Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bränsletrycksregulator
3014 besök totalt
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Bränsletrycksregulator

Tjena.

Sitter hemma och funderar med en kompis hur han ska koppla en bränsletrycksregulator.
Han gav mig följande bild.

Nu är som sagt frågan om det går att koppla regulatorn som på första bilden eller om man ska välja plan B.
Andra bilden är smidig då man slipper dra så mkt rör men samtidigt så finns det väl en förklaring till varför regulatorerna sitter på spridarröret på originalbilar. Han berättade att dom hade testat plan B på rallycrossbilen en gång men det hade strulat lite men om det var pga regulatorn eller inte kom han inte ihåg.


_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



Det bör funka båda delar MEN med alternativ 1 kan det ställa sig luft i spridarbryggan!

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Min saab 900 hade alternativ två.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Min volvo 850 har en mittemellanvariant, returen sticker av bakom motorn vid sumpen ungefär.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Har alternativ två på min cosworth och det funkar bra för mig. Har vänner som kör bana med massor med effekt utan problem med denna montering.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Jag skulle helt klart ta alternativ B. Jag har sett både luft och stabilitetsproblem med alternativ A.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Alt. B...självavluftande, stabilare tryck i railen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Håller med kensson och beepbeep ALT 2 är idiotsäkert! Då behöver du inte bekymra dig för laminärstömnings principen med olika mottryck i ledningen vid olika temperaturer. Jag kör med båda två alternativen i triken- Då alt 1 är orginal systemet uträknat av suzuki med regulatorn inbyggd i pumpen, och alt 2 är tilläggsinsprutningen..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Då är det som jag misstänkte att alt 1 ev ger problem.
originalplaceringar av div delar brukar ha en anledning oftast varför dom sitter där dom ska.

I ett hydralsystem så ska väl trycket vara lika oavsett var du befinner dig men gäller detta enbart stillastående vätska eller även vätska i rörelse. ( laminärstömnings principen med olika mottryck i ledningen vid olika temperaturer. ) Eller är det bara flödet som hämmas med regulatorn tidigt i kretsen?

Stabilare tryck i railen? Kan tänka mig att om regulatorn sitter sist i kretsen så har spridarna full tryck och mindre "flex" i systemet än om regulatorn sitter tidigt och den reglerar innan spridarna har sitt tryck med "flex" i bränsleledningar mm.
Eller är jag helt ute och cyklar. (Måste nog läsa på min hydralikläxa verkar det som)

//Micke

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Inte bara att man kan få luft i systemet, blir det varmt och du låter bilen stå kan få problem att soppen kokar och du får gas. Har du rejält flöde i hela systemet kyler soppan också så att den har samma temp (eller iaf omgivnings temp) alltid.
En annan grej är att vissa tryckregulatorer håller konstant tryck i railen i förrhålande till plenum trycket och inte i förhållande till omgivningen och då måste tryckregulatorn sitta nära plenumet... men så är det väll inte för dig antar jag...

Så alternativ 2 är alltid bäst, men så länge avståndet mellan tryckregulator och rail är liten funkar nog 1:an bra också, så har ju alla (?) MC!

_________________
Martin Engström
Citera
Allmänt banåkaforum
Bränsletrycksregulator
3014 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande