Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1529 besök totalt |
Tänkte dela med mig/bli tillrättavisad om en ide om sugturbo jag aldrig byggde färdigt. (jättebudgetbygge)
Problemet var att jag inte ville skaffa en trycktätad förgasare eller en insprutning utan köra med en enkel sugturbo. Enligt samlad expertis krävs då en så kallad special "carbontätad" turbo (dyrt=budgetidén faller) pga vad jag fick förklarat: När spjället stängs (sitter uppströms på en sugturbo) så skapas ett så stort undertryck i kompressorn att oljan trycks ut från axellagret in i kompressorhuset/luftströmmen= axeln havererar pga för dålig smörjning. Min idé var då att ta en SU-förgasare eller någon liknande med vacuumstyrd "accpump" dvs en förgasare som regleras automatiskt map flödet och montera bort spjällaxeln och spjäll. Denna stympade förgasare monteras framför turbon och nedströms från turbon monteras sedan ett lämpligt spjäll från vad som helst som tål tryck antar jag. Resultatet skulle alltså bli att kompressorn aldrig utsätts för ett helt stängt spjäll=pumpa vacuum. Dessutom skulle man kunna leda pop-offventilen till avgassystemet för riktigt spektakulära avgasflammor vid växling ![]() Tyvärr har jag mer seriösa projekt att koncentera mig på, men visst borde det fungera? _________________ Björn Hellström/ |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1529 besök totalt |