Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3014 besök totalt |
Bränsletrycksregulator
Tjena. ![]() Sitter hemma och funderar med en kompis hur han ska koppla en bränsletrycksregulator. Han gav mig följande bild. ![]() Nu är som sagt frågan om det går att koppla regulatorn som på första bilden eller om man ska välja plan B. Andra bilden är smidig då man slipper dra så mkt rör men samtidigt så finns det väl en förklaring till varför regulatorerna sitter på spridarröret på originalbilar. Han berättade att dom hade testat plan B på rallycrossbilen en gång men det hade strulat lite men om det var pga regulatorn eller inte kom han inte ihåg. ![]() _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
Det bör funka båda delar MEN med alternativ 1 kan det ställa sig luft i spridarbryggan!
|
Har alternativ två på min cosworth och det funkar bra för mig. Har vänner som kör bana med massor med effekt utan problem med denna montering.
|
Håller med kensson och beepbeep ALT 2 är idiotsäkert! Då behöver du inte bekymra dig för laminärstömnings principen med olika mottryck i ledningen vid olika temperaturer. Jag kör med båda två alternativen i triken- Då alt 1 är orginal systemet uträknat av suzuki med regulatorn inbyggd i pumpen, och alt 2 är tilläggsinsprutningen..
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
Då är det som jag misstänkte att alt 1 ev ger problem.
originalplaceringar av div delar brukar ha en anledning oftast varför dom sitter där dom ska. ![]() I ett hydralsystem så ska väl trycket vara lika oavsett var du befinner dig men gäller detta enbart stillastående vätska eller även vätska i rörelse. ( laminärstömnings principen med olika mottryck i ledningen vid olika temperaturer. ) Eller är det bara flödet som hämmas med regulatorn tidigt i kretsen? Stabilare tryck i railen? Kan tänka mig att om regulatorn sitter sist i kretsen så har spridarna full tryck och mindre "flex" i systemet än om regulatorn sitter tidigt och den reglerar innan spridarna har sitt tryck med "flex" i bränsleledningar mm. Eller är jag helt ute och cyklar. (Måste nog läsa på min hydralikläxa verkar det som) //Micke _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
Inte bara att man kan få luft i systemet, blir det varmt och du låter bilen stå kan få problem att soppen kokar och du får gas. Har du rejält flöde i hela systemet kyler soppan också så att den har samma temp (eller iaf omgivnings temp) alltid.
En annan grej är att vissa tryckregulatorer håller konstant tryck i railen i förrhålande till plenum trycket och inte i förhållande till omgivningen och då måste tryckregulatorn sitta nära plenumet... men så är det väll inte för dig antar jag... Så alternativ 2 är alltid bäst, men så länge avståndet mellan tryckregulator och rail är liten funkar nog 1:an bra också, så har ju alla (?) MC! _________________ Martin Engström |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3014 besök totalt |