippa bygga en catchtank med skumfylld tank.


Nackdelen som jag ser det är problemet med tankmätaren?
Är det Saab som har armaraturen i ett rör? På dom bilar jag har haft nöjet att leka med armaraturer har det alltid varit en arm med flottör på.

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11031



Har fått standarden, sedan okt. 2003 har MIL-B-83054 ersatts med MIL-DTL-83054C (den jag således fick). Ingen jättelik standard, 28 sidor med olika föreskrivna testmetoder och krav på testresultat, krav på leveransdokumentation osv.

Det finns fem olika typer av skum, tre olika polyester-skum och två olika polyeter-skum. Alltså ingen PU!!
om SBF/FIA kräver enligt standarden får alltså inte de uretanskum som idag säljs användas !?

Det som skiljer mellan typerna är bl.a. porositet, densitet, mekaniska egenskaper och färg(!)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5287



Re: Tankskum - inhandla var till rätt pris?

Pär Hylander skrev:
Det billigaste jag har hittat hittils är 25 kr/l, hos Jan&Lisa.

Eftersom jag vet vad det kostar att producera skumplast av god kvalitet så vet jag vilket löjligt överpris det är (liksom på de flesta andra racinggrejor). Så frågan är var man handlar det till rimlig peng?


Betänk några få saker innan du tycker det är överskum. Det finns väldigt skiftande kvalite på dessa tankskum, de sämre släpper ifrån sig lite krafs som sätter igen filter, förgasare etc. De bättre gör inte det. Så några kronor insparade kan bli dyr historia för insprutningen.
Sedan om det dyrare är bättre är en annan fråga, men har hela sommaren sett skillnaden då farsan och jag har olika märken och den ena släpper skit.

Nästa sak är om man tänkt åka på vanlig mackbensin eller tänkt köra med räjssoppa (köpt eller hemgjord). Räjssoppa har en förmåga att käka/lösa upp en del olika plaster...

och de jag kommit i kontakt med är ungefär som skumgummi i formbarhet så man kan mata i de genom armaturhål etc.

Nästa är att de 'snor' lite bränsle. Har du en tank på 30 liter och har kunnat köra tills det var 6 liter kvar tidigare får du räkna med att tanka när det är 8-9 liter kvar numer. Volymen bränsle finns i tanken, dock uppbundet i skummet och sakta nedsipprandes.

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Tankskum - inhandla var till rätt pris?
1, 2   >>
8807 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande